Whiskey Tango Foxtrot

24-10-2016

6

Whiskey Tango Foxtrot (Blu-ray)

Kim Baker (Tina Fey) is een ervaren journalist. Ze raakt echter wel wat verveeld door de routine en gemak van de verslaggeving vanuit het veilige en westerse New York. In 2003 besluit ze dan ook om het over een totaal andere boeg te gooien. Kim vertrekt naar Afghanistan. In dit door oorlog verscheurde land moet je continu met een kogelvrij vest rondlopen en dan nog ben je je leven niet zeker. Eenmaal aangekomen op de plaats der bestemming beseft ze al snel dat ze dit avontuur schromelijk heeft onderschat. De normen en waarden zijn er heel anders dan thuis. En ook de levensstandaard is beduidend lager. Gelukkig krijgt ze wat steun in de vorm van de mooie blondine Tanya Vanderpoel (Margot Robbie). Maar is dat wel helemaal hoe het lijkt? En dan is er nog de charmante, maar soms ook zo irritante Iain MacKelpie (Martin Freeman). Zal ze uiteindelijk toch voor hem vallen? Zal Tina het volhouden in deze vreemde, nieuwe wereld?

Als je Tina Fey ziet in combinatie met een film of serie in het komediegenre, dan ben je doorgaans wel verzekerd van heel leuke humor. En dan ook nog een humor van het slimme niveau. Whiskey Tango Foxtrot bestaat echter vooral uit flauwe grappen. Deze grappen gaan vooral over maar één onderwerp: seks. Maar toegegeven, ze zijn soms wel bijzonder grappig en scherp geschreven. Maar alleen wat platvloerse grappen over dit aloude onderwerp zijn onvoldoende om de kijker bijna twee uur lang mee te nemen en geboeid te houden. Gelukkig zijn er ook nog mooie en indrukwekkende beelden te zien en er is sprake van een cast vol met grote namen. En het mag gezegd worden, iedereen acteert op zijn minst verdienstelijk. Toch is Whiskey Tango Foxtrot een lange zit geworden, die niet meer dan een krappe voldoende kan wegdragen. De reden hiervoor is in één woord: het script. De makers weten duidelijk niet of ze nu een komedie willen maken of een drama of een serieuze oorlogsbiografie. Het resultaat is een uitermate vreemde mengelmoes van alle drie. Qua spreekwoordelijke ‘toon’ in het verhaal wordt de plank geregeld finaal misgeslagen. Daarnaast hangen alle scènes als los zand aan elkaar. Er is geen rode draad in het verhaal. Door het ontbreken van een duidelijk narratief is het moeilijk om geboeid te blijven. Sommige scènes zijn heel leuk qua humor, maar anderen zijn weer totaal overbodig. Ze verdienen nog geen eens een plekje bij de verwijderde scènes als onderdeel van de extra’s. Whiskey Tango Foxtrot is een film met potentie. Het verhaal had boeiend kunnen zijn en er is een sterke cast. Maar door het slechte schrijfwerk is dit een matige film geworden.

Genre: Biografie, Drama, Komedie
Speelduur: 112 min
Beeldverhouding: 1.78:1 niet anamorf
  • DTS-HD MA 7.1 - Engels
  • Dolby Digital 5.1 - Japans
  • DTS 2.0 - Engels
Ondertiteling: Nederlands, Duits, Engels, Frans, Italiaans, En vele andere
Uitgever: Paramount Home Entertainment Benelux
EAN: 5053083074098

• All-in: The Making of Whiskey Tango Foxtrot
  • War Reporter: The Real Kim
  • Embedded in reality
  • Wedding Party
  • Laughing Matters
  • Extended Scene

De Blu-ray Disc-uitgave van Whiskey Tango Foxtrot heeft de originele beeldverhouding van 1.78:1. Het High Definition beeld heeft een 1080p/24p resolutie. Dit betekent dat het beeld progressief is opgebouwd uit 1920*1080 beeldpunten en dat de beeldsnelheid 24 beelden per seconde is (de originele filmsnelheid). Voor de encodering is gebruik gemaakt van de VC-1 video codec. Deze Blu-ray Disc-uitgave bestaat uit een 50 GB dubbellaagse disk.

De beeldkwaliteit is goed genoeg, maar op geen enkel moment buitengewoon. Er is sprake van voldoende detail, zowel in close-ups als bij ruime shots. De kleuren en het contrast blijven realistisch, soms zelfs wat ingetogen. Dit in contrast tot veel andere oorlogsfilms in de woestijn die nogal eens kiezen voor een feller kleurenpalet. Het zwartniveau is in orde, al is het beeld soms wat aan de lichte kant. Tenslotte is er nog de ruis. Deze is altijd aanwezig. Meestal niet zo storend, maar bij momenten wel zeer aanwezig. Als we kijken naar de algehele kijkervaring, dan heeft dit beeld voldoende te bieden. Maar het is zeker niet feilloos.

Whiskey Tango Foxtrot wordt op deze BD-uitgave ondersteund door een DTS-HD Master 7.1-track (24bit/48kHz). Het beeld mag dan niet heel bijzonder zijn, het geluid is wél om over naar huis te schrijven. Of het nou gaat om harde muziek of de geweerschoten en explosies van de oorlog, alles komt met verve uit de speakers. De track is zeer dynamisch met een flink volume, maar wel goed in balans. Het geluid is altijd helder en met de juiste prioriteit voor de verschillende elementen. De dialogen zijn belangrijk in deze film en zijn altijd goed verstaanbaar. De track kent geen defecten.

Vanuit het hoofdmenu kun je de extra bekijken. Ze worden hieronder beschreven. De extra’s zijn in HD en voorzien van Dolby Digital 2.0 audio en Nederlandse ondertiteling.

All-in: The Making of Whiskey Tango Foxtrot (14 min.)
Deze extra omvat een diversiteit van onderwerpen. Zo wordt onder andere besproken hoe de casting tot stand is gekomen en hoe de militaire omgevingen zijn gecreëerd.

War Reporter: The Real Kim (5 min.)
De echte Kim Barker – tevens de auteur van het boek waar deze film op is gebaseerd – vertelt over haar betrokkenheid bij de film en haar ervaringen in Afghanistan.

Embedded in reality (6 min.)
We gaan hier meer in detail in op het militaire aspect rondom de film.

Wedding Party (6 min.)
Hier leren we meer over de Afghaanse cultuur en hoe deze in beeld is gebracht tijdens deze scène.

Laughing Matters (4 min.)
Deze extra gaat over de sfeer die ontstond in de huizen waarin buitenlanders verbleven tijdens hun werk in Afghanistan. Er werd vaak veel gefeest om even te kunnen ontsnappen aan de werkelijkheid van alledag.

Deleted Scenes (5 min.)
Je kunt hier in totaal 4 verwijderde scènes terugkijken.

Extended Scene (5 min.)
De bruiloft scène is hier in langere vorm terug te zien.

Kim is een ervaren journalist die haar routinematige leven in New York zat is. Ze besluit daarop om in Afgahnistan te gaan verslaggeven, maar dat avontuur pakt anders uit dan ze vooraf had verwacht. Zal ze het daar volhouden? Whiskey Tango Foxtrot is een film met potentie door de topcast en een verhaal dat genoeg potentie heeft. Het script is echter matig zonder duidelijke focus en vol met scènes die als los zand aan elkaar hangen. De beeldkwaliteit is afdoende, maar verre van perfect. Het geluid daarentegen is uitstekend. Tenslotte is er een vrij compleet pakket aan extra’s beschikbaar.