Neon Demon, The

07-11-2016

8.8

Neon Demon, The (Blu-ray)

Iedereen herkent schoonheid binnen enkele luttele seconden. Niets gemaakts, nergens aan gesleuteld; pure schoonheid. Zoiets is nog schaarser dan een klavertje vier. Ook al is ze pas 16 herkent iedereen in Jesse (Elle Fanning) zulke schoonheid. Zonder veel moeite ligt er dan ook een contract van een modellenbureau klaar en binnen de kortste keren doet ze de hoofden draaien van de meest invloedrijke fotografen en ontwerpers van de wereld. Maar aan dergelijk succes zit ook een prijs, grotendeels betaald door alle modellen die door de komst van Jesse aan de straat worden gezet. Afgunst en jaloezie doet een mens vreemde bochten maken.

Ondanks eerdere successen – waaronder de Pusher-trilogie – vestigde Nicolas Winding Refn zich als 'auteur-regisseur' met het sublieme Drive. In The Neon Demon levert Refn wederom een hoog gestileerde en enigmatische film af.

The Neon Demon is in Refns eigen woorden een horrorsprookje; de drang van ieder mens om naar pure schoonheid te verlangen en het tegelijkertijd te haten, zelfs kapot te willen maken. Hierbuiten is er ruimte voor de vraag hoe arrogantie/verwaandheid zich ontwikkelt en wat de prijs hiervan is. De film heeft geen duidelijke rode draad en houdt kijkers nergens bij de hand, waardoor ze zeer geconcentreerd moeten kijken om elk element van The Neon Demon mee te krijgen en hier zelf een coherent verhaal van te kunnen maken. De personages zijn archetypes en hebben helaas geen enkele diepgang of soms überhaupt niet genoeg tijd om echte impact te maken (Keanu Reeves is leuk om te zien, maar totaal onderontwikkeld). Het acteerwerk is soms wat statisch, duidelijk volgens aanwijzingen van de regisseur, maar alle acteurs gaan volledig op in hun rol. The Neon Demon is net als Refns Only God Forgives een film die ervaren moet worden, waar het verhaal enkel het geraamte is. Met een open blik is er genoeg om van te kunnen genieten. De film heeft een mooie bedrukkende sfeer en maakt net als Refns vorige producties vooral visueel grote indrukt. Gedurende en rond het einde bevat de film duidelijke horrorelementen die redelijk uit het niets kunnen verschijnen waar kijkers zich bewust van moeten zijn. Al met al is The Neon Demon een indringende film die in het geheel geen enorme impact maakt, maar elementen bevat die een mooie indruk maken.

Genre: Fantasy, Horror
Speelduur: 117 min
Uitgever: Twin Pics/Cineart
EAN: 5051083113410

• Audiocommentaar met Nicolas Winding Refn en Elle Fanning
  • Behind the Soundtrack

The Neon Demon wordt op deze BD-uitgave gepresenteerd in het anamorfe 1.35:1 beeldformaat. De schijf is dubbellaags en vrijwel volledig beschreven. Het beeld heeft een resolutie van 1080/24p en voor de encodering is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC videocodec.

Zoals te verwachten viel, is The Neon Demon een visueel spektakel. De film bestaat uit een divers palet van blauw-, paars- (vaak neon) en bruintinten, waarbij er zeer veel gespeeld wordt met belichting en contrasten. Hierbuiten zijn sommige scènes haast klinisch wit. Nicolas Winding Refn heeft naar eigen zeggen getracht in de film de verhoogde realiteit van de modefotografie na te bootsten en dus ook soortgelijke beelden neer te zetten. Alles heeft iets buitengewoons, zelfs een simpele scène aan een tafel. De beelden en hierdoor de sfeer veranderen constant waardoor je als kijker altijd geboeid blijft kijken. Hoogtepunten zijn de scène waarbij Jesse haar foto-test doet en zeker wanneer zij in een haast hallucinerende paar minuten de catwalk af loopt.

Het contrast is vrij hoog in de film, deels om de verhoogde realiteit kracht bij te zetten. Ook is er sprake van een hoge zwartwaarde. Alle beelden ogen behoorlijk scherp en bevatten veel detail, zelfs in de vele donkerdere scènes. Er zijn nergens noemenswaardige artefacten aangetroffen.

Deze BD-uitgave van The Neon Demon bevat het originele Engelstalig DTS-HD Master Audio 5.1-audiotrack (16bit/48kHz) naast een Franstalig audiospoor van hetzelfde type. Gebruikelijkerwijs is het gesproken woord via het middenkanaal te horen. Iedereen is vrij goed te verstaan, hoewel sommigen – waaronder Keanu Reeves – iets te veel mompelen. De aanwezige geluidseffecten dienen hun doel via de surroundkanalen, maar zijn buiten enkele uitgesproken momenten niet al te prominent aanwezig. Het zelfde geldt voor de omgevingsgeluiden. Het belangrijkste is de alom aanwezige muziek, die The Neon Demon buiten een duidelijk ritme voor het grootste deel van de atmosfeer van de film zorgen. De zeer simpel klinkende electromuziek van componist Cliff Martinez zet een duidelijke toon en ondanks de herhaling van thema's een vrij gevarieerde soundtrack neer te zetten. Net als de beelden is de muziek om te ervaren; door de muziek wordt een groot deel van de emotie overgebracht naar kijkers. Niet iedereen zal het fantasisch vinden, maar het past uitstekend bij de rest van The Neon Demon.

Na het selecteren van Frans- of Nederlandstalige ondertiteling wordt The Neon Demon gelijk afgespeeld. Na afloop van de film (of door op de menu-knop te drukken) is het geanimeerde hoofdmenu beschikbaar. Hier is The Neon Demon integraal af te spelen en zijn – naast verschillende promotionele trailers – de drie aanwezige extra's te selecteren.

Audiocommentaar van Nicolas Winding Refn en Elle Fanning
Een vrij diepgaand audiocommentaar van regisseur en hoofdrolspeelster waarbij het doel en de thema's van The Neon Demon besproken wordt naast audities, het acteerwerk en de uitdagingen tijdens de productie. Een interessante toevoeging, hoewel er soms wat stiltes vallen.

Behind the Soundtrack (5 min.)
Nicolas Winding Refn en componist Cliff Martinez bespreken kort de ontwikkeling van hun professionele relatie en muzikale stijl sinds Drive, de doelstellingen voor The Neon Demon. Hierbuiten is er ruimte om enkele stukken muziek uit de film te promoten. Niet erg informatief, maar leuk voor een keer.

Trailer (2 min.)
Een zeer gepaste trailer die de sfeer van The Neon Demon mooi weergeeft.

Wanneer de jonge, beeldschone Jesse als model begint zijn er verschillenden die haar aanbidden, maar net zoveel die haar niet kunnen luchten of zien. The Neon Demon is een prachtige uitziende film waar er vooral visueel een verhaal verteld wordt. Karakterontwikkeling of een rode draad mist voor het grootste deel, maar er is genoeg voor kijkers om onder de indruk van te zijn. De beeldkwaliteit van The Neon Demon is op deze BD uitstekend. Het geluid doet er niet veel voor onder. De extra's zijn een mooie toevoeging, hoewel niet allemaal even interessant. Al met al een solide aankoop voor Nicolas Winding Refn-fans!