Lady in the Van, The

12-07-2016

6.7

Lady in the Van, The (Blu-ray)

Miss Shepherd (Maggie Smith) draagt een zwaar verleden met zich mee. Ze leeft nu op straat, of beter gezegd in een busje, maar dat is niet zomaar zover gekomen. Ze leidde ooit een zondeloos bestaan als non. Volledig in dienst van God. Tot ze op een dag partij werd in een noodlottig ongeluk, waarbij een jongeman overlijd. Shepherd ziet zichzelf als schuldige en besluit dat ze hier de rest van haar leven voor moet boeten. Haar bestaan als zwerver is niet gemakkelijk. Ze parkeert haar busje steeds in dezelfde straat in Londen. De bewoners zijn best wel behulpzaam, maar deze liefdadigheid kent grenzen. Zo wil niemand haar busje voor de eigen deur. Hier komt verandering in wanneer schrijver en toneelspeler Alan Bennett (Alex Jennings) haar toestaat het busje op de oprit te zetten. Wat een kort verblijf had moeten worden, duurt uiteindelijk 15 jaar. In die tijd bouwen de twee een bijzondere band op.

Het verhaal van The Lady in the Van is waargebeurd. De film is hier een weergave van. Ongeveer dan, zoals de begintitel speels aangeeft. Schrijver Alan Bennett zet zichzelf in een van de hoofdrollen, maar wordt gespeeld door Alex Jennings. Deze speelt een bijzondere dubbelrol die technisch vernuftig is weergegeven. In één rol speelt hij zichzelf als bewoner en in de andere zichzelf als schrijver. Hij vereeuwigde dit verhaal al eerder in een toneelstuk en een radiovoorstelling. De origines als toneelstuk zijn goed te merken, want de film speelt zich af op een heel beperkt aantal locaties. Dit doet er echter niet toe, want het draait hier om het acteerwerk. De locatie die wordt gebruikt is overigens wel bijzonder. Het is namelijk exact dezelfde straat als waar dit verhaal zich in het echt heeft voorgedaan. Sommige bewoners wonen er nu zelfs nog. Dit geeft het net dat beetje extra authenticiteit. Maar terug naar het acteerwerk. Dat brengt ons bij het sterkste punt van The Lady in the Van. Maggie Smith speelt een weergaloze rol. Ze levert enorm droge humor door met een recht gezicht de meest bizarre opmerkingen te maken. Ook blijft het leuk hoe onwijs nors ze reageert op elke blijkt van dankbaarheid. De rest van de puur Britse cast doet het ook goed, maar iedereen verbleekt ten opzichte van haar. Jim Broadbent heeft een leuke, maar heel kleine rol. Alex Jennings ontbeert charisma, al past dat ook wel bij de rol die hij hier speelt. Met het acteerwerk zit het dus wel snor, maar het script is helaas een stuk minder interessant. De grote makke is dat er eigenlijk te weinig gebeurt en dat er geen richting zit in het verhaalverloop. Het kabbelt maar wat voort en er is weinig samenhang tussen de ogenschijnlijk willekeurig gekozen aaneenschakeling van scènes. Dit maakt het moeilijk om echt in het verhaal te komen, buiten dat je wel geboeid blijft door het spel van Smith. The Lady in the Van is een typische ‘net niet’ film. De plot en karakters zijn interessant genoeg en het acteerwerk sterk. Maar script en regie kunnen dit niet bijbenen, waardoor het geheel uiteindelijk onsamenhangend is.

Genre: Biografie, Drama, Komedie
Speelduur: 104 min
Beeldverhouding: 1.85:1 HD niet anamorf
Ondertiteling: Nederlands, Arabisch, Engels, Frans
EAN: 8712609647204

• Playing the lady: Maggie Smith as Miss Shepherd
  • The Making of Lady in the Van
  • The Visual Effects
  • Deleted scenes
  • Previews

De Blu-ray Disc-uitgave van The Lady in the Van heeft een beeldverhouding van 1.85:1. Het High Definition beeld heeft een 1080p/24p resolutie. Dit betekent dat het beeld progressief is opgebouwd uit 1920*1080 beeldpunten en dat de beeldsnelheid 24 beelden per seconde is (de originele filmsnelheid). Voor de encodering is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC video codec. Deze Blu-ray Disc-uitgave bestaat uit een 50 GB dubbellaagse disk.

