The Purge: Election Year

03-12-2016

7.3

The Purge: Election Year (Blu-ray)

De zuivering is alweer decennia lang gemeengoed in de Verenigde Staten. Eén nacht per jaar is gedurende twaalf uur lang elke misdaad toegestaan. Politie, ambulance en brandweer grijpen niet in. Pas in de ochtend zullen ze weer actief worden. De gemeenschap raakt hierdoor diep verdeeld. Sommigen proberen de nacht te overleven en verschuilen zich. Anderen trekken de wapens en gaan er actief op uit om te moorden. De jaarlijkse actie trekt zelfs moordtoeristen vanuit de hele wereld. Ze vliegen speciaal naar de Verenigde Staten om mee te kunnen doen. Dat ze daarbij hun eigen leven ook riskeren, nemen ze blijkbaar op de koop toe. Leo Barnes (Frank Grillo) heeft veel persoonlijk verlies gehad door de zuivering. Hij beveiligt senator Charlie Roan (Elizabeth Mitchell), die tevens dierbaren verloor. Dit motiveert hen om tegen deze beweging te strijden. Charlie kan dat als geen ander, ze is namelijk presidentskandidate. Dit maakt ook dat het establishment haar liever ziet verdwijnen. En wanneer is het hiervoor nou een beter moment dan de avond waarop alle misdaad is toegestaan? Een kat-en-muis spel begint en de senator moet alles in het werk stellen om de nacht te overleven en zo nog kans te maken op het presidentschap. Als dit haar niet lukt, dan zal er misschien nooit iets veranderen.

In 2013 verscheen de eerste film uit The Purge-reeks. Toen was het concept nog tamelijk origineel. Een jaar later verscheen The Purge: Anarchy. Na een jaartje geen nieuwe film staat schrijver en regisseur James DeMonaco opnieuw aan het roer van het derde, en misschien wel laatste, deel uit deze spannende thriller trilogie. Het concept neemt ditmaal wat grotere vormen aan. De verhaallijn draait om het gegeven dat de overheid de zuivering gebruikt om aan de macht te blijven en om de zwakkeren in de samenleving gericht te (laten) doden. Op deze manier is er minder zorg nodig en minder uitkeringen, waardoor de regering kan scoren met een keurige begroting. Het concept van The Purge films blijft iets uitermate fascinerends hebben en dat er nu nog een diepere laag in wordt gegoten is zeker veelbelovend. Na een kort inleiding wordt hier echter helaas helemaal niets meer mee gedaan. The Purge: Election Year is niets meer of minder dan een spannende actiethriller. Van een diepere laag is zeker geen sprake. Sterker nog, de slechteriken zijn uitermate eendimensionaal. En ook het personage van de senator komt niet echt goed uit de verf. Maar blijft er dan nog genoeg over om van te genieten? Jazeker, dit is nog steeds een onderhoudende film geworden. En wel dankzij twee belangrijke punten. Het eerste is het visuele aspect. De film ziet er prachtig uit met surreële en soms ook best wel storende beelden. De schrijver en regisseur moet wel een zieke geest hebben om dit bedacht te hebben en dan schijnen we in beeld nog maar een fractie te zien van alle ideeën die hij had. Het tweede sterke aspect is dat de film een moordend (no pun intended) hoog tempo heeft en strak geregisseerde en spannende actie. Je verveelt je hierdoor als kijker geen moment. Je krijgt nauwelijks de tijd om op adem te komen. The Purge: Election Year is zeker geen hoogvlieger en er had meer in gezeten, maar als actiethriller is het een film geworden die zeker het kijken waard is. Met dit derde deel is de koek wel een beetje op, maar het verhaal lijkt er ook op geënt te zijn om dit de afsluiter van de reeks te laten zijn. En die rol heeft dit deel prima ingevuld.

