Bone Tomahawk

05-10-2016

7.2

Bone Tomahawk (DVD)

Midden in de nacht wordt er aan de deur van huize O'Dwyer gebeld. De sheriff van Bright Hope (Kurt Russell) heeft een onverlaat (David Arquette) in zijn voet geschoten bij wie nu de kogel verwijderd moet worden. Arthur O'Dwyer (Patrick Wilson) heeft een kapotte enkel dus roept vanaf bed zijn vrouw Samantha (Lili Simmons) na dat ze wel veilig terug moet komen. Vanzelfsprekend. Enkele uren later schrikt Bright Hope op van been en mergbrekend gegil. Een staljongen is op brute wijze om het leven gekomen en zowel de crimineel die de sheriff had beschoten als Samantha zijn nergens te bekennen. De groep die de zoektocht naar de twee aangaat - naast de sheriff en Arthur bestaande uit deputy Chicory (Richard Jenkins) en revolverheld John Brooder (Matthew Fox) - had zich nooit kunnen voorbereiden op wat volgt.

Bone Tomahawk is het debuut van schrijver/regisseur S. Craig Zahler, waarvoor hij grote talenten zoals: Kurt Russel, Richard Jenkins en Patrick Wilson heeft weten aan te trekken. Wellicht is de reden hiervoor het verhaal waar geen enkel compromis is gesloten, één van de voordelen van een 'Indie-productie'. Op het eerste oog lijkt - en voor het grootste deel is - Bone Tomahawk een rechtoe-rechtaan western in de stijl van Unforgiven en True Grit. Het leeuwendeel gaat om de brute reis van de vier heren, de conflicten die ze hebben en de manieren hoe ze sympathie voor elkaar krijgen. Dit aspect van de film is zeer goed in elkaar gezet en oogt, ondanks het lage productiebudget en beperkte locaties, zeer indrukwekkend. Fans van het western-genre kunnen dus ook hun hart ophalen bij Bone Tomahawk. De personages zijn cliché, maar goed op elkaar ingespeeld en de acteurs geven zich stuk voor stuk helemaal. Door het kaliber van de acteurs worden scènes meer dan het geschreven woord (wat vaak goed gevonden zinnen bevat) en een goed uitgelicht shot. Het acteerwerk alleen is sowieso een reden om Bone Tomahawk eens te bekijken. Dan komt de twist van de film. Hoewel er totaal geen extreme focus op wordt gelegd (zie ook Cowboys & Aliens) kent Bone Tomahawk een duidelijk horror-element. Zeker in het laatste half uur is de spanning om te snijden en neemt ook het niveau gruweldaden exponentieel toe. Daar alle personages er vrij blasé over doen, neemt niet weg dat kijkers zich hier goed bewust van moeten zijn voordat ze aan de film beginnen. Aan het einde is het de rit meer dan waard. Concluderend is Bone Tomahawk een kleine, maar imponerende film vol goede acteurs en intrigerende horror. Een aanrader!

Genre: Horror, Western
Jaar: 2016
Speelduur: 127 min
Beeldverhouding: 2.40:1 anamorf
Uitgever: Splendid Film
EAN: 4013549079532

Bone Tomahawk is te bekijken op deze DVD-uitgave in anamorf 2.40:1. Ondanks de sombere toon van de film, oogt hij voor het grootste deel vrij licht. Het kleurenpalet bestaat volledig uit bruintinten, maar is hierin gevarieerd genoeg om niet vlak over te komen. Alle beelden kennen een vrij hoog contrast en een goede zwartwaarde, waardoor alles goed naar voren komt. De belichting komt heel simpel over, maar de verschillende 'wide-shots' van landschappen zijn erg indrukwekkend. In de donkere scènes is overduidelijk ruis te zien, wat licht stoort. Hierbuiten zijn niet alle scènes even scherp en lijkt er soms sprake te zijn van lichte edge-enhancement. Desalniettemin een vrij goede beeldkwaliteit.

Op deze DVD-uitgave is Bone Tomahawk te bekijken met het originele Engelstalige Dolby Digital 5.1-audiotrack (448 kb/s) en een Franstalig Dolby Digital 5.1-track. Hieronder wordt het eerstgenoemde besproken. Het gesproken woord wordt zoals gebruikelijk via het middenkanaal gepresenteerd. De stemmen zijn scherp en helder te horen, hoewel soms wat zacht in de mix. De geluideffecten zijn vrij gelaagd, wat zorgt voor afdoende variatie. De omgevingsgeluiden, te horen via de middenkanalen, zorgen voor een goede sfeer hoewel ze uiteindelijk erg op elkaar lijken. De film speelt zich dan wel een groot deel buiten af, maar toch. Binnenscènes kunnen ietwat hol klinken. De begeleidende muziek geeft Bone Tomahawk een echte oude western-sfeer mee, hoewel het wel wat sporadisch afwezig. Enkele scènes zijn extra indringend door dat ze juist zo stil mogelijk zijn. Concluderend een redelijke geluidskwaliteit.

Op deze DVD-uitgave is te kiezen voor een Nederlands- of Franstalig hoofdmenu, waarna de film gelijk begint te spelen. Wanneer kijkers op de 'menu'-knop van hun afstandsbediening drukken, komen zij in het hoofdmenu terecht. Hier is de film integraal af te spelen, de ondertiteling in te stellen, Bone Tomahawk vanaf één van de twaalf hoofdstukken af te spelen en de aanwezige extra te bekijken. Helaas is er op deze DVD-uitgave maar één extra aanwezig – in vergelijking met de Engelse of Amerikaanse uitgave waarbij er buiten de Making Of ook verwijderde scènes en een half uur durend interview met de makers aanwezig zijn.

The Making of Bone Tomahawk (10 min.)
Een korte, maar zeer enthousiasmerende Making Of waar iedereen vol passie en trots spreekt over 'hun film' en de bewonderenswaardige menatliteit om met zijn allen achter Zahlers script en visie te staan. Inclusief verschillende beelden van de opnames zelf en korte interviews met cast en crew.

Wanneer zijn vrouw verdwijnt in de nacht, is het een erekwestie voor Arthur O'Dwyer om samen met de lokale sheriff, deputy en revolverheld een zoektocht te beginnen. Ze verstoren hiermee een wespennest waar geen ontkomen aan is. Bone Tomahawk is een goed geschreven, mooi gefilmd en geacteerde westernfilm met overduidelijke horror-elementen die niet voor iedereen weggelegd is, maar voor degenen met een sterke maag en een voorliefde voor western of horror eigenlijk verplichte kost is. De beeldkwaliteit is redelijk. Qua geluid is er niet veel te klagen. Deze DVD-uitgave van Bone Tomahawk heeft helaas maar één extra, zij het wel een redelijk interessante. Het kijken waard... voor wie durft.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Splendid Film.