The Brothers Grimsby

28-07-2016

6.4

The Brothers Grimsby (Blu-ray)

In hun jeugd waren de Butcherbroertjes uit Grimsby een begrip. Ze deden alles samen, inclusief het terroriseren van de lokale voetbalclub. Nu hebben ze elkaar al meer dan twintig jaar niet gezien. Sebastian (Mark Strong) is een gerespecteerde geheim agent voor MI-6 en reist de wereld over om 'haar' te redden. Hij houdt zich niet bezig met gisteren, laat staan zijn eigen verleden. Nobby (Sacha Baron Cohen) heeft zijn geboortestad nooit verlaten en heeft met zijn voluptueuze vrouw Dawn (Rebel Wilson) een voetbalteam aan kinderen. Hij is zijn broertje nooit vergeten. Op een avond wordt Sebastian gespot, waardoor Nobby de kans krijgt zich weer met hem te verenigen. Wat volgt is een ontmoeting die leidt tot veel extreem geweld, olifantensperma, een bezoekje aan een voetbalwedstrijd, AIDS en het ophalen van oude herinneringen.

The Brothers Grimsby is de nieuwste creatie van komiek Sacha Baron Cohen (Ali G, Borat, Bruno, The Dictator) waarin hij het spionnengenre op de hak neemt. Het verhaal is extreem dun en de meeste personages, buiten de hoofdpersonen, hebben erg weinig om het lijf of dienen geen enkel nut. De nu beruchte extreem grove en vulgaire humor van Sascha Baron Cohen voert ook de boventoon, deze keer in combinatie met door Louis Leterrier (The Transporter, The Incredible Hulk, Now You See Me) strak geregisseerde actiescènes. Wat overblijft is een vreemde mix van een serieuze Jason Bourne-esque thriller en flauwe, onnodige humor die elkaar vaak lijken te bijten. In de strak gemonteerde, mooi uitziende actie is er vrijwel geen ruimte voor Baron Cohens humor, tenzij al het momentum uit een scène wordt gehaald, zodat er enkele minuten gore grappen gemaakt kunnen worden. Andersom is de actie dusdanig serieus dat het haast afschrikt in een scène waar Baron Cohen een schaars geklede dame vraagt zijn drol met een kleerhanger in stukjes te hakken. Wat de film redt is het ongelooflijke plezier en passie waarmee The Brothers Grimsby gemaakt lijkt te zijn. Het enthousiasme spat van de meeste acteurs af, waardoor het een plezier is er naar te kijken. Mark Strong lijkt af en toe alsof hij per ongeluk op de verkeerde set terecht is gekomen, maar dit blijkt een bewuste keuze van de makers te zijn geweest. Daarbuiten is iedereen zeer over de top en volledig open voor alles wat er gebeurt. Naast het simpele, maar mooie verhaal - over de twee broers door middel van verschillende flashbacks - is er een cliché, maar openhartig en goedbedoeld verhaal over familie en het jezelf blijven. Ook al ben je een 'lowlife', je bent het altijd waard om te bestaan. Vooral de dorpelingen uit Grimsby zijn hier een prachtig voorbeeld van die - af en aan - in de film voorkomen en Nobby waar nodig te hulp schieten. Misschien ook een excuus om de film toch een keer te kijken. Wanneer kijkers in de juiste (melige) stemming zijn kunnen zij deze humor wellicht waarderen, maar de meesten zullen toch liever de andere kant op willen kijken.