Genre: Actie, Horror, Science fiction, Thriller
Speelduur: 109 min
  • DTS 5.1 - Duits
  • DTS 5.1 - Frans
  • DTS 5.1 - Italiaans
  • DTS 5.1 - Spaans
Ondertiteling: Nederlands, Duits, Engels, Frans, Italiaans, En vele andere
EAN: 5053083074128

• Deleted scenes
  • Inside The Purge
  • Character Spotlight: Leo

De Blu-ray Disc-uitgave van The Purge: Election Year heeft een beeldverhouding van 2.40:1. Dit is een heel lichte afwijking op de originele beeldverhouding van 2.35:1. Het High Definition beeld heeft een 1080p/24p resolutie. Dit betekent dat het beeld progressief is opgebouwd uit 1920*1080 beeldpunten en dat de beeldsnelheid 24 beelden per seconde is (de originele filmsnelheid). Voor de encodering is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC video codec. Deze Blu-ray Disc-uitgave bestaat uit een 50 GB dubbellaagse disk.

Bijna de hele film speelt zich – logisch vanwege het concept – af in de nacht. In scènes met weinig licht is er aardig wat ruis aanwezig. Dit gaat echter niet teveel ten koste van het detail. Alles blijft voldoende te onderscheiden en ook het schaduwdetail is prima. De kwaliteit van het beeld komt nog beter naar voren in close-ups, dan zie je dat het gewoon heel scherp is. De kleuren zijn behoorlijk natuurlijk en ingetogen en ook het contrast is daarmee in lijn gebracht. Het beeld is daarmee misschien niet heel extravagant en neemt geen rol op zich in, maar ondersteunt de film gewoonweg prima. Positief is bovendien dat er geen sprake is van defecten in wat voor vorm dan ook.

The Purge: Election Year wordt ondersteund door een DTS-HD Master 5.1-audiotrack (24-bit/48kHz). Het geluid is te vergelijken met het beeld in die zin dat het de film prima ondersteunt, maar niet bijzonder uitblinkt. Op het moment dat er actie is dan is het geluid voldoende agressief. Met voldoende spreiding en een diep laag. Ook de muziek neemt een passende rol in het geheel en dialogen krijgen altijd voldoende prioriteit. Het geluid pakt nooit echt uit tot volle potentie, maar is ook allesbehalve slecht te noemen. Daarnaast is er ook hier geen sprake van tekortkomingen die de kwaliteit van de ervaring verminderen.

Vanuit het hoofdmenu zijn er een paar extra’s te bekijken. Deze zijn allemaal in HD. Ze zijn voorzien van Dolby Digital 2.0 audio (192 kb/s) en Nederlandse ondertiteling.

Deleted scenes (8 min.)
Hier kun je maar liefst zeven verwijderde scènes bekijken. Ze voegen niet heel veel toe, maar dit is leuk voor wie meer van de film wil zien. Je kunt de scènes los aanklikken of allemaal achter elkaar kijken.

Inside The Purge (6 min.)
Een algemene making of die in een paar minuten een blik geeft op de reeks tot nu toe en het verhaal van dit deel. Het gaat vooral over de thematiek en over het geweld in de film. Door de beperkte speelduur kan er helaas niet heel veel diepgang bereikt worden.

Character Spotlight: Leo (4 min.)
Hier wordt een personage dat dit keer niet eens de hoofdrol heeft in het zonnetje gezet. Het gaat daarbij over zijn rol in de vorige film in relatie tot hoe hij veranderd is in dit deel. Vanwege de beperkte speelduur blijft het ook hier bij een vrij oppervlakkige beschouwing.

De zuivering bestaat nu al enkele decennia en wordt door de overheid gebruikt als middel om de armeren onder de bevolking uit te roeien, om zo minder kosten te hoeven maken. De senator en tevens presidentskandidate Charlie Roan, die hier op tegen is, moet vechten voor haar leven wanneer de overheid de avond van de zuivering wil benutten om haar om het leven te brengen. The Purge: Anarchy is het derde en zoals het lijkt laatste deel van deze fascinerende reeks films die in 2013 begon. Het concept blijft boeiend. De potentie qua diepgang wordt helaas niet benut, maar er blijft wel een spannende en visueel interessante actiethriller over. De BD-uitgave heeft een prima doch niet uitmuntende beeld- en geluidkwaliteit en een handjevol extra’s.