Race Naar de Maan / Capture the Flag

03-06-2016

7.8

Race Naar de Maan / Capture the Flag (DVD)

Michael Goldwing komt uit een familie van astronauten. Zijn opa was astronaut en zijn vader is het nog steeds. Maar NASA heeft reizen naar de maan in de koelkast gezet. Er is dus nog niemand van de Goldwing-familie die een voet op de maan heeft gezet. En volgens de steenrijke oliemagnaat Richard Carson heeft dat nog nooit een mens gedaan! Verhalen over maanlandingen zijn leugens, vindt Carson. Hijzelf gaat zelf wel naar de maan, met zijn eigen raket. Om zijn vader te eren, zegt hij. Carson heeft nog een reden om een reis naar de maan te ondernemen, maar dat is puur eigenbelang. Om de eer van de wereld én de vlag op de maan te redden kan NASA niet achterblijven en moet met een 40 jaar oude raket ook naar de planeet. Wie is er beter geschikt om de missie te leiden dan Michaels vader?

Beter goed gejat dan slecht zelf bedacht, moeten de makers van Race Naar de Maan gedacht hebben. De van oorsprong Spaanse productie, met als internationale titel Capture the Flag, zit boordevol verwijzingen naar bekende personen, de ruimtewedloop uit de jaren '60 en '70, mogelijke complottheorieën en vooral films van de concurrenten Disney en Pixar. Deze mix levert een toch wel vermakelijke film op, geschikt voor de gehele familie. Het tempo ligt lekker hoog en alleen op een paar spaarzame momenten van reflectie zakt het tempo behoorlijk in. Om daarna weer snel opgepakt te worden om verder te gaan in deze achtbaan. Het verhaal is wat vergezocht; drie jonge tieners die NASA helpen om een reis naar de maan te volbrengen. Leuk is het wel en voor iedereen valt er voldoende te genieten. De humor wisselt van vergezocht naar een stevige grinnik. Zeker als Stanley Kubrick geparodieerd wordt als de filmer van de gefakete maanmissie. Volgens 50% van de bevolking heeft er nog nooit een mens een voet op de maan gezet. Race Naar de Maan maakt gretig gebruik van deze gedachte en bouwt daar eigenlijk het hele verhaal omheen. Als onderliggend thema is familieverbondenheid onderdeel van het verhaal. De onderlinge relatie tussen vader en grootvader is niet goed. Al bijna 40 jaar spreken ze niet of nauwelijks met elkaar. Ze begrijpen elkaar niet en door er niet over te praten komen ze ook niet dichter tot elkaar. Kleinzoon Michael probeert elke keer weer om de relatie te herstellen, maar komt telkens van een koude kermis thuis. En daardoor snappen vader en grootvader niet dat hun beider gevoelens op verkeerde feiten zijn gebaseerd. De moraal van het verhaal is dus; praat het uit als je iets dwars zit.
Technisch is deze film van een hoog niveau. Kwalitatief nog niet zo goed als Disney of Pixar, maar deze Spaanse filmmakers komen al aardig dicht in de buurt. Dat Paramount deze film al in een vroeg stadium opgepikt heeft bewijst dat ook. Race Naar de Maan is dan ook een leuke film, waar iedereen in het gezin van kan genieten.

Regisseur

Enrique Gato

Acteurs

Genre: Animatie, Familie, Komedie
Speelduur: 90 min
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Frans, Italiaans
Uitgever: Paramount
EAN: 5053083064419

• Making of

Race Naar de Maan is in 2.35:1 beeldformaat getekend en als zodanig staat de film ook anamorf op de DVD-uitgave. Hoewel de animaties niet zoveel finesse hebben als de Disney- of Pixarfilms is het niveau erg hoog. En dat komt uitstekend over op DVD. Het beeld ziet er strak, zeer kleurrijk en gedetailleerd uit. Kijk maar naar de wenkbrauwen van opa of het wolkendek dat af en toe voorbij komt. Alles is dik in orde, dus veel woorden hoeven we hier niet aan vuil te maken. Dit is perfect.

Race Naar de Maan is zoals hierboven al genoemd een Spaanse productie, maar vreemd genoeg staat de Spaanse audiotrack niet op deze DVD-uitgave. Daar zullen alleen de puristen echt rouwig om zijn. Gelukkig staat de Engelstalige track wel op de DVD en ook is er een Nederlandstalige track aanwezig, beide als een Dolby Digital 5.1-track. Het geluid is heel levendig en dynamisch, maar het algehele volume is aan de lage kant. De volumeknop op de receiver moet vrij ver omhoog om een gemiddeld geluidsniveau te halen. Maar dan is het genieten. Het geluid gaat heen en weer en ook de dialogen gaan van links naar rechts en een enkele keer is er zelfs een stem in de surroundkanalen te horen. Het LFE-kanaal is op momenten heel actief met een mooi laag. De Nederlandse track doet weinig onder voor de Engelstalige geluidstrack, dus het is een kwestie van smaak welke je kiest.

De DVD heeft een statisch menu en bevat slechts een extra, namelijk de making of. Daarbij is Nederlandse ondertiteling beschikbaar.

Making of (15 min)
Doordat dit oorspronkelijk een Spaanse film is, is de Making of ook in het Spaans. Het eerste deel bestaat uit interviews met de makers, maar het interessants is het tweede deel, als regisseur Enrique Gato op bezoek gaat bij een Spaanse astronaut bij NASA.

Michael Goldwing komt uit een familie van astronauten, maar om verschillende redenen hebben zijn vader en grootvader nooit een reis naar de maan gemaakt. NASA heeft reizen naar de maan in de koelkast gezet. Maar de rijke oliemagnaat Richard Carson gaat zelf wel naar de maan. Om de eer van de wereld te redden kan NASA niet achterblijven. Race Naar de Maan is een vlotte, bij vlagen humoristische animatiefilm voor het hele gezin. De film is een Spaanse productie, maar is op deze DVD-uitgave ook in het Engels of Nederlands te bekijken. Beeld en geluid zijn van hoge kwaliteit. De enige extra op deze DVD is een making of.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Universal Pictures Benelux.