Nice Guys, The

20-10-2016

7.4

Nice Guys, The (Blu-ray)

LA, 1977. Prive-detective Holland March (Ryan Gosling) wordt gevraagd pornoactrice Misty Mountains (Murielle Telio) te zoeken, die naar verluidt is omgekomen bij een auto-ongeluk. March weet zeker dat Mevrouw Mountains dood is, maar het betaald goed dus hij neemt de zaak aan. Al snel komt hij op het spoor van Amelia (Margret Qualley), die de sterke Jackson Gleason (Russel Crowe) heeft ingehuurd om hardhandig duidelijk te maken dat ze niet gestoord wil worden. Nadat Gleason dit bij March gedaan heeft, begint het toch te wringen. Er zijn overal iets te veel toevalligheden. Zijn besluit om samen met March de zaak te onderzoeken wordt hard aangemoedigd door March' dochter Holly (Angourie Rice), die haar vader niet langer als louche dronkaard wil zien. Zodra het tweetal denkt een rode draad te hebben gevonden, komen de huurmoordenaars uit de schaduw.

Het verhaal van The Nice Guys volgt in de basis alle stappen van een film-noir, waardoor fans van het genre hun hart kunnen ophalen. Black zet met de twee hoofdpersonen en vooral Holly enkele sterke karakters neer en voegt genoeg kleine twists en grappen toe om The Nice Guys constant te laten boeien. De constant aanwezige humor is zwart, grof en soms wat flauw. Hier en daar is een scène op het bizarre of het idiote af, waar kijkers van moeten houden. The Nice Guys bevat ook het snelle tempo en de vlugge dialogen die een kenmerk van Black geworden zijn. Het geweld is zeker niet niet subtiel te noemen, maar dient altijd een duidelijke reden. Er wordt veel moeite gestoken in de stijl van de film, waar de jaren '70 dan ook van afdruipt. Hierbuiten reflecteren de focus van het verhaal en verschillende personages tevens goed de sfeer van toen.

Alle acteurs zetten hun beste beentje voor in The Nice Guys. Ryan Gosling is soms wat over de top, maar dit lijkt een bewuste keuze te zijn. Crowe speelt iets ingetogener, maar straalt op verschillende momenten. Hun dynamiek is zeer natuurlijk en leuk om naar te mogen kijken. Angourie Rice weet zich moeiteloos staande te houden naast de doorgewinterde acteurs, die hopelijk nog veel acteerklussen zal krijgen. Alle ondersteunde acteurs doen hun uiterste best, met complimenten voor Matt Bomer als John Boy. Kim Basinger zet een zeer intrigerend personage neer, maar komt jammer genoeg maar weinig in beeld.

Genre: Komedie, Misdaad, Thriller
Jaar: 2016
Speelduur: 116 min
Beeldverhouding: 2.39:1 anamorf
  • DTS-HD MA - Engels
Uitgever: Belga Films
EAN: 5412370821829

Op deze BD-uitgave wordt The Nice Guys gepresenteerd in het originele 2.39:1-beeldformaat. Het beeld heeft een resolutie van 1080/24p en voor de encodering is gebruik gemaakt van de VC1-videocodering. De BD-schijf is dubbellaags en vrijwel volledig beschreven.

De film ademt jaren '70 in zowel in kleurenpalet als belichting. The Nice Guys bestaat voornamelijk uit bruin-en grijstinten met veel rode of blauwe kleurenaccenten. Alles is zeer verzadigd en er is sprake van een hoge zwartwaarde en contrast wat voor zeer levendige beelden zorgt en de film een gevoel geeft van verhoogd realisme. Hier en daar oogt de film iets te donker, maar dit is nergens storend. The Nice Guys oogt op deze BD-uitgave zeer scherp en vol detail. Er zijn geen artefacten te bespeuren, behalve in de beelden die doelbewust gefilmd zijn in de stijl van de jaren '70. Al met al een prima beeldkwaliteit.

Deze BD-uitgave van The Nice Guys bevat het originele Engelstalig DTS-HD Master Audio 5.1-audiotrack (16bit/48kHz) naast een Franstalig audiospoor van hetzelfde type. Het gesproken woord is scherp en helder via het middenkanaal te horen, hoewel de basstemmen soms moeilijk te verstaan zijn. Een van de grote sterren van de film is het geluid, en dan vooral de geluidseffecten die vrij prominent aanwezig zijn in de stijl van Dirty Harry en Indiana Jones. De effecten worden via de surroundkanalen gespresenteerd en staan wel behoorlijk luid in de mix waardoor ze bijvoorbeeld gesprekken kunnen overstemmen. Er wordt niet al te veel gebruik gemaakt van omgevingsgeluiden, maar wanneer het aanwezig is, is het subtiel en sowieso zeer effectief en gelaagd. De muziek in The Nice Guys, gespeeld als overgang van scène naar scène en tijdens de verschillende actiescènes is een mooie mix van jaren '70 soul wat de film zijn karakter geeft.

In het stationaire hoofdmenu op deze BD-uitgave is te kiezen voor de film of de enige aanwezige extra.

Trailer  (3 min.)
De trailer van The Nice Guys geeft goed de sfeer van de film weer.

Holland March, Jackson Gleason en de jonge Holly hebben de opdracht een vermiste vrouw op te sporen en langzamerhand ontrafelen ze een groot complot wat verschillende mensen het leven heeft gekost. Wanneer je als kijker houdt van de snelle dialogen, zwarte humor en een goede dosis geweld, zit je met The Nice Guys helemaal goed. Het verhaal zit goed in elkaar en alle acteurs leveren een fantastische prestatie, hoewel Ryan Gosling wat over de top kan overkomen. Qua geluid is het weinig te klagen. Ook het beeld ziet er prima uit. Het gebrek aan echte extra's is zeer betreurenswaardig. Een regelrechte aanrader!