Café Society

11-08-2016

6.8
Bioscoop

Café Society (Bioscoop)

Bobby Dorfman (Jesse Eisenberg) wil weg uit New York. Hij wil z'n horizon verbreden en zijn moeder (Sheryl Lee) belt met haar broer Phil Stern (Steve Carell) of hij geen baantje voor hem heeft in Hollywood. Phil is een bekend agent van acteurs in de filmwereld. Omdat hij familie is nodigt Phil Bobby uit en bezorgt hem een klein baantje binnen zijn bedrijf. Phil vraagt zijn secretaresse Vonne (Kristen Stewart) om zijn neef wegwijs te maken in het bedrijf en de stad. Bobby en Vonne brengen veel tijd met elkaar door en hij wordt verliefd op haar. Maar Vonne heeft al een vriend, een journalist, die veel van huis is. De twee blijven vrienden, maar als Vonne op een avond huilend voor Bobby's deur staat om te melden dat haar vriend het heeft uitgemaakt grijpt Bobby direct zijn kans. Vanaf dat moment verandert de wereld van Bobby en wordt nooit meer hetzelfde als voorheen.

Woody Allens nieuwste film Café Society gaat over de high society van Hollywood in de jaren ’30 van de 20e eeuw. Het is crisis in het land, maar daar heeft Hollywood geen last van. De sterren pronken en pralen op party’s en filmsets. In dat alles probeert Bobby Dorfman een plekje te veroveren, hoewel hij eigenlijk een hekel heeft aan dit soort pompeus gedrag. Het tweede deel van de film speelt zich af in een rijke club in New York. Een waarvan er in die tijd, kort na de drooglegging, veel in opkomst waren. Naast een portret van een interessant tijdperk is Café Society ook een verhaal over de familie van Bobby Dorfman. Zijn vader en moeder zijn Joodse juweliers in New York, die regelmatig met elkaar overhoop liggen. Eigenlijk passen ze helemaal niet bij elkaar, maar waarschijnlijk kunnen ze ook niet zonder elkaar. Ben, de oudste broer van Bobby, is een gangster die niet op een dode meer of minder kijkt. Zus Evelyn is de slimste van de familie en getrouwd met de brave Leonard. Samen zijn ze het perfecte koppel, dat een hoog oplopende ruzie met de buurman met de mantel der liefde proberen te bedekken. En dan is er nog oom Phil in Hollywood. Deze man is geslaagd als agent van grote talenten en zit midden in de jet-set van Hollywood. Wie het werk van Woody Allen een beetje kent, ziet hier meteen herkenbare elementen. Veel verschillende karakters in een veelomvattend verhaal. Allen speelt zelf niet mee, al spreekt hij wel de veelvuldig voorkomende voice-over in. Een voice-over die grote delen van het verhaal vertelt. En dat is direct het makke van deze film. Het filmverhaal is flinterdun. Een standaard driehoeksverhouding tussen neef Bobby, oom Phil en secretaresse Vonnie. Veel bijzaken worden verteld door de voice-over, geïllustreerd door korte scènes die op zichzelf weinig inhoud hebben. Woody Allen gebruikt weer poëzie in zijn teksten, met soms prachtig geconstrueerde one-liners. Maar soms draaft hij wel een beetje door.
Café Society zit vol met grote namen. Velen in een kleine bijrol en een enkeling treedt regelmatig op de voorgrond. Veel opvallend spel zien we niet. Behalve dat van Jesse Eisenberg. Hij laat zien dat hij een geweldig gevoel voor timing heeft en talent heeft voor dit soort komische rollen. In Allens To Rome With Love kwam dat er nog niet helemaal uit, maar in Café Society is hij de blikvanger en steelt de show. Dat het verhaal verder weinig inhoud heeft kan hij ook weinig aan doen. Het open einde van de film suggereert al een beetje dat ook Allen zelf niet heel goed raad wist met het verhaal. Hij wilde een sfeer scheppen van de high society van de jaren ’30. Daarin is hij goed geslaagd, maar het verhaal dat hij daar omheen heeft geschreven is te dun om echt te blijven boeien. De film moet het helaas teveel van losse momenten hebben. Dat is bij Woody Allen wel eens beter geweest.

Medium: Bioscoop
Genre: Drama, Komedie, Romantiek
Speelduur: 96 min
Uitgever: Paradiso Films

Bobby Dorfman vertrekt naar zijn oom Phil in Hollywood om daar een baantje te bemachtigen in de filmwereld. Hij wordt stapelverliefd op Vonnie, de secretaresse van oom Phil. Het probleem is dat Vonnie al een vriend heeft. Café Society is de nieuwe romantische komedie van Woody Allen. Het flinterdunne verhaal gaat over een driehoeksverhouding tussen Bobby, Vonnie en Phil. De film is meer een portret van de film jet-set van de jaren ’30. Het is niet direct een slechte film, maar Woody Allen heeft recentelijk betere films gemaakt.