Anomalisa

Jaap Stolze
29-07-2016

8

Anomalisa (DVD)

In Anomalisa draait het verhaal om Michael Stone (David Thewlis), een man van middelbare leeftijd, getrouwd en een kind, die vast zit in de sleur van het alledaagse bestaan. Als hij voor een toespraak voor klantenservicemedewerkers een nacht in een hotel moet doorbrengen, ziet hij een kans om zijn leven een nieuwe impuls te geven. Door een ontmoeting met Lisa (Jennifer Jason Leigh), een verlegen en bescheiden vrouw, denkt hij de absolute ideale vrouw te hebben ontmoet. Of is dit allemaal een droom van Michael is of een projectie van zijn geest... Hoe het ook zij, hij zal zeker een les leren in deze aparte film die geheel door poppen wordt bevolkt.

De DVD-uitgave van Anomalisa bevat een zeer aparte animatiefilm (stop-motion) die volwassen thema's op een kunstzinnige wijze behandelt. De hoofdpersoon Michael Stone worstelt met thema's als liefde, relaties, seks en eenzaamheid. Voor wie bekend is met het werk van Charlie Kaufman (Adaptation, Being John Malkovich) als scriptschrijver en regisseur, weet wel dat een je een aparte film kan verwachten. Het unieke aan deze film is dat het hoofdpersonage geen aantrekkelijk personage is en nare eigenschappen bezit. Zo is hij nogal manipulatief in zijn gedrag en doortastend in zijn acties. Als Michael dan ook in contact komt met Lisa en haar vriendin denkt hij dat Lisa zijn suffe bestaan zal doen verdwijnen. De stop-motion animatie die in deze film zit, is absoluut monnikenwerk geweest, de imperfecties van de personages zie je ook terug in de gezichten van de poppen. Het hoogtepunt van de film is een wat ongemakkelijke seks-scene die tegelijkertijd erg realistisch is verbeeld en toch wat ongemakkelijk wegkijkt. Het verhaal neemt af en toe wat vreemde wendingen en soms weet je ook echt niet wanneer je in een droom van Michael of een hallucinatie of projectie van hem ziet. Anomalisa is zeker geen absurde komedie, maar veel eerder een zoektocht naar echt menselijk contact, liefde en identiteit. Het feit dat vooral de stem van Lisa de passie in Michael doet ontwaken is een mooie vondst. Michael hoort namelijk bij alle andere mensen hetzelfde stemgeluid, iedereen is in zijn wereld één persoon. Een typische Charlie Kaufman productie dus deze film, die absoluut meerdere kijkbeurten nodig heeft om de meerdere lagen te ontdekken en de thema's die voorkomen in deze film. Het is zijn meest serieuze werk tot nu toe en is een aanrader voor de kijker die houdt van een film die je, nadat je hem hebt gezien, wil bespreken met je vrienden.

Genre: Animatie, Drama
Speelduur: 87 min
  • Dolby Digital 5.1 - EAD
Ondertiteling: Nederlands, Deens, Duits, Engels, Fins, Frans, Noors, Turks, Zweeds
Uitgever: Paramount
EAN: 5053083068493

• The Sound of Unease
  • Intimacy in Miniature

De beeldtransfer op deze DVD-uitgave van Anomalisa heeft een anamorfe beeldverhouding van 2:35.1, waarbij de ondertitels zeer goed leesbaar zijn in een mooie lettergrootte. Het beeld is zeer scherp zoals dat meestal het geval is bij animatiefilms en bevat geen enkele artefacts of fouten. Bij de donkere scènes is geen compressie zichtbaar en de contrasten van de poppen in hun omgeving zijn prachtig zichtbaar. Ook de verlichting in de hotelscènes als de close-ups van de gezichten van de poppen zijn scherp van detaillering. Een prachtig beeldkwaliteit dus waarbij ik eigenlijk geen foutje kon ontdekken. P.S.: De gezichten van de personages bevatten breuken en lijnen, maar dit is ook met opzet zo behandeld in de film.

De DVD-uitgave van Anomalisa bevat een Dolby Digital 5.1-surroundtrack. Meerdere talen zijn beschikbaar uit het hoofdmenu. De dialogen komen helder uit de centerspeaker en de muziek is subtiel aanwezig via de achterste speakers. De omgevingsgeluiden van het hotel en de taxirit zijn ook helder hoorbaar via de achterste speakers. Een nette geluidstrack die al het geluid goed weergeeft en zonder effecten zijn werk doet.

De DVD bevat een statisch hoofdmenu zonder muziek en bevat 14 hoofdstukken.

De DVD-uitgave van Anomalisa bevat slechts twee korte extra's die wel zeer de moeite waard zijn. Ze zijn beiden ook Nederlands ondertiteld.

Intimacy in Minituare (9 min)
In deze extra wordt de liefdesscène uit de film uitgelicht, met beelden uit de film en van de acteurs die de stemopnames maakten. We zie hoe het animatieteam de scène opzet met de poppen en hoe ze te werk gingen met de kleding en alle bewegingen van de poppen tijdens de sex. Een zeer interessant inkijkje in deze stijl van animatie. Deze extra had van mij nog wel wat uitgebreider mogen zijn.

Sounds of Unease (6 min)
Deze extra bekijkt de geluidsopnames en geluidseffecten voor de film. We zien hoe bepaalde omgevingsgeluiden (de voetstappen, geluiden in de hotelkamer) worden geproduceerd en opgenomen, Hierbij krijgen we ook commentaar van zowel Charlie Kaufman als Duke Johnson over hun kijk op het geluid in de film. Leuke extra die een glimp achter de schermen bied van de makers van het geluid in Anomalisa.

Anomalisa is weer een nieuwe toevoeging aan het oeuvre van Charlie Kaufman. Samen met Duke Johnson heeft hij deze stop-motion animatiefilm geregisseerd en geschreven. We volgen Michael Stone, een man van middelbare leeftijd die in de dagelijkse sleur is vast komen te zitten. Na een ontmoeting met de schuchtere Lisa denkt hij het ware geluk te hebben gevonden. Anomalisa is een unieke kijk op volwassen thema's als eenzaamheid, liefde, egocentrisme en identiteit. In een wereld waarin iedereen dezelfde stem heeft en als consument wordt gezien, waarin onderscheid je jezelf dan. Echt een aanrader deze film waarin iedereen weer andere dingen zal zien. De DVD-uitgave van Anomalisa bevat een zeer goede beeldskwaliteit en een prima geluidstrack. De twee toegevoegde extra's zijn kort maar geven een mooi beeld achter de schermen van de stop-motion animatie wereld.