Legend of Tarzan, the

14-11-2016

7

Legend of Tarzan, the (Blu-ray)

Tarzan (Alexander Skarsgård) werd geboren in de jungle. Hij werd daar opgevoed door dieren en wist niet beter dan dat hij zelf ook een dier zou zijn. Totdat hij Jane (Margot Robbie) ontmoette. Deze ontmoeting leidde uiteindelijk tot een romance en tot het vertrek van Tarzan uit de jungle. Hij woont nu samen met Jane in Londen en heeft de naam John aangenomen. Maar dan komt er een verzoek van de Belgische koning Leopold om terug te gaan naar Afrika en te zien hoe het nu is geworden. Aanvankelijk voelt Tarzan daar niets voor. Maar George Washington Williams (Samuel L. Jackson) weet hem uiteindelijk toch te overtuigen om te gaan. Er gaan geruchten dat de inheemse inwoners als slaven worden gebruikt en George wil dit bewijzen. Ze besluiten te gaan en eenmaal aangekomen vallen ze midden in de strijd tussen Rom (Christoph Waltz), een handlanger van koning Leopold, en de dorpelingen. Tarzan en Jane worden daarbij gevangen genomen. Het lukt Tarzan om te ontsnappen, maar Jane is nog steeds in handen van Rom. Hij vertrekt op een tocht door de jungle om zijn geliefde te redden. Maar dat is niet zonder levensgevaar.

Tarzan is een van de meest beroemde filmfiguren geworden. Edgar Rice Burroughs bedacht het verhaal begin 20e eeuw en in 1932 was er de eerste verfilming. Daarna zouden er nog vele volgen. Burroughs heeft in zijn leven maar liefst 77 vermeldingen als schrijver vergaard op IMDB. Alleen met Tarzan in de titel en het merendeel betreft verfilmingen. Het is dan ook moeilijk om nog iets origineels ervan te maken. Brits regisseur David Yates (regisseur van meerdere Harry Potter-verfilmingen) heeft toch zijn best gedaan om het klassieke verhaal in een nieuw jasje te steken. Dat nieuwe jasje is wel gelukt als we spreken over de spectaculaire actie en de mooie special effects. De omgevingen zien er overtuigend uit. In hoog tempo krijgen we de ene na de andere avontuurlijke scène voorgeschoteld. Dit maakt The Legend of Tarzan uitermate vermakelijk. Skarsgård en Robbie zijn qua uiterlijk ook goed gecast in de rollen van Tarzan en Jane. Het is helemaal gelikt en volgens het boekje. En laat dat nu ook net het probleem zijn. De relatie tussen beiden is niet echt geloofwaardig en de relatie tussen Tarzan en de digitale CGI-gorilla’s komt zo mogelijk nog minder tot leven. De film poogt emotionele diepgang te bereiken door Tarzan neer te zetten als een alles behalve feilloze held met zo zijn eigen onzekerheden. Het is uiteindelijk toch de grootse actie die deze emotie overstemt. De diepgaand bedoelde scènes komen gewoon niet goed over. Dit geldt eigenlijk ook voor de rest van de rolinvulling. Waltz bijvoorbeeld speelt voor de zoveelste keer hetzelfde typetje. Hij kan prima een bad guy spelen en dat blijft vermakelijk om naar te kijken. Maar ook hier blijft het voornamelijk bij een tweedimensionaal toneelstukje. Het is niet echt een personage van vlees en bloed. Is The Legend of Tarzan dan een slechte film? Een die je beter links kunt laten liggen? Nee, zo is het ook weer niet. Als je op zoek bent naar een vermakelijke en spectaculaire actie- en avonturenfilm, dan ben je hier aan het juiste adres. Verwacht echter niet teveel daarnaast en je kunt prima je tijd aan deze film besteden.

Genre: Actie, Avontuur, Drama
Jaar: 2016
Speelduur: 110 min
  • Dolby Atmos - Engels
  • Dolby TrueHD 7.1 - Frans
Uitgever: Warner Bros. Home Entertainment
EAN: 5051888221389

• Tarzan Reborn
  • Battles and Bare-Knuckle Brawls
  • Tarzan and Jane's Unfailing Love
  • Creating the Virtual Jungle
  • Gabon to the Screen
  • Stop Ivory

De Blu-ray Disc-uitgave van The Legend of Tarzan heeft de originele beeldverhouding van 2.35:1. Het High Definition beeld heeft een 1080p/24p resolutie. Dit betekent dat het beeld progressief is opgebouwd uit 1920*1080 beeldpunten en dat de beeldsnelheid 24 beelden per seconde is (de originele filmsnelheid). Voor de encodering is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC video codec. Deze Blu-ray Disc-uitgave bestaat uit een 50GB dubbellaagse disk.

