100, The - Seizoen 3

Laurens van der Molen
31-10-2016

9

100, The - Seizoen 3 (DVD)

97 jaar na een nucleaire ramp leven de enige overlevenden in de ruimte. Honderd veroordeelde jongeren onder de 18 worden naar de Aarde gestuurd om te kijken of deze inmiddels weer bewoonbaar is. Daar treffen ze de huidige bewoners, de Grounders, aan. Na twee tv-seizoenen oorlog tussen de twee groepen heeft hun gezamenlijke haat tegen de inwoners van Mount Weather voor een staakt het vuren gezorgd. Inmiddels zijn ook de andere overlevenden uit de ruimte op Aarde en leven ze allemaal in Arkadia. Clark (Eliza Taylor) heeft na de gebeurtenissen van het vorige seizoen de groep verlaten. Ook Jaha (Isaiah Washington) is weg bij de groep en zijn zoektocht naar de ‘city of light’ is succesvol geweest. In Arkadia ontstaat ondertussen een echte samenleving, die druk op zoek is naar andere overlevenden. Bellamy (Bob Morley) en Octavia (Marie Avgeropoulos) spelen hier een belangrijke rol in. De vrede wordt echter op meerdere fronten bedreigd. Aan de ene kant is er de ijsnatie, een fractie van de Grounders die de macht wilt grijpen. Maar ook van binnenuit loopt de groep gevaar door Alie, een computersysteem, dat ervoor zorgt dat de gebruiker geen pijn meer voelt, maar ook zichzelf verliest.

In dit derde seizoen gaat The 100 nog meer de richting op van sciencefiction. De toevoeging van het computersysteem Alie is even wennen, maar de verhaallijn die er uiteindelijk mee verteld wordt, is minstens even sterk als de verhaallijnen van de eerdere twee seizoenen. Ook de karakters worden steeds verder uitgediept en wanneer er één van deze karakters iets overkomt, komt dit ook steeds harder aan. De onderlinge verhoudingen tussen de inwoners van de Ark en de verschillende fracties van de Grounders zijn erg interessant en doen denken aan de politieke intriges uit de serie Battlestar Galactica. De toevoeging van de ijsnatie is een erg sterke en zorgt voor een nieuwe spanning. De cast doet het ook dit seizoen erg goed. Er zijn een paar sterke toevoegingen en helaas moeten we ook dit seizoen afscheid nemen van een aantal karakters. Eliza Taylor is nog steeds geweldig als Clark. De chemie tussen Clark en Lexa, gespeeld door Alycia Debnam-Carey, is ook dit seizoen weer erg sterk en haar karakter komt echt tot haar recht. Ook de verhaallijn van het karakter Octavia (Marie Avgeropoulos) is dit seizoen een echt hoogtepunt. Die van haar broer Bellamy bevat echter een aantal mindere punten, waardoor, zeker in het midden van het derde seizoen, zijn karakter een beetje verpest is. Gelukkig draait dit naar het einde van het seizoen wel weer bij. Dit derde seizoen is een must have voor fans van de serie. Als je een liefhebber bent van sterke sciencefiction series en je hebt de serie nog niet gezien, dan kan je natuurlijk het beste bij seizoen 1 beginnen. Seizoen 3 werd vrij snel na seizoen 2 uitgebracht in Nederland en ons land loopt nu dan ook helemaal bij met de serie. Seizoen 4 zal begin 2017 in Amerika te zien zijn, dus de Nederlandse fans zullen nog geduld moeten hebben om te weten hoe het verder gaat met de bewoners van Arkadia.

Genre: Drama, Science fiction, Televisie
Jaar: 2016
Speelduur: 640 min
Verpakking: Keepcase in Slipcase
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Frans, En vele andere
Uitgever: Warner Bros. Home Entertainment
EAN: 5051888224779

• Deleted scenes
  • Arkadia: from wreckage to salvation
  • Ice nation: brutal and fierce
  • Wanheda: Clarke’s Journey
  • Polis grounder capital
  • Pre-viz stunts (8 min)
  • A short lived victory: unlocking the season 3 finale
  • 2015 Comic Con Panel
  • The 100 season 3 blooper real

Het beeld van de DVD-uitgave van seizoen 3 van The 100 is van een uitstekende kwaliteit en wordt weergeven met een beeldverhouding van 1.78:1. Dit is het oorspronkelijke beeldformaat en anamorf op de DVD gezet. De kleuren zijn mooi verzadigd en ook het contrast is goed. De verschillende omgevingen hebben allemaal hun eigen kleurenpalet en de beeldtransfer laat dat goed zien. De toevoeging van de City of Light zorgt voor een mooie nieuwe locatie, die erg mooi in beeld is gebracht. Ook de stad van de Grounders is erg indrukwekkend om te zien en de kleuren komen goed tot hun recht. Ook dit seizoen zijn er een flink aantal donkere scènes die door het uitstekende zwartniveau altijd goed te volgen zijn. De optionele Nederlandse ondertiteling wordt onderin beeld weergegeven en is duidelijk te lezen.

