Bigger Splash, A

30-08-2016

7

Bigger Splash, A (Blu-ray)

Door keelklachten moet rockster Marianne (Tilda Swinton) het rustig aan doen. Ze mag niet praten en moet veel rust houden, wat ze doet op het Italiaanse Pantelleria samen met haar vriend Paul (Matthias Schoenaerts). Het is het paradijs, totdat één telefoontje ze allebei op aarde doet landen. Mariannes ex Harry (Ralph Fiennes) is op het eiland aangekomen en vraagt of hij samen met zijn dochter Penelope (Dakota Johnson) voor enkele dagen mag blijven. Eventjes maar. Paul wil er niets van hebben, maar Marianne geeft toe zodra Harry haar in de armen vliegt. Wat zo onschuldig begon blijkt grote gevolgen te hebben.

A Bigger Splash is een Italiaanse 'update' van La Piscine uit de jaren 1969 waarbij de grote lijnen van het origineel intact zijn gebleven. Hier en daar zijn er duidelijke veranderingen aangebracht, waaronder verschillende flashbacks, waardoor alles vrij gestileerd aanvoelt. Hierdoor is het minder intens dan La Piscine en haast een verfilmd toneelstuk. Het verhaal is zeker intrigerend, maar helaas weet het nergens echt de spanning vast te houden zoals bijvoorbeeld in Who's afraid of Virginia Woolf? wel het geval is. De opbouw in de film is zeer sterk, maar hoe dit verder ontwikkeld loopt soms wat gehaast en slordig. Als kijker kan je met enige fantasie de gaten opvullen wat doet denken dat A Bigger Splash 'voor de denkers' is, maar soms is het simpelweg een matig script. Het acteerwerk is fantastisch en dan vooral van Tilda Swinton die een groot deel van de film niets zegt en alles door lichaamstaal moet overbrengen. Ralph Fiennes is intens maar heeft ook verschillende kleinere momenten. Matthias Schoenaerts (Rundskop, The Drop) toont zich wederom een sterk acteur die op een natuurlijke wijze een gelaagd personage neerzet. Dakota Johnson houdt zich staande, maar krijgt voornamelijk te weinig om handen om echt indruk te maken en wordt hierdoor weggeblazen door de overige drie acteurs. Concluderend is A Bigger Splash een rustig, intrigerend drama waar je als kijker wel echt voor moet zitten om iets uit te kunnen halen. Er zit genoeg in de film om je te intrigeren, hoewel de impact van alles wel iets meer had kunnen zijn.

Genre: Drama, Misdaad, Mysterie
Speelduur: 119 min
Uitgever: Lumière
EAN: 5407003480344

Op deze BD-uitgave wordt A Bigger Splash gepresenteerd in het originele 1.85:1-beeldformaat. Het beeld heeft een resolutie van 1080/24p en voor de encodering is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC videocodering. De Blu-Ray disc is dubbellaags die voor 37 GB is beschreven.

Het camerawerk uit de film is, zoals te verwachten van een Italiaanse productie, prachtig om te zien. De film oogt erg scherp; elk shot zit vol detail en spat van het scherm. Qua belichting maakt A Bigger Splash veel gebruik van het vaak aanwezige felle zonlicht, waardoor alles zeer helder oogt. In scènes die zich in het donker afspelen wordt er vaak met de belichting gespeeld zodat er verschillende indrukwekkende shots te zien zijn. In de film is sprake van een redelijk hoog contrast en een bijpassend hoge zwartwaarde. Alle kleuren zijn vrij verzadigd, hoewel de boventoon van de film toch bestaat uit lichtbruin-tinten met kleurenaccenten.

A Bigger Splash is op deze BD-uitgave gepresteerd met een Engelstalig DTS-HD MA 5.1-audiotrack, naast een gelijksoortig Franstalig geluidstrack. Hieronder wordt het originele Engelstalige track besproken. Zoals gebruikelijk wordt het gesproken woord door het middenkanaal gepresenteerd, waarbij alle dialogen scherp en helder te horen zijn. Gedurende de film wordt er gebruik gemaakt van populaire en instrumentale muziek die een deel van de scènes begeleidt, gepresenteerd via de surroundkanalen. Een aanzienlijke hoeveelheid scènes is zonder muziek, waarbij de vrij gelaagde omgevingsgeluiden goed tot hun recht komen. Het eiland krijgt hierdoor echt een karakter. De geluidseffecten zijn niet al te gelaagd, maar vervullen hun taak. In een specifiek deel van de film wordt de muziek door een bijstaand orkest of de acteurs zelf gemaakt, waarbij naast via de surroundkanalen ook de muziek door het middenkanaal te horen is. Al met al een prima geluidskwaliteit, zij het nergens heel indrukwekkend.

Na enkele promotionele trailers wordt A Bigger Splash gelijk afgespeeld. Via de 'menu' knop op iemands BD-afstandsbediening is echter wel een simpel stationair menu te vinden. Hier is de film af te spelen, maar zijn ook de verschillende extra's te selecteren (De Amerikaanse-uitgave bevat verschillende featurettes, maar mist het audiocommentaar). Alle extra's zijn niet ondertiteld.

Regisseur Luca Guadagnino, editor Walter Fasano en schrijver David Kajganich gaan inhoudelijk en dieper in op het opzetten van de film, het eiland als personage, de ontwikkeling van en de inspiratie op de personages en het verhaal - naast het inhuren en de prestatie van de acteurs. Een mooie extra, hoewel David Kajganich soms wat lastig te horen is, omdat hij via de telefoon met de andere twee heren praat.

Deleted Scenes (26 min)
Verschillende verwijderde scènes waarbij door de regisseur, editor en schrijver van A Bigger Splash commentaar wordt gegeven waarom de scènes zijn verwijderd. Vrij interessant, omdat veel scènes wel duidelijk een doel dienden.

Trailer (2 min)
Een zeer energieke trailer van de film die een intense thriller lijkt voor te stellen. De eigenlijke film is toch echt een 'slow burner'.

Het ontspannen leven van Marianne en Paul wordt woest verstoord door Mariannes ex Harry en diens dochter Penelope die zorgen voor chaos en intrige. A Bigger Splash is een rustige film waar vooral de acteurs stralen en het verhaal veel eigen invulling van kijkers vereist. De beeldkwaliteit op deze BD-uitgave is zeer goed, zonder enige aanmerkingen. De geluidskwaliteit is redelijk. De aanwezige extra's op deze BD-uitgave zijn een leuke toevoeging. Al met al is A Bigger Splash een film voor fans van langzaam drama.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Lumière.