Sully

08-09-2016

6.8
Bioscoop

Sully (Bioscoop)

Kort na de start vanaf vliegveld LaGuardia in New York komt het vliegtuig van piloot Chesley 'Sully' Sullenberger (Tom Hanks) en co-piloot Jeff Skiles (Aaron Eckhart) in botsing met een aantal vogels, waarna beide motoren uitvallen. Sully keert het vliegtuig om en probeert terug te vliegen naar het vliegveld, maar is bang dat hij het niet haalt. Hij kiest ervoor om een noodlanding te maken op de Hudsonrivier. Alle 155 mensen aan boord overleven het ongeluk, dat direct groot nieuws is op televisie. Velen zien Sully als een held, maar een onderzoekscommissie onder leiding van Charles Porter (Mike O'Malley) komt al snel met de conclusie dat een motor nog wel functioneerde en dat er tijd genoeg was om veilig terug te keren naar LaGuardia. Sully begint te twijfelen of hij het allemaal wel goed gedaan heeft.

Begin 2009 was het groot nieuws en de beelden gingen de hele wereld over. Op de Hudsonrivier, bij New York, was een vliegtuig geland en alle inzittenden wisten de ramp te overleven. Voornamelijk door de koele handelswijze van piloot Chesley 'Sully' Sullenberger en diens co-piloot Jeff Skiles. Sullenberger werd een nationale held, kreeg telefoontjes van Barack Obama en George W. Bush en was onder meer te zien in de talkshow bij David Letterman. Wat velen niet weten is dat Sullenberger geplaagd werd door nachtmerries en twijfels. Had hij de ramp niet kunnen vermijden? Hij schreef uiteindelijk een boek over het hele gebeuren: Highest Duty: My Search for What Really Matters. Het is dit boek dat als leidraad heeft gediend voor het scenario van Sully, de nieuwe film van Clint Eastwood. De rol van Sully wordt gespeeld door Tom Hanks. Beide sterren hebben geen verdere introductie nodig, maar het is wel frappant dat het de eerste keer is dat beide mannen samenwerkten aan een film. Net als Eastwoods vorige film American Sniper is ook Sully een biografie. Beide films gaan over Amerikaanse helden, maar dan in een totaal andere context. En waar American Sniper behoorlijk wist te imponeren en stevig de diepte in ging, blijft Sully wat oppervlakkig. Als je de film vergelijkt met Flight, waarin ook een piloot capriolen moet uithalen om een vliegtuig aan de grond te krijgen, dan zit daar meer spektakel in. Maar het gaat Eastwood niet zozeer om het heldenverhaal, maar om de gevolgen van deze heldendaad. Iedereen verwacht dat Sully gelukkig en opgewonden is dat alles goed is afgelopen. En in zekere zin klopt dat ook wel, maar er heerst ook grote twijfel bij de piloot. Want hij krijgt te horen dat hij onverantwoord met het vliegtuig is omgegaan. Het gevoel van onrechtvaardigheid bekruipt je al snel, maar Eastwood weet de kijker toch niet helemaal mee te krijgen. Ook omdat hij teveel in herhalingen valt. Het is soms net alsof je naar een lange aflevering van Air Crash Investigation van National Geographic zit te kijken, inclusief de vele herhalingen die in zo'n aflevering aanwezig zijn. Filmisch hebben we Clint Eastwood ook wel eens sterker gezien. Verrassend is het in ieder geval nergens en zijn obligate beelden om een flashback te introduceren overtuigen ook niet erg. Ook zonder die flashbacks weten we wel dat Sully een voortreffelijke piloot is met een uitstekende staat van dienst. Dit neemt niet weg dat Sully het verhaal achter de ramp laat zien, datgene wat vrijwel niemand wist. Er is meer gebeurd dan dat we op televisie te zien kregen of wat in de kranten stond. En om zo'n verhaal om te zetten in een film is Clint Eastwood wel toe te vertrouwen. Maar we hebben het hem ook wel eens beter zien doen.

Medium: Bioscoop
Genre: Biografie, Drama
Jaar: 2016
Speelduur: 96 min
Uitgever: Warner Brothers

In januari 2009 landt er een vliegtuig midden op de Hudsonrivier bij New York. Het is piloot Chesley 'Sully' Sullenberger die het huzarenstukje weet uit te voeren en de levens van alle mensen aan boord weet te redden. Daarna begint echter de twijfel bij Sully toe te slaan, want hoewel hij voor velen een held is, krijgt hij van een onderzoekscommissie het commentaar dat hij onzorgvuldig heeft gehandeld. Sully is het verhaal achter de heldendaad. Met Clint Eastwood op de regisseursstoel krijgen we te zien hoe zo'n gebeurtenis het leven van een piloot danig op z'n kop zet. Toch blijft de film wat oppervlakkig en valt in herhaling. Het is geen slechte film, maar van Clint Eastwood hadden we toch iets meer verwacht.