Money Monster

04-11-2016

7

Money Monster (DVD)

Lee Gates (George Clooney) is 5de host van een televisieshow waarin hij kijkers informeert en adviseert over Wall Street en de beurskoersen. Gates houdt nogal van praten en moet regelmatig in toom worden gehouden door zijn regisseuse Patty Fenn (Julia Roberts). Tijdens een van de uitzendingen dringt er een man binnen die met een pistool begint te zwaaien. Hij dwingt Lee om een bomgordel om te doen, die de man - inmiddels geïdentificeerd als Kyle Budwall (Jack O'Connell) - zal laten ontploffen als hij z'n duim van de ontsteker haalt. Kyle heeft veel geld verloren door de koersval van bedrijf Ibis, een aan Wall Street genoteerd bedrijf dat in een klap 800 miljoen dollar verloor. Gates had het aandeel aanbevolen, waardoor veel mensen net als Kyle een heleboel geld hebben verloren. Kyle wil uitleg, want hij gelooft niet dat het een computerglitch is geweest, zoals Ibis-eigenaar Walt Camby (Dominic West) doet geloven. Terwijl het hele land live meekijkt op televisie probeert Lee Gates de wanhopige Kyle tot bedaren te brengen en over te halen om zich over te geven.

Voor veel mensen is de aandelenbeurs nogal ondoorzichtig. Daarom zijn er mensen als Lee Gates, die via de televisie mensen informeert en adviseert over de beurskoersen en beleggingen. Als mensen dollartekens in hun ogen zien zijn ze tot veel in staat. Al hun spaargeld in aandelen stoppen en hopen dat ze rijk worden. Slechts een enkeling slaagt daarin. Als het misgaat zeggen ze "dat kan gebeuren", zonder verder enige verantwoordelijkheid te nemen. De crisis is nog niet achter de rug of de aandelen schieten alweer omhoog. En weer omlaag, als het weer even tegen zit. Volgens velen is een kleine groep verantwoordelijk voor de koersen van de aandelen en slechts een relatief klein aantal mensen verdient heel veel geld aan de aandelenkoersen. Daar zijn recentelijk al films over gemaakt, zoals Wall Street en The Big Short. Films waarin die kleine groep mensen aan bod komt die verschrikkelijk rijk zijn geworden door de aandelenbeurzen. Money Monster, door Jodie Foster geregisseerd, laat de andere kant zien van wat er kan gebeuren als een paar mensen die koersen beïnvloeden. De gewone man die ook denkt een graantje mee te kunnen pikken is het slachtoffer als er iets fout gaat. Wat dat betreft is Money Monster zeker relevant. Qua thema is Money Monster dus best interessant. Qua verhaal slaat het allemaal net iets te ver door en is de geloofwaardigheid ver te zoeken. Alleen al het feit dat de regisseur bepaalt om de gijzeling live op televisie uit te zenden is heel vergezocht. Toch is het best een vermakelijke film om te zien. George Clooney vertoont z'n bekende kunstje op een degelijke manier en Julia Roberts is een prima televisieregisseuse die haar presentator in toom probeert te houden. De indringer Kyle is niet zo heel overtuigend en Jack O'Connell weet niet voldoende diepgang aan de jongeman te geven. Een interessante invalshoek is hoe Lee Gates, toch een man die meegaat in de schwung van de bankiers, langzaam in gaat zien dat er in deze wereld heel veel mensen het slachtoffer zijn geworden van de graaicultuur van de banken en grote bedrijven. Zijn sympathie voor Kyle slaat echter iets te ver door.
Als Money Monster een boodschap heeft dan is het dat je nooit zeker kunt zijn van de beleggingen die je doet. De bekende kreet "resultaten uit het verleden zijn geen garantie voor de toekomst" geldt nog steeds. Je moet bankiers of grote bedrijven niet blindelings vertrouwen. Als thriller is de film iets minder geslaagd. Dat komt vooral door de hoge mate van ongeloofwaardigheid. Maar dat neemt niet weg dat Money Monster zeker het kijken waard is, want de film geeft wel mee dat we zelf heel goed na moeten blijven denken of we mee willen gaan in de wereld van het grote geld.