Het beeld voor The Legend of Tarzan is volledig digitaal geschoten en heeft een mooi helderheid en kleurstelling. De scherpte is dik in orde. Details dichtbij en ver weg zijn altijd goed te onderscheiden. Een nadeel is wel dat er zoveel computergegenereerde beelden in de film zitten. Daarnaast zijn de kleuren een vermelding waard. Er wordt namelijk heel veel gebruik gemaakt van allerlei kleurfilters. Hierdoor zijn de kleuren niet meer natuurlijk te noemen. Het is aan de kijker wat te vinden van deze kunstzinnig bedoelde effecten. Qua technische beoordeling is dit de intentie van de makers. Nachtelijke beelden omvatten voldoende detail. Er is geen sprake van defecten in het beeld. Alles overziend is dit een prima transfer.

The Legend of Tarzan wordt op deze BD-uitgave ondersteund door een Dolby Atmos 5.1-track (24-bit/48kHz). Als je apparatuur dit niet ondersteunt, dan zal het worden weergegeven als Dolby Digital Plus 5.1. De audio is zoals je dat van een recente film mag verwachten. Het geluid klinkt heel ruimtelijk en is mooi verdeeld over alle speakers. Tijdens scènes vol actie is er sprake van veel dynamiek. De muziek krijgt een mooie plaats in het geheel en dialogen zijn ook altijd goed verstaanbaar. Er zijn eigenlijk geen tekortkomingen in het geluid. Het klinkt gewoon prima.
Een belangrijke kanttekening is wel dat er geen Engelstalige TrueHD track is, deze is enkel in het Frans beschikbaar. Als je geen Dolby Atmos kan afspelen, dan krijg je de Dolby Digital Plus variant. Deze is duidelijk inferieur aan genoemde Franstalige TrueHD track. We zijn van mening dat er op een uitgave voor de Benelux markt verwacht mag worden dat de beste kwaliteit track degene in de originele taal is. Dat is nu helaas niet het geval.

Vanuit het hoofdmenu zijn er een aantal extra’s te bekijken. Deze zijn allemaal in HD. Ze zijn voorzien van Dolby Digital 2.0 audio (192 kb/s) en Nederlandse ondertiteling.

Tarzan Reborn (15 min.)
Deze extra legt de focus op het verhaal. Het gaat over de binding van cast en crew met het verhaal en hoe ze dit hebben willen omvormen naar een versie die past in deze moderne tijd.

Battles and Bare-Knuckle Brawls (15 min.)
Hier krijgen we uitleg over hoe een drietal belangrijke actiescènes tot stand zijn gekomen.

Tarzan and Jane's Unfailing Love (6 min.)
Het hart van het verhaal wordt natuurlijk gevormd door de liefde tussen Tarzan en Jane. Daar wordt in deze extra nader op ingegaan.

Creating the Virtual Jungle (15 min.)
De jungle is bijna een hoofdrolspeler op zichzelf, zo belangrijk zijn deze omgevingen voor de film. Door praktische en computereffecten is de hele film in studio’s gefilmd. Hier kom je meer te weten of hoe men dit voor elkaar heeft gekregen.

Gabon to the Screen (3 min.)
Dit betreft een verzameling interviewfragmenten en beelden, voornamelijk over hoe prachtig Afrika is en over het behouden van de natuur op deze wereld.

Stop Ivory (2 min.)
Skarsgård en Robbie doen een pleidooi voor het stoppen van de jacht op de olifant voor het vergaren van ivoor.

Tarzan is geboren in de jungle, maar heeft nu al jaren geleefd in de grote stad in Londen. Hij is daar inmiddels aardig aan gewend geraakt, maar wanneer hij hoort dat de dorpelingen in Afrika worden onderdrukt, besluit hij terug te gaan om hen te redden. The Legend of Tarzan is niet de eerste verfilming omtrent deze jungleheld en het zal ook zeker niet de laatste zijn. Wel voegt de film iets toe door het geheel in een modern jasje te steken en voldoende avontuur te bieden. Het emotionele hart ontbreekt echter, waardoor het uiteindelijk niet veel meer is dan een actievol niemendalletje. De BD-uitgave heeft prima beeld- en geluidskwaliteit. Daarnaast zijn er een handjevol extra’s beschikbaar.