Spotlight

21-07-2016

8.6

Spotlight (Blu-ray)

Marty Baron (Liev Schreiber) is net aangesteld als de nieuwe hoofdredacteur van de krant The Boston Globe. Een van de eerste stukjes dat hij leest is een column over misbruik van kinderen door een lokale priester. Hij wil een vervolg geven aan dit verhaal en geeft het Spotlight-team de opdracht om hier verder aan te werken. Dit team van drie onderzoeksjournalisten, onder leiding van Walter 'Robby' Robinson (Michael Keaton) begint met het onderzoek en komt al snel tot de conclusie dat het fenomeen kindermisbruik door de katholieke kerk veel groter is dan dit ene incident. Ze stuiten op veel meer zaken, die door de kerk allemaal in de doofpot zijn gestopt. Het kost maanden werk om het verhaal rond te krijgen. Maar dan komen ze ook met een stuk dat de wereld versteld zal doen staan.

De laatste jaren is het seksueel misbruik van kinderen door priesters uit de katholieke kerk regelmatig in het nieuws. De misstanden leidden tot grote onderzoeken, zoals door de commissie Deetman. Daaruit bleek dat er duizenden gevallen van misbruik waren. Velen van de inmiddels volwassen slachtoffers werden als kind in de jaren '50 en '60 door priesters - en ook nonnen - seksueel misbruikt, tot aan verkrachting toe. In Amerika werd dit probleem al eerder naar buiten gebracht. Eén van de bronnen daarvan was de krant The Boston Globe. In het begin van de 21e eeuw onderzochten het Spotlight-team een zaak van pastoor Geoghan, die veroordeeld werd voor misbruik, maar door de katholieke kerk niet van zijn taken werd ontheven. Het was het begin van een lange zoektocht door het team naar de gang van zaken binnen de katholieke kerk ten opzichte van misbruik. Velen werd de hand boven het hoofd gehouden en als ze ergens werden betrapt werden ze overgeplaatst naar een nieuwe parochie. Een bijzonder schrijnend verhaal, zeker voor de slachtoffers, die niet of nauwelijks hun verhaal durfden te doen. Bang voor de kerk, maar vooral ook bang om niet geloofd te worden. Deze geruchtmakende zaak is de inhoud van de film Spotlight, gemaakt door Tom McCarthy (The Visitor). McCarthy schreef ook weer zelf, samen met Josh Singer, het Oscarwinnende scenario. Dit zit heel ingenieus in elkaar, waarbij de verhaalopbouw heel sterk is. Wat begint als een kleine zaak wordt steeds groter en groter. De focus ligt de gehele tijd op het onderzoek van de journalisten, men wijkt nauwelijks of niet uit naar niet ter zake doende gebeurtenissen. Dat houd je als kijker de hele film betrokken. Deze film kent de kracht van het collectief. Geen enkele acteur springt er bovenuit, maar het uitstekende spel van de gehele cast tilt de film naar een hoger niveau. Juist het indrukwekkende verhaal en het acteerwerk maken dit een bijzonder sterke film. Want op zichzelf is Spotlight op een heel conventionele manier gedraaid. Geheel volgens de standaard filmregels, als je dat zo kunt stellen. Geen bijzondere camerabewegingen, geen opzienbarende belichting of imponerende locaties. Alles staat in dienst van het verhaal en bij Spotlight heeft dat tot een uitzonderlijk mooi resultaat geleid. De Oscars voor Beste Originele Scenario en Beste Film zijn dan ook dik verdiend. Dit is niet alleen een mooie film om naar te kijken, maar het is ook interessante leerstof voor (aankomende) journalisten. De manier waarop het onderzoeksteam te werk gaat laat zien dat het vak van journalisten een veeleisende baan is, die veel tijd vergt en waarbij al het andere vaak op het tweede plan komt. Spotlight is daarmee ook een hommage aan de echte journalisten in deze wereld.

Speelduur: 128 min
Beeldverhouding: 1.85:1 niet anamorf
Uitgever: Entertainment One
EAN: 8713045247249

Op de Blu-ray Disc-uitgave staat Spotlight met een 1080p beeldtransfer in het originele 1.85:1 beeldformaat. De film staat op een 25GB enkellaags disc, die bijna volledig is beschreven. Voor de encodering is gebruik gemaakt van de VC-1 video codec. Het beeld van Spotlight oogt vrij vlak. Geen opvallende belichting, geen poespas. Heel naturel allemaal. Dit komt in de beeldtransfer naar Blu-ray Disc prima over, al had het wel allemaal net iets strakker gekund. Nu is het overal nét niet. Scherpte, contrast en schaduwdetail zijn op zich prima en niemand zal zich er aan storen, maar kan allemaal iets beter. Vervelende en storende elementen zijn volledig afwezig, dus een teleurstellende beeldtransfer is het zeker niet. Maar we hebben betere gezien.

De Blu-ray Disc-uitgave van Spotlight heeft twee lossless DTS-HD Master Audio 5.1-geluidstracks, een in de oorspronkelijke Engelse taal en een in de Franse taal. Opvallend is dat de Franse track een hogere bitrate (24 bit) heeft dan het originele geluidsspoor (16 bit). Nu is de bitrate hier niet het belangrijkste, want het is geen dynamische geluidstrack. Dit is een goed voorbeeld van een dialoogfilm. Het verhaal wordt bijna hoofdzakelijk verteld door de onderlinge dialogen van de karakters. Op de allereerste scène na zijn deze prima te volgen, wat bij deze film dus extra belangrijk is. De dialogen klinken ook heel naturel en hebben voldoende diepte. Ze komen keurig uit het middenkanaal. De dialogen worden ondersteund met subtiele omgevingsgeluiden en geluidseffecten, maar deze treden zelden of nooit op de voorgrond. De muziektrack van Howard Shore is simpel van opzet met voornamelijk piano, maar ondersteund het verhaal prima.

De Blu-ray Disc van Spotlight start met een aantal promotietrailers, waarna er een menu is voor de instellingen voor geluid en ondertiteling. Extra’s zijn helaas niet aanwezig. Internationale versies van de Blu-ray Disc hebben een paar korte, maar weinig imponerende extra’s.

De nieuwe hoofdredacteur van de krant The Boston Globe wijst zijn redactie op het feit dat er een priester in de stad is die wegkomt met misbruik van jonge kinderen. Hij zet het team van Spotlight aan het werk om dit tot op de bodem uit te zoeken. Het fenomeen van misbruik door de katholieke kerk blijkt al snel veel omvangrijker dan in eerste instantie gedacht werd. Spotlight is een indrukwekkende film over het onthullen van een omvangrijk schandaal in de katholieke kerk. De film is erg traditioneel van opzet, maar het verhaal en de manier waarop dit verteld wordt is indrukwekkend. De Blu-ray Disc heeft een voldoende beeld- en geluidskwaliteit, die echter nergens tot grote hoogte stijgen. Helaas zijn er geen extra’s aanwezig, wat toch wel als een gemiste kans gezien mag worden. Er is zoveel achtergrondinformatie over dit voorval en het fenomeen van misbruik in de katholieke kerk te geven.