Genre: Actie, Amusement
Speelduur: 83 min
Beeldverhouding: 2.39:1 anamorf
Uitgever: Sony
EAN: 8712609647020

• Line-o-rama
  • Bloopers
  • Extended Scenes
  • The Elephant in the Room

Deze BD-uitgave van The Brothers Grimsby presenteert de film in een anamorf 2.39:1 beeldformaat met met een 1080p beeldtransfer. Voor de encodering is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC video codec. De film staat op een 50GB dubbellaagse disc, die bijna volledig is beschreven. The Brothers Grimsby is een zeer kleurrijke en fris ogende film wat het erg leuk maakt om naar te kijken. Alle kleuren zijn goed verzadigd en er is sprake van een hoge zwartwaarde. Alle beelden ogen scherp en bevatten veel detail, voor het grootste deel ook in de schaduwen. De iets donkerdere scènes tonen erg lichte ruis, maar dit is nergens storend. De speciale effecten zien er prima uit en spatten van het scherm al met al een goede beeldkwaliteit!

Op deze BD-uitgave van The Brothers Grimsby staan naast een Engelstalige- ook een Frans- en Italiaanstalige DTS-HD MA 5.1-audiotrack. Hieronder wordt alleen het orginele Engelstalige track beoordeeld. Hier is sprake van een behoorlijk goede audiotrack. Het gesproken woord is scherp en helder via het middenkanaal te horen. The Brothers Grimsby staat vol van luide en gelaagde geluidseffecten die via de surroundkanalen de film tot leven brengen. Hier en daar klinken de geluideffecten iets te veel op elkaar, maar dit is nergens storend. Via de surroundkanalen worden ook de omgevingsgeluiden gepresenteerd, die op redelijke wijze voor extra sfeer zorgen, maar voor een goed deel overstemd worden door de continu aanwezige muziek. De begeleidende muziek bestaat uit popliedjes en speciaal voor de film gecomponeerde stukken en houdt er een goed tempo in. De andere ster van dit audiospoor is het LFE-kanaal wat geregeld in actie komt en vaak overweldigd. Concluderend een vrij goede geluidskwaliteit.

In het hoofdmenu van deze BD-uitgave kan de film in één keer of vanaf een van de hoofdstukken afgespeeld worden. Naast het instellen van het geluid en de ondertiteling is hier ook de optie om de verschillende extra's te selecteren.

Making Of (11 min.)
Een simpele Making Of die inhoudelijk niet veel omhanden heeft, maar wel kort ingaat op de keuze voor Louis Letterier als regisseur, de verschillende locaties in de film en beknopt de manier van werken op de set beschrijft. Leuk voor een keertje.

Line-o-rama (2 min.)
Een kort maar leuk filmpje waarin te zien is hoe de acteurs op de set veel improviseerden. Vooral de scène tussen Rebel Wilson en Sascha Baron Cohen

Bloopers (3 min.)
Vooral acteurs die hun tekst vergeten of in de lach schieten. Sowieso wel de moeite waard voor de blooper uit de climax van de film.

Deleted Scenes (9 min.)
Drie scènes die waarschijnlijk omwille van de tijd verwijderd zijn, want de humor is (voor het niveau van de film) prima.

Extended Scenes (9 min.)
Een drietal scènes die net iets langer zijn dan in de film. Nergens heel bijzonder.

The Elephant in the Room (4 min.)
Hierin wordt iets meer ingegaan op de beruchte scène uit de film, waaronder de toewijding van Louis Letterier voor de scène en de accuraatheid van de olifantenvagina en liters sperma.

Nobby is een simpele familieman die al meer dan twintig jaar op zoek is naar zijn broertje. Wanneer hij deze terugvindt komt de sullige Nobby in een spionnenthriller terecht van internationale en groteske proporties. The Brothers Grimsby is een goed gemaakte actiefilm waar de provocerende humor van Sacha Baron Cohen de boventoon voert. Voor fans hiervan is er genoeg te vinden, naast een oprecht verhaal over familie en bij jezelf blijven. De beeldkwaliteit op deze BD-uitgave is prima. Dit zelfde geldt voor de audiokwaliteit, dat kijkers in delen omver blaast. De aanwezige extra's zijn leuk, hoewel nergens heel erg indrukwekkend. Voor een melige avond is The Brothers Grimsby prima te doen, zolang de verwachtingen laag blijven.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Sony.