Most Wanted

Paul Ranft
17-05-2002

4.6

Most Wanted (DVD)

De gevierde marinier James Dunn (Keenen Ivory Wayans) is onterecht ter dood veroordeeld wegens de moord op zijn corrupte commandant tijdens de Golfoorlog. De als uitstekend scherpschutter bekend staande Dunn wordt tijdens de busreis naar zijn dodencel bevrijd door een kleine geheime elite eenheid die zich zelf “Black Sheep” noemt. Deze groepering staat onder leiding van luitenant-kolonel Grant Casey (Jon Voight), die Dunn de keuze laat: meedoen of sterven. Dunn redt het vege lijf door zich aan te sluiten bij de elite eenheid. Onder het mom van terroristenbestrijding geeft Casey, een alias voor Generaal Adam Woodward, de scherpschutter de opdracht een industrieel neer te schieten. Op het moment dat Dunn aanlegt om te vuren wordt de First Lady, die in de directe nabijheid van de industrieel staat, tot zijn verrassing dodelijk getroffen door een kogel. Dunn beseft dat hij slachtoffer is geworden van een complot en dat hij van de regen in de drup terecht is gekomen. Voordat hij dat in de gaten heeft is hij staatsvijand nummer één en weet hij zich opgejaagd door de politie en het leger. De ex-marinier, wiens leven aan een zijden draad is komen te hangen, zet met de mooie arts Victoria Constantini (Jill Hennessy) alles op het spel om zijn onschuld te bewijzen. Maar zal dit wel lukken als op het hoofd van de meest gezochte man van de Verenigde Staten een prijs is gezet en de CIA zich met de zaak gaat bemoeien?

Hoofdrolspeler Keenen Ivory Wayans schreef zelf het verhaal over de man die noodgedwongen op de vlucht moet om niet door de “bad guys” te worden gedood. Tijdens het schrijven moet hij veelvuldig naar The Fugitve hebben gekeken want Most Wanted vertoont in zekere zin redelijk veel overeenkomsten met de succesvolle film uit 1993 waarin Harrison Ford en Tommy Lee Jones schitteren. Wat betreft de acteerprestaties van de acteurs in Most Wanted kunnen we kort zijn want die zijn simpel en matig. Vermeldenswaardig is de teleurstellende rol die Jon Voight speelt van de corrupte en op macht belustte Generaal Woodward. Hoewel het verhaal er één is uit dertien uit een dozijn, wordt desondanks een aardige hoeveelheid actie geboden welke is doorspeend met een vleugje humor met een glimlach.

Genre: Actie, Thriller
Jaar: 1997
Speelduur: 95 min
Uitgever: Universal Pictures Benelux
EAN: 3259190209398

De film is anamorf vastgelegd in het oorspronkelijke bioscoopformat 2.35:1. De beeldscherpte is net zoals het contrast dik in orde. In een enkel fragment zien we een minimale hoeveelheid edge-enhancement waarbij opgemerkt dient te worden dat dit geen storende invloed heeft. De gepresenteerde kleuren zijn prima in balans en zijn, evenals de pasteltinten, goed verzadigd. Het zwartniveau is gedurende de gehele speelduur van de film van een constant en solide niveau met redelijk tot goed schaduwdetail. Op een kleine hoeveelheid grain na is de film vrijwel vrij van ongerechtigheden zoals vuil en beschadigingen. Dit levert een schoon en helder beeld op wat de kwaliteit van het beeld ten goed komt. De film is onderverdeeld in 15 hoofdstukken maar die zijn niet afzonderlijk via het menu te benaderen. Deze DVD heeft namelijk geen chapter index wat niet zo fraai is. Stop je met kijken terwijl de film gaande is dien je zelf te onthouden waar je bent gebleven. Niet zo handig dus. De witte Nederlandse ondertiteling is iets te hoog in het beeld geplaatst en is niet via het selectiemenu in of uit te schakelen. Met de afstandbediening van je DVD speler kan dit wel.

Het geluid is vastgelegd middels een Engelstalige DTS 5.1 (754 kb/s) audiotrack en een Engelstalige Dolby Digital 5.1 (448 kb/s) audiotrack. We laten de Franse Dolby Digital 2.0 track met een bitrate van 192 kb/s voor wat die is en concentreren ons op de voorgaand genoemde tracks. Het front-kanaal geeft een gedetailleerd en breed stereobeeld weer dat warm in het gehoor ligt. De dialoog is zoals gewoonlijk en zoals we mogen verwachten netjes in het centrum geplaatst en is goed verstaanbaar. Het surround-kanaal wordt discreet en met name in de actiescènes agressief aangestuurd. Hierdoor onstaat een geluidsbeeld met veel richting. De panning van front- naar surroundkanaal en vice versa is goed verzorgd. Filmmuziek en omgevingsgeluiden worden via het surroundkanaal in split-surround weergegeven. De lage frequenties worden net als de overige frequenties discreet via de front- en achter luidsprekers weergegeven. Het diepste laag wordt weergegeven middels de subwoofer (.1 LFE) waarbij opgemerkt dient te worden dat het gebruik van de woofer in zowel de Dolby Digital als ook de DTS track beperkt is. Als we de twee tracks vergelijken verdient de DTS track, ondanks de halve bitrate, de voorkeur. De geluidsvelden bij de DTS track zijn merkbaar beter gedefinieerd en klinkt meer gecontroleerd tijdens de weergave van de hoge frequenties (sprankelender). De Dolby Digital 5.1 track (448 kb/s) die op zich goed is klinkt in zijn geheel grover in het gehoor dan de DTS track.

De enige extra die op deze DVD is aangebracht is de trailer die via het statische menu (16x9 beeld met Dolby Digital 2.0 – 192 kb/s geluid) is te selecteren. De trailer is Nederlands ondertiteld en wordt gepresenteerd in de aspect ratio 4:3 met Dolby Digital 2.0 (192 kb/s) geluid.

Most Wanted is door Universal prima op DVD gezet met de opmerking dat een chapter index ontbreekt. Voor sommigen kan dit een gemis zijn. Het beeld is meer dan goed en het geluid is als uitstekend te beschouwen. De enige extra die op de DVD is aangebracht is de trailer. Als je van ongedwongen spanning en actie houdt en niet zo geinteresseerd bent in een goed verhaal dan is Most Wanted een bezoek aan de videotheek best wel waard. Huren dus.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Eigen Collectie.