Benefactor, The

26-08-2016

5.5

Benefactor, The (DVD)

De excentrieke en rijke Francis (Richard Gere) – Franny voor vrienden – is eigenaar van een kinderziekenhuis. Na vijf jaar ontmoet hij z’n jeugdvrienden Bobby (Dylan Baker) en Mia (Cheryl Hines) weer. Maar tijdens een rit met de auto krijgen ze een ongeluk, waarbij zowel Bobby als Mia omkomen. Francis weet het ongeluk zelf nauwelijks te overleven. Daarna leeft hij afgezonderd in zijn appartement, met alleen zijn bediende Jesse (Brian Anthony Wilson). Vijf jaar later krijgt hij een telefoontje van Olivia (Dakota Fanning), de dochter van Bobby en Mia. Zij is net getrouwd met Luke (Theo James) en is zwanger van hem. Ze wil terugkeren naar Philadelphia, zodat Luke een baan als dokter kan zoeken. Blij dat Francis iets voor Olivia kan doen helpt hij Luke aan een baan in zijn kinderziekenhuis. Ook koopt hij een huis voor hen en betaalt schulden af. Alles om het dit koppel naar de zin te maken. Maar zijn gulheid wordt op een gegeven moment met argusogen bekeken. Het is allemaal te veel en ze willen nu toch wel eens echt weten waar ze dit alles aan te danken hebben. De spanning tussen Francis en het jonge stel loopt steeds verder op en een confrontatie kan dan ook niet uitblijven.

The Benefactor, ook wel bekend onder de titel Franny, is de eerste lange speelfilm van regisseur Andrew Renzi. Hij schreef zelf ook het scenario, dat via het Sundance Screenwriters Lab-project werd ontwikkeld. Renzi mocht Richard Gere regisseren en dat is niet altijd een even makkelijke opgave. En zijn onervarenheid zorgt ervoor dat Gere een wat overtrokken versie speelt van de excentrieke Francis. Een man die in zichzelf gekeerd is en zo min mogelijk contact heeft met de buitenwereld. Hij zit met een enorm schuldgevoel vanwege een auto-ongeluk dat aan zijn beste vrienden het leven kostte. Naar buiten toe presenteert hij zich als een joviale, vrolijke man, maar van binnen is er alleen leegte. Die omschakeling weet Gere telkens op een mooie manier te brengen. Zelfs als hij kotsend over de WC hangt weet hij nog een vrolijke grap te maken tegen de bediende. Maar wat meer ingetogen spel zou in deze film beter op z'n plaats zijn geweest. Richard Gere trekt alle aandacht naar zich toe en daardoor blijft er weinig ruimte over voor Dakota Fanning (The Twilight Saga) en Theo James (Insurgent) om hun rol voldoende inhoud te geven. Nu wordt alle aandacht door Richard Gere opgeslokt. Het eerste uur van de film leidt Renzi ons langzaam naar waar het werkelijk om gaat; het afkopen van het schuldgevoel van Francis. Probleem hierbij is dat het verhaal eigenlijk te weinig body heeft om het anderhalf uur te laten duren. Daardoor wordt er te veel gebruik gemaakt van clichés om het een surrogaat diepgang te geven. De film gaat uiteindelijk over dat het niet mogelijk is om met geld je schuldgevoel af te kopen. Renzi gebruikt erg veel tijd om tot die kern van zijn verhaal te komen en gebruikt verschillende situaties om telkens hetzelfde te vertellen. De kijker is al veel verder met de ontwikkeling van het verhaal dan Francis zelf. Doordat je als kijker telkens al een stap verder bent lijkt de film eindeloos te duren.

Speelduur: 89 min
Uitgever: Homescreen
EAN: 8717249483779

The Benefactor heeft een anamorfe 2.35:1 beeldtransfer op DVD. Deze film is nog op 35mm-film opgenomen, iets wat je niet meer zo vaak ziek bij dit soort kleinere films. Het zorgt wel voor een erg filmische uitstraling en dat is een plus. Een lichte korrel zorgt voor wat onscherpte bij de wijdere shots, maar close-ups zien er erg strak en scherp uit. Het zwartniveau is erg matig, nooit zie je diep en donker zwart in deze beeldtransfer. De herfstkleuren zien er over het algemeen mooi uit, maar het rood is iets te nadrukkelijk aanwezig en dat zorgt voor onnatuurlijke huidtinten. Compressiefouten beperken zich tot een minimum en een enkele keer is lichte moiré te zien, wat vooral opvalt bij de aftiteling. Verder is deze beeldtransfer vrij van onregelmatigheden.

Er staan twee geluidstracks op de DVD van The Benefactor. Dat zijn een Dolby Digital 2.0 (192 kb/s) en een Dolby Digital 5.1 (448 kb/s) geluidstrack. We beperken ons hier tot het DD 5.1-geluid. Het geluid van deze track richt zich vooral op de voorste kanalen. Zelfs bij buitenscènes zijn er soms geen omgevingsgeluiden in de achterste kanalen aanwezig, wat vrij opmerkelijk is. En als ze er al wel zijn, zijn ze soms erg zacht en subtiel. Er zijn wel mooie stereo omgevingsgeluiden in de frontspeakers gemixt. Dialogen komen keurig uit het midden en zijn goed verstaanbaar. Het LFE-kanaal wordt een heel enkele keer ingezet om extra nadruk aan een bepaalde scène te geven. Voor de rest een degelijke, maar weinig opzienbarende geluidstrack.

De DVD heeft een statisch menuscherm en daar is naast de instellingen ook een pagina waar de trailer is te selecteren. Dit is de enige extra op deze DVD-uitgave van The Benefactor.

Trailer (3 min)
De bioscooptrailer van de film.

De rijke Francis, Franny voor vrienden, overleeft een auto-ongeluk waarbij zijn beste vrienden om het leven komen. Na vijf jaar komt hun dochter weer in de stad wonen. Francis probeert zijn schuldgevoel af te kopen door heel veel voor hen te regelen, inclusief een baan en een huis. The Benefactor, ook bekend onder de titel Franny, is een redelijke dramafilm met Richard Gere in de hoofdrol, die iets te weinig in gaat op het werkelijke thema van de film. De weg naar de climax duurt wel erg lang. De DVD-uitgave heeft een voldoende beeld- en geluidskwaliteit. Als enige extra is de trailer van de film te bekijken.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Homescreen.