Emma's Chance

Laurens van der Molen
07-09-2016

7

Emma's Chance (DVD)

De jonge Emma (Greer Grammer) zit de laatste weken niet goed in haar vel. Haar schoolresultaten gaan eronder lijden en ook haar keuzes qua vrienden zijn twijfelachtig. Wanneer ze ‘s nachts met haar vrienden voor de grap inbreekt bij een ranch (Red Bucket) waar paarden worden gered, wordt ze betrapt. De eigenares besluit om, in plaats van haar aan te geven bij de politie, haar een taakstraf uit te laten voeren op de Red Bucket-ranch. Op de ranch vindt Emma zichzelf langzaam weer en ze krijgt steeds meer plezier in haar werk. Bovendien heeft ze een erg sterke band met het paard Chance. Chance is heel kieskeurig met wie hij op zich laat rijden, maar hij en Emma hebben duidelijk een band. Emma komt erachter dat de eigenares van de ranch, Susan (Missi Pyle), problemen heeft om financieel het hoofd boven water te houden. Samen met haar vrienden Kevin (Joey Lawrence) en Lexi (Christina Robinson) moet ze een plan bedenken om de ranch te redden.

Emma’s Chance is een film voor een selecte doelgroep, namelijk paardenliefhebbers. De film bevat namelijk veel mooie beelden van paarden en het proces wat Emma doormaakt met Chance is een droom voor ieder meisje dat gek is op paarden. Het verhaal is behoorlijk voorspelbaar en eigenlijk weet je als kijker vanaf het eerste moment al hoe de film af zal lopen. De cast is prima, hoewel niemand echt uitblinkt. Het is leuk om te zien dat Greer Grammer, die de hoofdrol vertolkt, in de voetsporen van haar vader, Kelsey Grammar, treedt. Naast de mooie beelden van de paarden en het laten zien hoe leuk het is om paarden te verzorgen, behandelt de film ook een aantal serieuze thema’s. Er wordt weliswaar niet heel veel tijd aan besteed, maar de kijker krijgt wel uitleg over de donkere praktijken die zich ook afspelen in de paardenwereld. Zo zijn er mensen die paarden op veilingen opkopen van mensen die het onderhoud niet langer kunnen betalen, om ze vervolgens direct naar de slacht te brengen voor goedkoop vlees. De Red Bucket-ranch, waar de film zich afspeelt, bestaat echt en de dieren die in de film worden gebruikt, komen ook echt van deze ranch . Het is goed om te zien dat mensen zich inzetten voor zwakke dieren en een film als deze helpt goed bij het promoten van dit soort ranches. De film is geschreven en geregisseerd door Anna Elizabeth James. Emma’s Chance is haar eerste speelfilm. Hoewel de film zeker geen Oscar zal winnen, is het een leuke onderhoudende film die geschikt is voor het hele gezin.

Genre: Familie
Jaar: 2016
Speelduur: 89 min
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Frans, En vele andere
Uitgever: Sony Picture Home Entertainment
EAN: 8712609606102

Het beeld van de DVD-uitgave van Emma’s Chance wordt weergeven met een beeldverhouding van 1.78:1 en is in het oorspronkelijke beeldformaat anamorf op de DVD gezet. De kwaliteit is goed. De film bevat aardig wat mooie beelden van het landschap en de paarden en deze zien er goed uit. De kleuren zijn mooi vol, iets wat goed past bij de sfeer die de film uit wil stralen. De film bevat weinig donkere scènes, maar ook tijdens zulke scènes is alles altijd goed te volgen. Het zwartniveau en contrast zijn dan ook prima. De film bevat Nederlandse ondertiteling, die duidelijk onder in het beeld wordt weergeven.

De DVD-uitgave van Emma’s Chance bevat een Engelse Dolby Digital 5.1 (448kb/s) track. Deze is van een goede kwaliteit. De dialogen zijn duidelijk te verstaan door de daarvoor bestemde speakers. De omgevingsgeluiden maken goed gebruik van de verschillende speakers, dit gaat echter nooit ten koste van de dialoog. De subwoofer wordt nauwelijks gebruikt, maar hier vraagt de film dan ook niet om. De film bevat een uitstekende instrumentale soundtrack die op de juiste momenten bijdraagt aan de sfeer.

De DVD-uitgave van  Emma’s Chance begint met een statisch menu waar de taal moet worden gekozen en komt vervolgens in een statisch menu waarin kan worden gekozen voor setup, een scène of het afspelen van de film. De DVD bevat geen extra’s.

Wanneer de jonge Emma een fout begaat, komt ze voor haar taakstraf terecht op de Red Bucket -ranch, een ranch waar paarden die hulp nodig hebben worden gered. Al snel bouwt Emma een band op met zowel de ranch als met één speciaal paard, Chance. Wanneer Emma erachter komt dat de ranch in geldproblemen zit, bedenkt ze samen met de andere medewerkers van Red Bucket een plan om de ranch te redden. Emma’s Chance heeft een voorspelbaar verhaal, maar laat de kijker wel zien hoe belangrijk het is om zwakke dieren te helpen. De film is geschikt voor het hele gezin, maar vooral paardenliefhebbers zullen echt van de film genieten. De DVD-uitgave is goed met een goede beeld- en geluidskwaliteit. De DVD heeft verder geen extra’s.