Genre: Drama, Thriller
Speelduur: 95 min
  • Dolby Digital 5.1 - EAD
Ondertiteling: Nederlands, Arabisch, Duits, Engels, Frans, Grieks, Turks
Uitgever: Sony Picture Home Entertainment
EAN: 8712609652444

• George Clooney: The Money Man
  • Inside the Presure Cooker
  • Analysis of a Scene: the Showdown
  • Music Video

Money Monster heeft op DVD het originele beeldformaat van 2.35:1. De beeldkwaliteit van de transfer is prima. Scherpte, contrast en kleurgebruik zijn allemaal dik in orde. Het schaduwdetail is niet optimaal, net als het zwartniveau, maar slecht kun je het niet noemen. De scènes in de controlekamer van de televisiestudio zijn vrij donker, maar alles blijft goed te volgen. De belichting van de studio zelf is heel vlak, maar dat hoort juist bij dit soort shows. Storende elementen zijn nergens aanwezig, dus een dikke voldoende is hier op z'n plaats.

En staan drie geluidstracks op de DVD van Money Monster, waarbij de Engelstalige Dolby Digital 5.1-track de belangrijkste is. De geluidstrack scoort hoge punten vooral vanwege de mooi opgebouwde lagen en balans. De drukte in de studio voor de uitzending begint komt vooral goed over vanwege het geluid. Stemmen klinken op de voorgrond en op de achtergrond en altijd worden daar de belangrijke dialogen goed geprioriteerd. De surroundkanalen worden goed ingezet met omgevingsgeluiden en geluidseffecten. De muziek komt nooit op de voorgrond, maar doet z'n werk naar behoren. Grote dynamiek is niet aanwezig in het geluid, maar over de gehele linie gezien is de kwaliteit hoog.

De DVD heeft een statisch menu met opties voor geluid en ondertiteling. Er staat een aantal extra's op de DVD, die voorzien zijn van Nederlandse ondertiteling.

Deleted Scenes (2 min)
Drie scènes die niet in de film zitten. De scènes Global Opening, Let Me Speak to the Quant en Molly's Exit Rant zijn apart te bekijken of alle drie samen als een geheel.

George Clooney: The Money Man (5 min)
Het karakter van George Clooney wordt geanalyseerd door onder meer Jodie Foster, schrijver Jamie Linden en Clooney zelf.

Inside the Pressure Cooker (9½ min)
Een inkijk in het filmproces, hoe de opnames gingen in de televisiestudio en hoe de acteurs met elkaar samenwerkten. Of niet, want Clooney en Roberts waren bijna nooit samen op de set, hun opnames werden afzonderlijk van elkaar gemaakt.

Analysis of a Scene: The Showdown (7 min)
Een uitleg over de inhoud en logistiek van de eindscène van de film, die over vier weekenden werd opgenomen in Federal Hall in New York.

Music Video (3 min)
De videoclip van What Makes the World Go 'Round (Money!) van Dan the Automator (Feat. Del the Funky Homosapien), het nummer dat in de film tijdens de aftiteling is te horen.

Tijdens de liveshow van beursanalyst Lee Gates komt er een indringer de tv-studio binnen met een pistool en een bom. Hij heeft veel geld verloren door een verkeerd advies van Gates en wil opheldering. Money Monster is een interessante thriller, waarbij de wereld van de beurshandelaren aan de kaak wordt gesteld. Het thrillerelement is behoorlijk ongeloofwaardig en de boodschap is wat moralistisch, maar de film is toch redelijk vermakelijk. Dat heeft vooral te maken met het goede spel van George Clooney en Julia Roberts in deze film van Jodie Foster. De DVD-uitgave heeft een uitstekende beeld- en geluidskwaliteit en er staan ook een aantal extra's op.