Bill

28-11-2016

7
Streaming

Bill (Streaming)

Wanneer een Britse spion (Damien Lewis) gevangen wordt genomen in Madrid, nodigt koningin Elizabeth I (Helen McCrory) haar aartsvijand koning Filips II van Spanje (Ben Willbond) uit voor een vredesbespreking. Om Britse superioriteit te tonen, beveelt ze Juan, de graaf van Croydon (Simon Farnaby) een toneelstuk te schrijven voor de gelegenheid. Filips ziet dit als een uitgesproken kans om voorgoed een einde te maken aan de Elizabethaanse tijd. Zodra hij in Engeland is, maakt hij contact met Juan om diens toneelstuk een stuk explosiever te maken. Helaas blijkt de nobelman een vrij belabberde schrijver. Men moet snel op zoek naar iemand die met een echte knaller op de proppen kan komen. De sullige maar gemotiveerde Bill Shakespeare (Mathew Baynton) lijkt de ideale kandidaat.

Na(ast) de succesvolle tv-series Horrible Histories en Yonderland komt de acteur/schrijversgroep, bestaande uit Simon Farnaby, Matthew Baynton, Ben Willbond, Martha Howe-Douglas, Jim Howick en Laurence Rickard, met hun eerste speelfilm Bill, “Geïnspireerd” op Shakespeares beginjaren. Het resultaat is een solide film die de gehele anderhalf uur vermaakt, maar helaas nergens boven het maaiveld uitsteekt.

Het verhaal is vrij rechttoe rechtaan zonder dwaalsporen of bijzondere afwijkingen. Hierdoor wordt Bill ietwat voorspelbaar, maar nergens storend door alle lol die de acteurs duidelijk hebben tijdens het maken van de film. Bill bevat veel typerende flauwige/Britse humor hoewel het nergens de overhand neemt. Hier en daar zijn er ook wat leuke visuele grappen. Bill bevat enkele duidelijke referenties naar andere films zoals Monty Python's Quest for the Holy Grail en Star Wars: The Empire Strikes Back. Voor een deel voelen ze heel organisch maar op plekken voelt het wat geforceerd en zonder context. Desalniettemin is er genoeg om je als kijker mee te vermaken. Verschillende van de personages worden goed uitgediept waardoor het een genot is om naar ze te kijken. Ben Willbond gaat helemaal op in zijn rol als Filips II, evenals Helen McCrory als Elizabeth I hoewel de laatste duidelijk beperkt wordt door het cliché van de vorstin. Matthew Baynton en Simon Farnaby zetten personages neer die niet erg afstaat van wat ze normaal gesproken spelen, maar zijn sowieso altijd een genot om naar te kijken.

Medium: Streaming
Genre: Avontuur, Familie
Jaar: 2016
Uitgever: Pink Moon

Bill is een grappig, familievriendelijke avontuur met genoeg verhaal om kijkers de volledige anderhalf uur te vermaken. Het is wat braaf en neemt nergens risico's maar is door het strakke verhaal en leuke acteerwerk desalniettemin het kijken waard.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Pink Moon.