Under Sandet (Land of Mine)

03-11-2016

8.6

Under Sandet (Land of Mine) (DVD)

Het is 1945 en de oorlog is net voorbij. Iemand moet gedacht hebben dat de invasie niet in Normandië, maar aan de westkust van Denemarken zou plaatsvinden. Langs de hele kust zijn namelijk anderhalf miljoen landmijnen geplaatst. De Deense autoriteiten moeten zorgen dat deze geruimd worden, zodat de prachtige Deense stranden weer vrij toegankelijk kunnen worden voor publiek. Daarvoor worden maar liefst 2000 jonge Duitse krijgsgevangenen ingeschakeld. Ze krijgen de ondankbare taak om de mijnen één voor één met hun blote handen onschadelijk te maken. Dit is een taak die niet bepaald zonder gevaar is. Ongeveer de helft van deze jonge Duitse jongens overleeft dit uiteindelijk niet. Eten krijgen ze nauwelijks en ze worden door de keiharde Deense commandant Carl Rasmussen (Roland Møller) als beesten behandeld. Op enige sympathie hoeven de jonge Duitse soldaten niet te rekenen. Maar voor hen die het lukt om deze paar gruwelijke maanden te overleven wacht de vrijheid in hun thuisland Duitsland.

Land of Mine (originele titel: Under Sandet) is een internationale co-productie tussen Denemarken en Duitsland. De film is opgenomen in Denemarken, waaronder op enkele historische locaties. En de regisseur is de Deen Martin Zandvliet. Hij maakte eerder Dirch en Applaus. Het verhaal van Under Sandet is indrukwekkend, des te meer omdat je als kijker weet dat het waargebeurd is. We volgen een kleine groep jongens onder leiding van een commandant. Dit is een heel slimme keuze, want hierdoor wordt een grote gebeurtenis weer teruggebracht tot iets kleins. De commandant is vooral heel streng tegen de jongens en hij heeft weinig medeleven. Er is sprake van veel haat jegens Duitsers. Ook tegen de jonge soldaten, die je eigenlijk niets kunt verwijten. Tegen het eind van de oorlog, toen de strijd eigenlijk al verloren was, werden ze opgeroepen om mee te vechten. Door de commandant in het begin al als keiharde bullebak neer te zetten krijgt de kijker al direct enige sympathie voor de jongens. Dat is een verrassende insteek, want normaal gesproken zijn de Duitsers de slechteriken en niet de Denen. Zandvliet durft het echter aan om de rollen om te draaien. Naar verluidt wordt de manier waarop de Deense autoriteiten de Duitsers in deze situatie hebben behandeld dan ook als de grootste oorlogsmisdaad uit de Deense geschiedenis gezien. Maar ondanks dat de Duitse jongens allemaal in dezelfde benarde situatie zitten zijn het lang niet altijd vrienden. De onderlinge spanning is sterk voelbaar en iedereen moet vooral aan zichzelf denken om te overleven.
Naast dat deze film sterk drama levert is het continu spannend of de mensen die je volgt de volgende dag, het volgende uur of de volgende minuut nog wel zullen leven. Land of Mine is een uitermate eenvoudige film en daar ligt nu net ook de kracht. De sfeer is zeer beklemmend. Met een beperkte cast en vrijwel de hele film een locatie raak je diep betrokken bij het verhaal en bij het lot van de jongens. Er is ruimte voor diepgang, maar het wordt nergens langdradig. Deze film is zeker de moeite waard als je een van de minder bekende verhalen van de oorlog wil ervaren.
Land of Mine won de Publieksprijs op het Filmfestival van Rotterdam en was de Deense inzending voor Beste Niet-Engelstalige Film voor de Oscars.

Genre: Drama, Historie, Oorlog
Speelduur: 96 min
  • DTS 5.1 - Duits
Uitgever: Paradiso Films
EAN: 5414937033270

Land of Mine heeft een 2.35:1 anamorf beeldformaat op deze DVD-uitgave. De film heeft bijzonder fraai camerawerk en gelukkig komt dat erg mooi over op DVD. De kwaliteit van de beeldtransfer is namelijk erg goed. Het beeld is scherp met een uitstekend contrast en schaduwdetail. Doordat bijna alle scènes zich op het strand of in de duinen afspelen zijn de kleuren beperkt tot wat er in de natuur voorkomt. Dus geen felle kleuren, maar groen, grijs, blauw, bruin en zandkleur. De huidtinten zien er heel natuurlijk uit. Als de avondzon straalt krijgt alles een koperen gloed, wat erg sfeervol is. Op een heel enkele keer wat moiré na zijn er geen storende elementen in beeld te zien.

Er staan twee geluidstracks op de DVD van Land of Mine en dat zijn een Dolby Digital 5.1 (448 kb/s) en een DTS 5.1 (754 kb/s) track in de Duitse taal. Er wordt ook tegelmatig Deens gesproken en een heel enkele keer wat Engels. Dit is een fraai geconstrueerde geluidstrack die het niet van dynamiek moet hebben, maar juist van subtiliteit. Het zit 'm in de sfeermomenten en juist het gebruik van stiltes zorgt voor extra impact. Zo is na elke explosie even niets te horen, wat bijzonder beklemmend werkt. Het spijtige is alleen dat alles heel erg op de voorste kanalen is gericht. De surroundkanalen worden nauwelijks in het geheel betrokken, terwijl daar wel aanleiding voor is, zeker bij de scènes aan het strand. De dialogen zijn uitstekend opgenomen en goed te verstaan. Of men nu fluistert of hard schreeuwt, alles blijft helder en goed te volgen via het centerkanaal. Tijdens de explosies komt ook het LFE-kanaal in actie (en dan ook de surroundkanalen) en het zijn deze momenten waarop het DTS-kanaal zich onderscheidt van het Dolby Digital-kanaal. De dynamiek van het DTS-kanaal is wat hoger, maar de verschillen zijn niet zo groot. Beide tracks zijn in ieder geval prima, al had er meer informatie uit de surroundkanalen mogen komen.

De DVD heeft een zeer eenvoudig statisch menu waar men alleen maar het starten van de film kan kiezen. De optisch voor ondertiteling of geluid kun je alleen maar via de afstandsbediening selecteren. Verder staan er geen extra's op deze DVD.

Na de oorlog worden heel jonge Duitse krijgsgevangen soldaten ingezet om de mijnen van het Deense strand op te ruimen. Ze kunnen op geen enkele sympathie rekenen, terwijl het werk vol gevaar is. Land of Mine (originele titel Under Sandet) is een zeer beklemmende film van de Deense regisseur Martin Zandvliet. Deze jonge jongens kun je geen Nazi's noemen, maar toch worden ze als beesten behandeld. Het wrange is dat het verhaal op ware gebeurtenissen is gebaseerd. De DVD-uitgave heeft een uitstekende beeldkwaliteit en een voldoende geluidskwaliteit, waarbij aangemerkt moet worden dat het geluid zich wel heel erg op de voorste kanalen richt. Qua extra's is het bijzonder teleurstellend, want er staat helemaal niets op de DVD. Maar als film is Land of Mine zeer zeker het bekijken waard.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Remain In Light.