Eye in the Sky

03-10-2016

8

Eye in the Sky (Blu-ray)

Kolonel Katherine Powell (Helen Mirren) van de militaire inlichtingen dienst leidt vanuit Londen een geheime drone-operatie in Kenia om twee gevaarlijke Britse terroristen gevangen te nemen. De supervisie van deze operatie is in handen van Luitenant Generaal Frank Benson (Alan Rickman) en Britse ministers. In Nevada bedienen dronepiloten Steve Watts (Aaron Paul) en Carrie Gershon (Phoebe Fox) de drones om alles te observeren. Als uit beelden van minidrones blijkt dat de verdachten een zelfmoordaanslag aan het voorbereiden zijn wil Powell beide terroristen uitschakelen. Watts moet daarvoor een raket vanaf de drone afvuren. Maar als opeens een jong meisje (Aisha Takow) uit de buurt vlakbij de locatie brood gaat verkopen wil Watts weten hoe groot de kans is dat dit meisje omkomt bij de aanval. Een bureaucratisch en juridisch proces treedt in werking om te besluiten of de operatie doorgang kan vinden of dat deze afgebroken moet worden om burgerslachtoffers te voorkomen.

Eye in the Sky is de geschiedenis ingegaan als de laatste film waarin Alan Rickman als acteur aanwezig was. De Britse acteur overleed kort na de première aan alvleesklierkanker. Na diens overlijden werd nog wel Alice Through the Looking Glass uitgebracht, maar Rickman had daarin alleen zijn stem gegeven aan de vlinder Absolem. Eye in the Sky is een waardig afscheid voor Rickman, want het is een boeiende en ook spannende film, die een interessante kijk geeft op het bureaucratische en juridische proces achter een militaire operatie. Regisseur van de film is de Zuid-Afrikaan Gavin Hood, die indruk maakte met het Oscarwinnende Totsi uit 2005. Maar Eye in the Sky heeft meer weg van Hoods film Rendition uit 2007, wat een politiek getinte thriller is met de vraag hoe ver de overheid kan gaan in het ondervragen van gevangenen. Ook nu speelt de overheid een grote rol. Wanneer besluit je als minister om een raket af te vuren op een woning waar zich terroristen in bevinden, wetende dat er mogelijk burgerslachtoffers vallen? Je zou kunnen stellen dat de film langdradig is, omdat er voornamelijk gepraat aan tafel plaatsvindt in plaats van actie op locatie. Wie echter dieper naar de materie kijkt ziet hoe landen in conflict niet alleen bezig zijn met het voeren van oorlog op het strijdveld, maar ook - en misschien wel; vooral - vanachter een bureau. Het is een juridisch steekspel, waarbij men zich wil indekken tegen een eventuele slechte publieke opinie in de media als er burgerslachtoffers vallen. Duidelijk is het verschil tussen de militairen en politici. Militairen zijn daadkrachtig en staan voor snel ingrijpen, het uitschakelen van het doelwit. Terwijl de politici veel terughoudender zijn en veel meer bezig zijn met de publieke opinie. Ze willen namelijk bij volgende verkiezingen ook weer gekozen worden. Als politicus is het veel makkelijker uit te leggen dat een terroristische organisatie 80 mensen heeft omgebracht bij een aanslag, dan dat je zelf een onschuldig kind hebt gedood bij een drone-aanval. Allemaal keuzes waar je mee te maken voordat je groen licht geeft voor een aanval. De Amerikanen zijn daar overigens veel daadkrachtiger in dan de besluiteloze Britten. Een terrorist moet gedood worden, punt uit. Wat daar verder bij komt kijken is bijzaak. De film roept daarmee ook vragen op hoe ver je moet gaan. Iedere betrokkene verdedigd zijn of haar doel op z'n eigen manier. En dat maakt Eye in the Sky zo'n interessante film. Want wat is nu eigenlijk de juiste keuze? Of is die er eigenlijk niet? Het gaat uiteindelijk om het leven van mensen en om daarover te moeten beslissen is geen makkelijke taak.

Genre: Actie, Drama, Thriller
Speelduur: 102 min
Beeldverhouding: 2.39:1 niet anamorf
Uitgever: Entertainment One
EAN: 8713045248086

Eye in the Sky heeft een HD-1080/24p-transfer in 2.39:1 beeldformaat. De film staat op een 25GB enkellaags disc, die voor bijna 23GB is beschreven. Voor de codering is gebruik gemaakt van de VC-1 videocodec. Wie de film heeft gezien beseft dat er diverse videoformaten zijn gebruikt voor de opnames. Naast de standaard digitale filmcamera's zijn er ook veel kleine mini-camera's gebruikt om de observatie- en spionagecamera's te simuleren. Dat geeft de film een erg video-uiterlijk. Dat geldt opvallend genoeg ook voor de hoofdopnames. Dat zorgt niet echt voor een filmische uitstraling. Toch is de kwaliteit van deze beeldtransfer niet slecht, want het komt behoorlijk overeen met de originele opnames zoals ze in de bioscoop te zien waren. En vervelende elementen treffen we niet aan in deze beeldtransfer, al is het zwartniveau niet altijd even consistent en is de scherpte ook niet optimaal. Voor een moderne film valt de algehele kwaliteit misschien wat tegen, maar als transfer naar Blu-ray Disc is het niet slecht gedaan.

Er staan twee lossless audiotracks op de Blu-ray Disc van Eye in the Sky en dat zijn een DTS-HD Master Audio 5.1-track in de Engelse als ook Franse taal. De Franse track heeft een iets hogere bitrate. De besproken geluidstrack betreft de Engelstalige. In de bioscoop was de film met een 7.1-geluidstrack te aanschouwen, maar op de Blu-ray Disc moeten we het dus met een 5.1-track doen. Dat geldt overigens ook voor internationale versies, dus Nederland loopt in dit geval niet achter bij de rest. Het is een degelijke, hoewel niet echt opzienbarende geluidstrack. Het is, zoals je kunt afleiden uit het commentaar, vooral een dialoogfilm en geen actiefilm. Omgevingsgeluiden zijn bij buitenscènes mooi gedoseerd aanwezig en dialogen klinken heel naturel. Ze staan nooit te veel op de voorgrond, maar zijn goed gebalanceerd aanwezig met de rest van het geluid. Het aantal momenten dat er volledig van de geluidsmogelijkheden gebruikt wordt gemaakt is heel beperkt, maar dan is het wel dik in order, zoals bij een paar schietpartijen en een grote explosie tegen het eind van de film. Een prima geluidstrack dus, zonder echt veel opzien te baren.

De Blu-ray Disc heeft een status menu met opties voor ondertiteling. Behalve een paar promotietrailers zijn er geen extra's op deze BD-uitgave.

In een woning in Kenia worden door een spionagedrone terroristen gespot. Vanuit militaire commandoposten in Groot Brittannië en Amerika maakt men zich gereed voor een raketaanval. Dan verschijnt er opeens een jong meisje bij het huis. De kans is zeer groot dat zij een raketaanval niet zal overleven. Kan deze operatie nu nog wel doorgaan? Eye in the Sky is een boeiende en spannende film over de politieke en juridische aspecten van een mogelijke aanval. Hoe groot is de bijkomende schade en is die geoorloofd om terroristen uit te schakelen? Dit is geen actiefilm, maar de inhoud is interessant en voer voor discussie. De Blu-ray Disc-uitgave heeft een redelijke beeldkwaliteit en een goede geluidskwaliteit. Extra's zijn echter niet voorhanden.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Entertainment One.