War Room

20-06-2016

5.8

War Room (Blu-ray)

Het huwelijk van Elizabeth (Priscilla Shirer) en haar man Tony (T.C. Stallings) is na zestien jaar niet al te best meer. Elizabeth is makelaar en Tony is vertegenwoordiger en ze verdienen beiden goed. Maar toch ruziën ze veel over geld. Hun tienjarige dochter Danielle (Alena Pitts) heeft daar veel onder te lijden. Moeder lijkt niet naar haar te luisteren en vader heeft geen oog voor haar uitstekende rapport en vindt haar met haar 12 jaar al te oud voor touwspringen. Tijdens een bezichtiging voor verkoop komt Elizabeth in contact met de tachtigjarige Clara (Karen Abercrombie), die wil verhuizen. Clara heeft door dat er iets niet goed gaat met Elizabeth en biedt hulp aan. Clara heeft vroeger ook problemen met haar man gehad. Om die te boven te komen heeft ze in haar huis een war room ingericht; een kleine kamer in haar huis waarin ze zich volledig op Jezus kan richten. Als je het volledige vertrouwen hebt in Jezus zal hij je helpen, met wat voor probleem dan ook. Clara adviseert Elizabeth om ook een war room in te richten, om zo een oplossing te vinden voor de problemen met haar man en dochter.

Wie de samenvatting leest heeft direct een idee in welke categorie je War Room kunt plaatsen. De doelgroep van deze film is de gelovige Christen en dan met name de Afro-Amerikaanse gemeenschap.  Het is een degelijk gemaakte film met acteurs die voornamelijk werkzaam zijn in dit genre. De meest aansprekende naam is die van Karen Abercrombie, een multi-artiest, die vaak de Christelijke moraal als thema in haar werk verwerkt. Nu is zij via make-up getransformeerd tot Clara, een tachtigjarige dame met een vlotte babbel. In de film is ze misschien iets te energiek, zoals in de scène waarin ze met Elizabeth en diens dochter een ijsje eet. De film is vrij conservatief van opzet. Er komt geen onvertogen woord in voor. De moraal van het verhaal is dat als je Jezus de ruimte geeft er voor alles een oplossing is. Slecht geacteerd wordt er niet, of het moet de overvaller zijn die na de woorden 'In de naam van Jezus', direct het hazenpad kiest. Het zal nog wel even duren voordat deze jongeman aan een grote carrière kan gaan denken. Voor het overige zitten er geen zwarte schapen in de cast. Net als het acteursgilde is ook regisseur Alex Kendrick genregebonden. Samen met zijn broer Stephen is hij al jaren verantwoordelijk voor Christelijke films. Gezien de relatief hoge opbrengst van de films doen ze dat niet onverdienstelijk. Er is vooral in Amerika een markt voor films in dit genre. Voor de doelgroep is War Room dan ook een prima film, die mogelijk inspirerend kan werken. Degene die niets heeft met het woord van God kan deze film beter vermijden. Daarvoor is het verhaal te Christelijk, bij vlagen zelfs prekerig en de film heeft te weinig kwaliteit in huis om op een andere manier te boeien.

Genre: Drama, Religie
Speelduur: 120 min
Beeldverhouding: 2.40:1 HD niet anamorf
Ondertiteling: Nederlands, Deens, Duits, Engels, Fins, En vele andere
Uitgever: Sony Pictures
EAN: 8712609648539

• Bloopers & Outtakes
  • War Room in 60 Seconds
  • The Heart of War Room
  • The Making of War Room
  • From Auditioning to Acting
  • The Art of Jumping Rope
  • A Pastor's Call to Prayer
  • Behind the Scenes: Color Grading
  • The Church On Its Knees
  • Molly Bruno: Modern Day Miss Clara
  • Investing in the Next Generation
  • Music Video

Op de Blu-ray Disc-uitgave staat War Room met een 1080p beeldtransfer in het originele 2.40:1 beeldformaat. De film staat op een 50GB dubbellaags disc, die voor ruim 42GB is beschreven. Er staan veel extra's op deze Blu-ray Disc en de film zelf beslaat 28GB. Voor de encodering is gebruik gemaakt van de MPEG-AVC video codec. De kwaliteit van de beeldtransfer is erg goed. Scherpte, contrast, detaillering en kleurgebruik zijn allemaal zeer dik in orde. Er is geen enkele vorm van compressiefouten waarneembaar en ook andere nadelige effecten zijn geheel afwezig. Daarom is de hoge score dik verdiend.

De Blu-ray Disc-uitgave van War Room heeft twee lossless DTS-HD Master Audio 5.1-geluidstracks, waarvan de Engelstalige versie de belangrijkste is. In eerste instantie is dit een dialooggeoriënteerde film, waarbij de aandacht vooral op de voorste kanalen is gericht. Dialogen komen keurig uit het midden en deze worden ondersteund door rustige omgevingsgeluiden. De surroundkanalen komen alleen bij buitenscènes in aktie. Pas tegen het einde van de film komt er meer dynamiek in het geluid tijdens de touwspringwedstrijd. Dan gaan de registers tijdelijk wat meer open. Voor het overgrote deel is dit een vrij brave, maar zeker geen slechte geluidstrack.

