Zoolander 2

22-07-2016

6.5

Zoolander 2 (Blu-ray)

Derek (Ben Stiller) en Hansel (Owen Wilson) waren jaren van elkaar gescheiden. Maar dan kruizen hun paden elkaar toch weer op een modeshow in Rome. Ze begaan daar publiekelijk een flinke flater en denken erover de handdoek in de ring te gooien. Tot ze benaderd worden door een zwembroekmodel genaamd Valentino. Hij vraagt de heren onderzoek te doen naar de recente dood van een aantal beroemdheden, waaronder niemand minder dan Justin Bieber. Derek komt er ook achter dat zijn zoon die hem was weggenomen in Rome woont. En dat hij dik is… Daarna komen Derek en Hansel achter het verhaal van Adam, Eve en Steve en hoe de modemodellen van deze wereld op zoek zijn naar de uitverkorene en diens bloed willen drinken. Wie is die uitverkorene? Waarom doen ze dit? En lukt het Derek en Hansel om ze tegen te houden?

Waarschijnlijk kun je weinig chocola maken van bovenstaande samenvatting van het verhaal van Zoolander 2. En dat is ook precies de bedoeling. De hele verhaallijn is erg vergezocht en eigenlijk is er geen touw aan vast te knopen. Maar juist de onlogische structuur en de over-de-top-humor maakte het eerste deel zo succesvol. Deze punten worden dan ook naadloos overgenomen in dit onvermijdelijke vervolg. De film is commercieel nogal geflopt. In de Amerikaanse bioscopen werd het budget van ongeveer 50 miljoen dollar niet terugverdiend. Dit ondanks een hele schare sterren. Niet alleen de heren van de hoofdrollen, maar ook een gevarieerde cast met onder andere Justin Bieber, Kiefer Sutherland, Sting en Penelope Cruz maakt hun opwachting. Justin Theroux zou de film schrijven en regisseren. Hij werkte eerder met Ben Stiller aan Tropic Thunder. Stiller schreef mee aan het script en nam gaandeweg ook de rol van regisseur over. Het eindresultaat mag er best zijn. Dit is best een vermakelijke film, maar Zoolander 2 is echter op geen enkele manier origineel. De succesvolle formule van het voorgaande deel wordt met veel gevoel voor herhaling dunnetjes overgedaan. De grappen volgen elkaar in hoog tempo op en zijn niet altijd geslaagd. Maar voordat je stil kunt staan bij een mislukte grap, dient de volgende zich alweer aan die wél een glimlach dan wel schaterlach bij je teweeg brengt. Gooi alle geloofwaardigheid de deur uit en leg de lat niet te hoog en je kunt met Zoolander 2 een prima vermakelijke avond hebben.

Genre: Komedie
Speelduur: 102 min
  • DTS:X
  • Dolby Digital 5.1 - Japans
  • DTS 2.0 - Engels
Ondertiteling: Nederlands, Deens, Duits, Engels, Frans, Italiaans, Spaans, En vele andere
Uitgever: Paramount Home Entertainment Benelux
EAN: 5053083066970

• The Zoolander Legacy
  • Go Big Or Go Rome
  • Drake Sather: The Man Who Created Zoolander
  • Youth Milk

De Blu-ray Disc-uitgave van Zoolander 2 heeft een beeldverhouding van 2.35:1. Het High Definition-beeld heeft een 1080p/24p-resolutie. Dit betekent dat het beeld progressief is opgebouwd uit 1920*1080 beeldpunten en dat de beeldsnelheid 24 beelden per seconde is (de originele filmsnelheid). Voor de encodering is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC video codec. Deze Blu-ray Disc-uitgave bestaat uit een 50 GB dubbellaagse disk.

Net als de film zelf is ook het beeld allesbehalve subtiel. De kleuren zijn soms bijna overdreven verzadigd, maar dit past wel goed bij de film. Dit maakt de uitstraling van het beeld heel helder en krachtig. Dit gevoel wordt versterkt door een uitmuntende detaillering. Deze is onder alle omstandigheden goed, maar de hoge mate van scherpte en detailleringen valt vooral op tijdens close-ups. Ook onder moeilijke lichtomstandigheden is het zwart mooi diep met voldoende schaduwdetail over. Er zijn geen defecten waargenomen.

Zoolander 2 wordt op deze BD-uitgave ondersteund door een DTS-HD Master Audio 7.1-track (24bit/48kHz) met daarin opgesloten een DTS:X-track in de originele Engelse taal. De film zit vol met overdadige actie en die komt in dit geluid goed tot zijn recht. De geluidseffecten vliegen je om de oren. Ze worden zeer ruimtelijk weergegeven vanuit alle speakers en er zit ook een diep laag bij vanuit de subwoofer. Ook de muziek krijgt een prominente rol in deze mix. Dialogen houden daarbij goed stand en krijgen voldoende prioriteit. Een prima track die mooi samengaat met het eveneens prima beeld.

Vanuit het hoofdmenu zijn een aantal extra’s te bekijken. Deze worden hieronder nader omschreven. Ze zijn voorzien van Dolby Digital 2.0 (224 kb/s) audio en Nederlandse ondertiteling.

The Zoolander Legacy (9 min.)
Deze extra plaatst de film in een bredere context door terug te blikken op het eerste deel en bijbehorend filmtijdperk. Het gaat ook over het proces van maken van dit vervolg en hoe het publiek ermee tevreden kon worden gesteld.

Go Big Or Go Rome (8 min.)
Hier krijg je meer informatie hoe het was om te filmen op locatie in Rome.

Drake Sather: The Man Who Created Zoolander (8 min.)
De bedenker Sather staat centraal en hoe zijn leven en carrière impact hebben gehad op de wereld om hem heen.

Youth Milk (2 min.)
Een grappige nep-commercial waar we niet teveel over verklappen. Gewoon even kijken.

Derek en Hansel slaan de handen opnieuw ineen om de snode en destructieve plannen van de modebazen van deze wereld tegen te houden. Maar zijn ze daar nog voldoende voor in vorm? Zoolander 2 is een nogal lui vervolg op het eerste deel met weinig inventiviteit. Wel is het wederom een vermakelijke komedie geworden met een zeer gevarieerde cast. De BD-uitgave is prima verzorgt met een zeer goede beeld- en geluidskwaliteit en een aantal leuke extra’s.