Net als dat de film degelijk en stabiel is, is de beeldkwaliteit dit ook. Scherpte en detaillering zijn consistent dik in orde. Ook bij weinig licht of andere lastige omstandigheden verliest het beeld niet aan kwaliteit. Het schaduwdetail is dan ook voldoende. De kleuren zijn heel natuurlijk en hier en daar een beetje bewerkt. Soms zijn ze ook wat aan de ingetogen kant, maar dat zijn artistieke keuzes die hier goed worden weergegeven. Er zijn geen defecten te vinden. Vanwege de consistent uitstekende mate van detaillering verdient deze uitgave van The Lady in the Van een hoge score van ons voor de beeldkwaliteit.

The Lady in the Van wordt op deze BD-uitgave ondersteund door een DTS-HD Master Audio 5.1-track (16bit/48kHz) in de originele Engelse taal. En in termen van geluid valt er bijzonder weinig te beleven. Dit ligt niet zozeer aan de track, maar aan de film. die vrijwel alleen maar uit dialogen bestaat. Deze komen altijd helder en duidelijk gecentreerd uit het voorste geluidsbeeld. Subtiele omgevingsgeluiden worden ook goed weergegeven en maken het tot een compleet geheel. Zo nu er dan is er sprake van muziek. Deze wordt mooi ruimtelijk tentoongespreid zonder dat het té wordt. Een goed gebalanceerde track waarin de verschillende elementen prima samenwerken.

Vanuit het hoofdmenu zijn een aantal extra’s te bekijken. Deze worden hieronder nader omschreven. De extra’s zijn in HD beeldkwaliteit, voorzien van Dolby Digital 2.0 (192 kb/s) audio en Nederlandse ondertiteling.

Dit commentaar is ingesproken door Nicholas Hytner, de regisseur van de film. Hij gaat vrij ver de diepte in op de verschillende aspecten van de film en geeft daarmee veel achtergrond voor de liefhebber.

Playing the lady: Maggie Smith as Miss Shepherd (6 min.)
Smith krijgt hier voluit lof voor haar vertolking. Daarnaast wordt het personage ontleed in haar doen en laten.

The Making of Lady in the Van (14 min.)
Dit is een algemene making of waar in korte tijd een veelvoud aan onderwerpen naar voren komen. Van het verhaal tot de regie en de link met het toneelstuk. Maar ook de locatie waar de film gemaakt en het casting proces. Speciaal is ook het interview met de echte Alan Bennett.

The Visual Effects (7 min.)
Heeft een film als dit special effects? Jazeker! Om de dubbelrol van de schrijver tot leven te laten komen, was zeker de nodige computerkracht nodig. Hier zie je hoe dit is gedaan.

Deleted scenes (5 min.)
Hier zijn een drietal verwijderde scènes te bekijken.

Trailer
Trailer van de hoofdfilm.

Previews
Trailers van andere films.

Miss Shepherd leeft op straat in een busje nadat een noodlottig ongeluk haar leven op zijn kop zette. Ze parkeert haar busje maar liefst 15 jaar bij de schrijver Alan Bennett en de twee bouwen zo een bijzonder band op. Maggie Smith zet haar rol op het toneel voort in deze verfilming van The Lady in the Van en doet dit met verve. Haar acteerprestatie is de grootste maar ook de enige troef in deze film, die verder een matig script kent dat onvoldoende beklijft. De BD-uitgave is prima verzorgd qua beeld en geluidskwaliteit. Daarnaast is er een aardige verzameling aan extra’s inbegrepen.