Innocentes, Les

08-08-2016

7

Innocentes, Les (DVD)

Het is eind 1945. De Duitsers zijn verdreven door de Russen, maar er heerst nog enige onrust in Polen. Een non van een Benedictijns klooster net buiten Warschau roept de hulp in van de Franse dokter Mathilde Beaulieu (Lou de Laâge). Beaulieu werkt voor het Franse Rode Kruis en helpt gewonde soldaten van het Franse leger die nog in het land zijn. Ze heeft eigenlijk geen tijd voor ander werk, maar gezien het feit dat de non zo wanhopig is besluit ze toch mee naar het klooster te gaan. Tot haar schrik vindt ze daar een aantal hoogzwangere nonnen, zwanger geraakt door verkrachtingen door Russische soldaten. De nonnen zien het als een grote schande, maar Beaulieu belooft om het geheim te houden. Na haar werk met de Franse soldaten gaat ze elke avond naar het klooster om de zwangere nonnen bij te staan.

Soms gebeuren er lokale, dramatische voorvallen waar de wereld geen weet van heeft. Die komen vaak pas aan de oppervlakte als er een boek over wordt geschreven of een film van gemaakt. Zo ook met het verhaal achter Les Innocentes. De van oorsprong Luxemburgse filmmaakster Anne Fontaine (Coco Avant Chanel) maakt dit verhaal nu wereldkundig. Kort na de oorlog waren de Duitsers uit Polen verdreven, maar er volgende een nieuwe bezetting door de Russen. Volgens het dagboek van de Franse dokter Mathilde Beaulieu, die voor het Rode Kruis werkte, werden 25 nonnen regelmatig door Russische soldaten verkracht. Twintig nonnen werden daarna vermoord en de overgebleven vijf nonnen waren zwanger. De Russische autoriteiten weigeren nog steeds om deze misdaad te erkennen. Genoeg stof dus voor een interessante film. Fontaine ging diep met haar research, waarbij ze zelf in retraite ging in het nonnenklooster. Les Innocentes heeft zeker z'n momenten, maar het echte drama wordt ontweken en daardoor ontstaat een wat platte vertelling, die nergens diep op de menselijke gevoelens ingaat. Zo wordt nergens gesproken over de vermoorde nonnen. In plaats daarvan gaat de film meer over de innerlijke tweestrijd die de nonnen voeren. Aan de ene kant is er het geloof, waarbij intimiteit is verboden. Aan de andere kant is er ook het moederinstinct en de kracht van nieuw leven. Dat jonge leven moet een kans krijgen. De ene non kan beter met deze strijd omgaan dan de andere. Ook de moeder-overste heeft haar persoonlijke strijd. Ze is niet zwanger, maar moet het klooster beschermen tegen de mogelijke schandalen als dit verhaal naar buiten komt. Zelfs de behulpzame dokter Mathilde wordt maar moeizaam geaccepteerd en toegelaten in het klooster. De echte Mathilde Beaulieu moet een dappere vrouw zijn geweest, maar dat komt er in deze film niet echt uit. Fontaine beschouwt het allemaal van een afstandje, waardoor je nooit echt tot de karakters doordringt. Les Innocentes mist daardoor de inhoud om een echt krachtig statement te maken. Zoals eerder aangegeven zitten er zeker aangrijpende en indringende momenten in de film, maar over de gehele linie gezien blijft het toch allemaal wat te oppervlakkig. Dat is jammer, want het onderwerp leent zich er wel voor om diep te gaan.

Jaar: 2016
Speelduur: 110 min
  • Dolby Digital 5.1 - Pools
  • Dolby Digital 2.0 - Pools
Uitgever: Imagine Film
EAN: 5425037940436

Les Innocentes staat in het originele beeldformaat van 1.85:1 anamorf op deze DVD-uitgave. Het beeld heeft een heel natuurlijke uitstraling, wat betekent dat er ook veel donkere scènes in de film zitten waarbij de belichting niet optimaal is. Vooral in het klooster komen we dat veelvuldig tegen. Het beeld wordt dan al snel wat soepig, met weinig detail. Dan is ook wat beeldruis aanwezig. Bij heldere opnames oogt het beeld veel beter en vooral close-ups zien er dan mooi scherp uit. Het zwartniveau is over de gehele linie vrij matig, dat neigt meer naar donkergrijs. Kleuren zijn bewust wat terughoudend gebruikt, felle kleuren zijn niet aanwezig in deze film. Een wat wisselvallige beeldtransfer dus, wat vooral ook te maken heeft met de manier van opnemen.

Er staat zowel een Dolby Digital 5.1 (448 kb/s) als een Dolby Digital 2.0 (192 kb/s) geluidstrack op de DVD van Les Innocents. Het is een mix van zowel Pools als Frans gesproken dialogen. Dit is geen uitbundige, maar wel een sfeervolle geluidstrack. Nergens gaat het geluid in het rood of komt daar maar in de buurt. Het LFE-kanaal is dan ook volledig afwezig. De subtiele omgevingsgeluiden zorgen voor een licht ruimtelijke werking, maar erg nadrukkelijk zijn ze niet aanwezig. Dialogen komen keurig uit het midden en zijn goed geprioriteerd. Opvallend is de afwezigheid van muziek in een caféscène, waar de acteurs duidelijk harder praten om over de - niet aanwezig - muziek uit te komen. In de achtergrond zie je ook mensen dansen, maar de muziek ontbreekt. De Gregoriaanse en Latijnse gezangen van de nonnen zijn erg mooi en klinken galmend door de gangen van het klooster. Dus wel een sfeervolle, maar geen dynamische geluidstrack.

De DVD heeft statische menuschermen. De enige extra op deze DVD-uitgave is de trailer.

Trailer (2 min)
De trailer van de film, gemonteerd in een veel hoger tempo dan de film zelf.

De hulp van de Franse dokter Mathilde Beaulieu wordt ingeroepen door de nonnen uit een klooster. Zeven nonnen zijn hoogzwanger na verkrachtingen door Russische soldaten. Dit schandaal mag niet naar buiten gebracht worden, dus Mathilde moet in alle stilte de nonnen zien te helpen. Les Innocentes is een weinig diepgaande film, die op ware gebeurtenissen is gebaseerd. Het sterke punt van het verhaal zit 'm in de innerlijke tweestrijd die de nonnen voeren. Dat maakt het eindresultaat toch nog redelijk interessant. De DVD-uitgave heeft een voldoende beeld- en geluidskwaliteit, maar het houdt niet echt over. Als enige extra moeten we het stellen met de trailer.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Remain In Light.