De DVD-uitgave van The 100 seizoen 3 bevat een Dolby Digital 5.1 (448kb/s) Engels audiospoor. Dit is van een uitstekende kwaliteit. De dialogen zijn goed te verstaan door de daarvoor bestemde speakers. Alle speakers worden erg goed gebruikt en de omgevingsgeluiden komen uitstekend tot hun recht. In de stad van de Grounders hoor je op de achtergrond veel bedrijvigheid, terwijl de City of Light juist een serene stilte heeft. Nergens zitten de omgevingsgeluiden echter de dialogen in de weg. De serie bevat een uitstekende instrumentale soundtrack die bijdraagt aan de sfeer van dat moment. In dit derde seizoen is ook een aantal nummers met zang toegevoegd en in de eerste episode van het seizoen heeft artiest Shawn Mendes zelfs een rol waarbij hij een nummer live zingt. De subwoofer wordt vooral tijdens de  actiescènes gebruikt, die ook dit seizoen weer volop aanwezig zijn.

Het derde seizoen van The 100 heeft een flink aantal extra's meegekregen. De DVD-uitgave bestaat uit vier discs, die in een compacte keepcase met sleeve zitten.  In totaal staan er 16 episodes op de deze vier discs. De deleted scenes zijn verspreid over drie van de vier discs, maar de rest van de extra’s is terug te vinden op de eerste en vierde disc. De DVD begint met een menu. Hier kan worden gekozen om alles af te spelen, een episode te selecteren of naar de special features te gaan. Deze zijn, net als de serie zelf, Nederlands ondertiteld.

Deleted scenes  (6 min)
De deleted scenes zijn verdeeld over alle episodes en zijn bij de episode te kijken waar ze bij horen. Een fijn systeem waardoor duidelijk is waar alles precies hoort. Dit seizoen zijn er slechts vijf scènes. Deze zijn interessant, maar niet erg dat ze geknipt zijn.

Arkadia: from wreckage to salvation (5 min)
Cast en crew vertellen over Arkadia en hoe de overlevenden hier een leven opbouwen. Leuk om een keertje te bekijken

Ice nation: brutal and fierce (3 min)
Een kijkje achter de schermen bij het creëren van de ice nation. Leuk om te zien dat er goed over uiterlijk en oorlogskleuren is nagedacht.

Wanheda: Clarke’s Journey (3 min)
Cast en crew over de reis die Clarke dit seizoen maakt. Leuk voor een keertje.

Polis grounder capital (5 min)
Kijkje achter de schermen bij de stad van de Grounders. Vooral leuk om te zien wat echt en wat CGI is.

Pre-viz stunts (8 min)
Een aantal van de stuntscènes uit dit derde seizoen gecoördineerd en uitgevoerd door de stuntmensen. Leuk om naast de uiteindelijke scène te zien.

A short lived victory: unlocking the season 3 finale (6 min)
Cast en crew over de laatste episode en wat de karakters in seizoen 4 te wachten staat.

2015 Comic Con Panel (30 min)
Het half uur durende panel dat de acteurs en maker van de serie in 2015 hebben gehouden bij Comic Con. Dit panel is opgenomen voor seizoen 3 en is dus leuk om te kijken voordat je met het seizoen begint. Verreweg de leukste extra!

The 100 season 3 blooper real (5 min)
De welbekende bloopers. Leuk om een keer te kijken.

97 jaar na een nucleaire ramp keert een groep overlevenden terug naar aarde. Hier blijken echter nog mensen te wonen, waar de overlevenden mee samen moeten zien te leven. Ook in het derde seizoen komen Clarke en haar mensen weer genoeg tegenslagen tegen die ze moeten zien te overwinnen. De karakters worden steeds verder uitgediept en hoewel de nieuwe verhaallijn aan het begin nog even wennen is, is de kwaliteit al snel weer van het niveau van de eerdere seizoenen. De DVD-uitgave is uitstekend met een aardig aantal extra’s en een uitstekende beeld- en geluidskwaliteit. Dit derde seizoen is dan ook een must have voor fans van de serie.