Trumbo

12-09-2016

7.8

Trumbo (DVD)

In 1947 behoort Dalton Trumbo (Bryan Cranston) tot de top van de scenarioschrijvers in Hollywood. Hij wordt dik betaald voor zijn scripts en leeft er goed van met zijn vrouw Cleo (Diane Lane) en kinderen. Trumbo is een communist en komt op voor de collega filmmakers die slecht betaald worden. Kort na de oorlog is het echter 'not-done' om communist te zijn. Het is een gevaar voor de Amerikaanse maatschappij. Veel filmmakers, waaronder een flink aantal scenarioschrijvers, komen mede door toedoen van roddelpersschrijfster Hedda Hopper (Helen Mirren) op een zwarte lijst te staan. Dit betekent dat men niet meer mag werken voor de filmbond. Ook Dalton Trumbo staat op de lijst en moet zelfs de gevangenis in, omdat hij niet mee wil werken aan de verhoren. Na zijn vrijlating werkt hij onder pseudoniem en voor weinig geld voor B-filmproducent Frank King (John Goodman). Enige vorm van waardering voor zijn werk krijgt hij nog nauwelijks meer.

In 1939 werd in Amerika het House Un-American Activities Committee (HUAC) opgericht. Deze organisatie onderzocht mogelijke ontrouw en ondermijnend gedrag jegens de Amerikaanse staat. Na de oorlog en met de opkomst van de Sovjet Unie richtte men zich vooral op communistische sympathieën en banden met de communistische partij. In 1947 bereikte de organisatie ook Hollywood en tien, voornamelijk scenarioschrijvers, werden op de zwarte lijst gezet, omdat ze niet wilden meewerken met het comité. Ze werden de 'Hollywood 10' genoemd. Een van hen was scenarioschrijver Dalton Trumbo, een van de meest succesvolste in z'n vak. Hij noemde zich communist, maar dat is geen misdrijf, vond hij. Zelf verdiende hij veel geld, maar kwam ook op voor de vakmensen in de filmwereld die hard moesten werken voor een laag salaris. Trumbo overleed in 1976. Schrijver Bruce Cook schreef in 1977 al een biografie over de scenarist, simpelweg 'Trumbo' genaamd. Het duurt tot 2015 voordat dit boek wordt gebruikt voor de film Trumbo van regisseur Jay Roach en scenarioschrijver John McNamara. Vooral de keuze van Roach is opvallend, want hij is een regisseur van vooral komedies als Meet the Parents/Fockers en de Austin Powers-trilogie. Voor McNamara, een schrijver van vooral TV-series, was de uitdaging groot. Een film schrijven over een briljant scenarioschrijver is geen makkelijke opgave. Maar hij brengt het er goed vanaf, want het verhaal van Trumbo steekt goed en gedetailleerd in elkaar. Maar de grootste troef van de film is Bryan Cranston (Argo, Drive), die een voortreffelijke vertolking van Dalton Trumbo geeft. De man heeft alle facetten van de schrijver in zich en brengt dat prachtig over naar het witte doek. Het leverde hem een Oscarnominatie op, maar het beeldje zelf ging naar Leonardo DiCaprio voor diens rol in The Revenant.
Trumbo is niet alleen een portret van de schrijver Dalton Trumbo, maar ook een aanklacht tegen het onzinnige werk van het HUAC. Het was onmenselijk, wat ze deden. Zoals Trumbo zelf aan het eind van de film zegt: "Aantal spionnen ontmaskerd: Nul! Aantal complotten blootgelegd: Nul! … Maar niemand die op de zwarte lijst stond kwam ongeschonden uit de strijd. Er waren alleen maar slachtoffers." En toch duurt het tot 1975 voordat het comité wordt opgeheven. De film toont op een duidelijke en overzichtelijke manier hoe de carrière van Trumbo door de zwarte lijst in het slop raakte, maar door zijn inventieve en vooruitstrevende denken toch wist te overleven. Dat daarbij het verhaal qua emoties wat gladgestreken is doet weinig af aan de kracht van de film.

Genre: Biografie, Drama
Speelduur: 119 min
Uitgever: September Film
EAN: 8718836862878

Trumbo heeft een 1.85:1 anamorf beeldformaat op deze DVD-uitgave, wat overeenkomt met het originele beeldformaat. De kwaliteit van de beeldtransfer is bijzonder goed. Alles is mooi scherp en goed gedetailleerd en ook het contrast en zwartniveau zijn dik in orde. Het kleurgebruik in de film is heel mooi afgestemd op de periode 1945-1960, de jaren waarin Trumbo zich afspeelt. Als er een minpuntje genoemd moet worden is dat er af en toe wat moiré aanwezig is in delen met fijne ruitjes of dunne lijntjes. Voor de rest is dit een uitstekende beeldtransfer.

De enige geluidstrack op de DVD van Trumbo is een Engelstalige Dolby Digital 5.1 (448 kb/s) track. Het is een geluidstrack die prima voldoet voor deze film. Trumbo is voornamelijk een dialoogfilm, waarbij de prima en naturel klinkende dialogen aangevuld worden met diverse geluidseffecten en waar nodig omgevingsgeluiden. Het geluid richt zich vooral op de voorste speakers en worden alleen bij buitenscènes of met veel mensen ondersteund met omgevingsgeluiden in de achterste kanalen. Die staan dan ook nog vrij zacht in de mix. Het is geen film met veel dynamiek of bombast en dat is ook te merken aan de geluidstrack. De muziek is vrij jazzy van karakter, met hier en daar subtiele pianomuziek. Dit is een mooie geluidstrack die prima voldoet bij deze film, al kleurt het nergens buiten de lijntjes.

De DVD heeft een status menu met opties voor ondertiteling. Behalve een paar promotietrailers zijn er geen extra's op deze DVD-uitgave.

Dalton Trumbo is een succesvol scenarioschrijver in Hollywood, maar door zijn communistische sympathieën komt hij op een zwarte lijst te staan. Het werken wordt hem daardoor onmogelijk gemaakt. Daarom schrijft hij scripts onder diverse pseudoniemen. Maar zijn gloriedagen lijken voorgoed achter hem te liggen. Trumbo is het ware verhaal van scenarioschrijver Dalton Trumbo. Naast dat het een boeiend portret is van deze man is de film ook een aanklacht tegen de absurde wijze waarop tegen communistische sympathieën werd gestreden. Het heeft veel geld gekost, maar geen enkel resultaat opgeleverd. Het heeft er alleen voor gezorgd dat veel mensen zonder baan en inkomen kwamen te zitten. Trumbo is daarmee in interessant tijdsdocument geworden, dat zeker gezien mag worden.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door September Film.