De Blu-ray Disc van War Room heeft een flink pakket aan extra's. Deze zijn te selecteren vanuit het geanimeerde menu. Alle extra's zijn in HD-resolutie en voorzien van Nederlandse ondertiteling, ook het audiocommentaar.

Een audiocommentaar dat ingesproken is door regisseur Alex Kendrick en producent/schrijver Stephen Kendrick. Ze vertellen in een rustig tempo over de achtergronden van de film, de opnames en vooral over wat ze met het verhaal willen vertellen. Ze verwijzen veel naar de Bijbel.

Deleted Scenes (11 min)
Tien scènes die niet in de film terecht zijn gekomen. Het items is alleen in z'n geheel te bekijken, de scènes zijn niet afzonderlijk te selecteren.

Bloopers & Outtakes (6 min)
Wat grappen en grollen op de filmset en versprekingen van de acteurs.

War Room in 60 Seconds (1 min)
Hoe vertel je in één minuut waar de film over gaat? Zo dus. Het zijn speciaal opgenomen korte scènes om dit verhaal te vertellen.

The Heart of War Room (6 min)
De gebroeders Kendrick vertellen wat de belangrijkste boodschap is van deze film: de kracht van het bidden. De acteurs vertellen wat voor karakter ze spelen en hoe zij de boodschap van de film overbrengen.

The Making of War Room (11 min)
De introductie van Stephen Kendrick geeft al aan; deze film had niet gemaakt kunnen worden zonder de steun van de kerk. Alles wordt gedaan met de devotie voor God. Dat geldt voor het zoeken naar locaties, het ochtendgebed op de set, tijdens de montage en ook als een eekhoorn zomaar op de set komt en een rolletje in de film krijgt. Ook aan het woord komt Beth Moore, een voor ons onbekende Bijbelkenner, die een kleine rol in de film heeft. Tenslotte is er nog aandacht voor de filmmuziek en een slotwoord van regisseur Alex Kendrick.

From Auditioning to Acting (8 min)
De makers wilden heel graag Priscilla Shirer voor de hoofdrol. Ze vindt zichzelf geen actrice, maar een spreker. De boodschap trok haar echter heel erg aan, dus ze zei 'ja'. Een andere grootheid is Karen Abercrombie, eigenlijk ook geen actrice, maar men wilde haar heel graag voor de film hebben. Ook de casting van de overige acteurs wordt kort besproken.

The Art of Jumping Rope (2½ min)
Een kort item over het touwspringen, wat een belangrijk onderdeel is van de film. Met name de trainingen krijgen veel aandacht.

A Pastor's Call to Prayer (2½ min)
Een kort item over het belang van het bidden. Niet alleen tijdens de film, maar vooral wereldwijd.

Behind the Scenes: Color Grading (4 min)
Regisseur Alex Kendrick in gesprek met Keith Roush de kleurcorrector van de film. Dit is het meest technische onderdeel van de extra's en het meest interessant als je meer wilt weten over het maken van een film.

The Church On Its Knees (7 min)
Nogmaals het belang van het bidden, maar dan nu in de kerk. Het heeft weinig met de film zelf van doen.

Molly Bruno: Modern Day Miss Clara (8 min)
De makers introduceren de 91-jarige gebedsstrijder Molly Bruno. Zij is de moderne Miss Clara uit de film. Producent/schrijver Stephen Kendrick gaat in gesprek met haar. Bizar is wel dat '91 jaar oud' in de ondertiteling vertaald wordt als '92 jaar oud'…

Investing in the Next Generation (3 min)
De filmmakers geven ook filmcolleges aan studenten van Christelijke middelbare scholen. Een aantal studenten werken ook mee op de filmset.

Music Video (4½ min)
De videoclip van het nummer Warrior van Steven Curtis Chapman.

De tachtigjarige Clara helpt makelaar Priscilla met haar huwelijksproblemen. Zelf heeft Clara ooit een war room ingericht om haar huwelijksproblemen aan te kunnen pakken. Ze kan zich in die kamer volledig toewijden aan Jezus. Die kan volgens haar alle problemen oplossen, als je er maar voor open staat. War Room is een Christelijke film die zich vooral richt op gelovige Christenen. In het genre een prima film, voor een buitenstaander is het allemaal erg prekerig. Beeld en geluid van deze Blu-ray Disc-uitgave zijn dik in orde en er is een flink pakket aan extra's toegevoegd. War Room is een film die eigenlijk alleen geschikt is voor aanhangers van het Christelijke geloof, want de boodschap van de Heer wordt erg nadrukkelijk gebracht. Niet alleen in de film, maar zeker en vooral bij de extra's.