Suicide Squad

08-08-2016

7.4
Bioscoop

Suicide Squad (Bioscoop)

Nu meta-mensen zich aan de wereld getoond hebben, lijken de reguliere veiligheidsdiensten op kinderen met houten pistolen. Bovennatuurlijken bevecht je met bovennatuurlijken. Amanda Waller (Viola Davis) heeft met haar Taskforce-X de meest venijnige en gewetenloze criminelen verzameld die onder begeleiding van Rick Flagg (Joel Kinnaman) smerige klussen moeten doen in ruil voor strafvermindering. Deadshot (Will Smith), Harley Quinn (Margot Robbie), Diablo (Jay Hernandez), Captain Boomerang (Jai Courtney) en Killer Croc (Adewale Akinnuoye-Agbaje) zien deze 'Suicide Squad' vooral als een manier om weer in vrijheid te komen. Wanneer de mysterieuze Enchantress (Cara Delvigne) de wereld bedreigt, moet iedereen toch op zoek naar het beetje goedheid dat ze nog in zich hebben.

Na het zeer verdeeld ontvangen Man of Steel en Batman vs. Superman: Dawn of Justice zijn alle ogen gericht op Suicide Squad van schrijver/regisseur David Ayer (Fury, Sabotage, End of Watch). Naast de grote hype dankzij een brede promotie is er ook nog de druk vanuit DC en Warner Bros. om kijkers te tonen dat zij wel degelijk films kunnen maken die die van Marvel evenaren of overstijgen.
Kort gezegd zit Suicide Squad vol humor en redelijke actie waar veel plezier uit te halen is. Het verhaal mist echter focus en logische opbouw wat na een mooie opbouw voor een chaotisch tweede uur en een slordig einde zorgt. De meeste personages zijn leuk om naar te kijken en zijn de te verwachten highlight van de Suicide Squad. Will Smith is zeer charismatisch en claimt veel van de tijd op het scherm en krijgt als één van de weinigen een een achtergrondverhaal. Margot Robbie schittert als Harley Quinn evenals Viola Davis in de rol van Amanda Waller. De overige personages maken maar weinig indruk, hoewel sommigen leuke momenten hebben. Jared Leto's Joker wordt zeer sporadisch gebruikt zonder duidelijke invloed op het verhaal. De echte slechterik is zeer eendimensionaal zonder (emotionele) impact of motivatie. Een strakkere film met een gefocuster verhaal en minder personages had dit wellicht kunnen verhelpen. De actie in Suicide Squad komt redelijk goed uit de verf met afdoende variatie hoewel alles vrij grauw oogt. De muziek in de film bestaat in het eerste deel van de film uit heel veel popmuziek, wat elkaar soms erg snel afwisselt maar gelijk een leuke toon zet. Helaas vervalt dit in het tweede deel om een bepaalde reden in generieke instrumentale superheldenmuziek. Duidelijk is er getracht de toon en het succes van Guardians of The Galaxy te evenaren, maar door de realistischere filmstijl van de DC-films komt dit niet goed tot zijn recht. Wat overblijft is een combinatie van Escape from New York en Ghostbusters waarbij er nergens de juiste balans is gevonden.

Medium: Bioscoop
Genre: Actie
Speelduur: 123 min
Uitgever: Warner Brothers

Al met al heeft Suicide Squad leuke personages en goede humor, maar is het verhaal helaas niet van een zelfde kwaliteit met plotgaten en een teleurstellende slechterik. Er is genoeg in de film om van te genieten waardoor vele kijkers zich zeker zullen vermaken, waardoor Suicide Squad leuk is om een keer te zien, maar helaas meer ook niet. Suicide Squad is wel een overduidelijke stap in de goede richting voor DC en Warner Bros. wat afdoende hoop biedt voor de toekomst.