Key House Mirror (Nøgle Hus Spejl)

Jaap Stolze
27-06-2016

8

Key House Mirror (Nøgle Hus Spejl) (DVD)

In de ontroerende film Key House Mirror volgen we Lily (Ghita Nørby) die al jaren voor haar man Max (Jens Brenaa) zorgt. Ze leven samen in een verpleeghuis doordat Max na een beroerte constante zorg nodig heeft. Na een ontmoeting met een levenslustige man (Sven Wollter) in het verpleeghuis, beseft ze dat er meer is dan alleen maar zorg bieden aan haar verlamde man. Als ze zelf ook wordt geconfronteerd met haar eigen kwetsbaarheid, staat ze voor een moeilijke keuze. Durft Lily voor haar eigen geluk te gaan of blijft ze voldoen aan de verwachtingen van haar familie en haar omgeving.

De film Key House Mirror bevat een ontroerend drama over een vrouw die na lange tijd weer wat levensvreugde ontdekt in haar bestaan. De zorg voor haar man Max kost haar veel energie en beperkt haar bewegingsvrijheid in het leven van het verpleeghuis waar ze beiden verblijven. We zien Lily opbloeien na haar ontmoeting met de man en ze geniet weer een beetje van het leven. Er vallen haar echter veroordelende blikken van haar medebewoners ten deel als ze er voor kiest om plezier te hebben met de man. Ook haar eigen dochter keurt haar nieuwe gedrag af en vindt dat ze haar zorgtaak niet serieus neemt. Een prachtig drama dus, waarbij je sterk meevoelt met deze vrouw, die een zware taak heeft en wie je vooral dit nieuwe plezier in haar leven gunt. Je ziet Lily echt weer opbloeien en ze durft ook voor zichzelf te kiezen. Als ze in het tweede deel van de film zelf te maken krijgt met een lichte vorm van dementie, beseft ze hoe beperkt haar eigen toekomst eruit ziet. Deze film geeft je het besef mee dat het leven erg kwetsbaar is en dat je soms lef moet tonen om voor je eigen geluk te gaan. Hoewel regisseur Michael Noer iets teveel noten op zijn zang heeft (de dementie problematiek zou een film op zichzelf kunnen zijn) maakt hij de keuzeproblematiek van Lily erg inzichtelijk. Een mooie menselijke film die over echte levensvragen gaat en de kijker zeker zal ontroeren. Kijk ook vooral de aftiteling nog af voor wat leuke beelden.

Speelduur: 91 min
  • Dolby Digital 5.1 - Deens
Uitgever: September Film
EAN: 8718836862816

• Diverse Trailers

De DVD-uitgave van Key House Mirror bevat een anamorf beeldformaat van 2.35:1. De kwaliteit van het beeld is fraai. De kleuren zien er naturel uit en het beeld bevat amper artefacts. Voora de close-ups van de acteurs zien er prima scherp uit en de buitenscènes zijn prachtig verbeeld. Een prima beeldkwaliteit met naturelle kleuren en scherpe details.

De DVD-uitgave van Key House Mirror bevat één geluidstrack, een Deenstalig Dolby Digital 5.1-spoor. Deze film bevat op één enkele scène na geen muziek. De dialogen worden helder weergegeven via de center-speaker en de geluiden op de achtergrond komen netjes uit de achterste speakers. Een prima geluidstrack die past bij een dialoog-gedreven film.

De DVD bevat geen hoofdstukindeling en heeft een statisch menu.

Diverse Trailers (Nederlands ondertiteld)
Meerdere trailers van September Film releases, geen trailer aanwezig van Key House Mirror.

Deze ontroerende film draait om een vrouw Lily die al jarenlang voor haar man zorgt in een verpleeghuis. Nadat ze een ontmoeting heeft met een bewoner van het verpleeghuis begint er na lange tijd weer wat levensvreugde bij haar op te borrelen. Dit is een mooie film, die goed de dilemma's laat zien en meevoelen die Lily voor haar kiezen krijgt. De DVD-uitgave van Key House Mirror (originele titel: Nøgle Hus Spejl) bevat een degelijke geluids- en beeldkwaliteit en heeft helaas geen benoemenswaardige extra's.