Ixcanul

31-05-2016

8

Ixcanul (DVD)

Maria (María Mercedes Coroy) woont in Guatemala aan de rand van de Ixcanul, een enorme vulkaan. Ze werkt met haar ouders op een koffieplantage, maar kan niet wachten om weg te gaan. Het liefste wil ze naar de (grote) stad en haar eigen toekomst bepalen. Maar als 17-jarig meisje heeft ze niets te kiezen. Haar familie kiest een man uit voor Maria, die ze na het geplande huwelijk zal moeten gehoorzamen. Absoluut het laatste waar ze nu aan moet denken. Maria wil vasthouden aan haar dromen en bedenkt een plan om het huwelijk niet door te laten gaan. Al snel blijkt het anders te lopen dan gehoopt.

Ixcanul (vertaald vulkaan) is het debuut van Guatemaleese regisseur Jayro Bustamente. Tot op heden heeft Guatemala geen zeer levendige filmindustrie, maar als het aan Bustamente ligt, komt hier snel verandering in. Met Ixcanul heeft hij in ieder geval een stap de goede richting in gezet. Qua verhaal heeft de film in principe weinig om handen. De hoofdpersoon is iemand met een hoofd vol dromen, terwijl iedereen om haar heen vasthoudt aan traditie en gebruiken. Wat Ixcanul de moeite waard maakt, is het zeer simpele maar innemende acteerwerk van zowel Maria Mercedes Coroy als Maria Telon, die haar moeder speelt. Hun blikken spreken boekdelen, waarbij er niets meer gezegd hoeft te worden. Hierbuiten zit de film vol prachtige beelden van het dagelijkse leven in en de natuur van Guatemala. Ixcanul kent een zeer rustig tempo, net als de kabbelende en zich constant herhalende wereld die niet verder reikt dan de plantage, de omgeving rond de vulkaan en enkele ritten naar het nabijgelegen dorp. Het gaat bij de film vooral om de ervaring. Wanneer kijkers zich gaan ergeren waarom er maar niets lijkt te gebeuren, leeft men zich steeds meer in, in het leven van de hoofdpersoon. Dat is precies de reden waarom ze weg wil, hoe romantisch en mooi alles er ook uitziet. Hierbuiten stelt Ixcanul de overal relevante vraag in hoeverre mensen zich kunnen ontworstelen aan een gemeenschap waarbinnen er duidelijke verwachtingen van hen zijn. Concluderend is Ixcanul een kleine, intieme film die een zeer persoonlijk verhaal vertelt. Niet weggelegd voor iedereen, maar zeker de moeite waard.

Speelduur: 88 min
  • Dolby Digital 5.1 - Maya/Spaans
Uitgever: Twin Pics/Cineart
EAN: 5051083103060

• Ixcanul op Berlinale

Op deze DVD-uitgave van Ixcanul wordt de film gepresenteerd in een anamorf 2.35:1 beeldformaat. Ixcanul oogt als een vrij donkere film waar niet veel kleur in voorkomt. Alles bestaat uit grijs- en bruintinten, met af en toe een kleuraccent. Het contrast is vrij hoog waardoor alle kleuren mooi naar voren komen en er sprake is van een hoge zwartwaarde. Hier en daar is een scène wel iets te flets of juist erg donker. Voor de gehele film is er gebruik gemaakt van natuurlijk licht, wat dit deels kan verklaren. De scherpte van de beelden verschilt erg van scène tot scène. Er is wel overal veel (schaduw)detail aanwezig. Hier en daar is duidelijk ruis en edge-enhancement te bespeuren. Al met al een redelijke beeldkwaliteit.

Ixcanul wordt op deze DVD-uitgave gepresenteerd met het originele Maya/Spaanse Dolby Digital 5.1 (448 kbs) audiotrack. Het gesproken woord wordt via het middenkanaal gepresenteerd, hoewel het af en toe ook via de surroundkanalen te horen is. Dit laatste lijkt niet geheel de bedoeling, maar is stoort nergens. In de film wordt er veel en goed gebruik gemaakt van omgevingsgeluiden die via de surroundkanalen worden gepresenteerd. Opeens begint er linksachter een kip te kakelen of hoor je aan je rechterkant de wind opsteken. Naarmate een dag voorbij gaat, klinkt alles ook steeds anders. Zeer mooi gedaan. Hiernaast kent de film zeer gelaagde geluidseffecten die een groot deel van de film dragen wanneer er niets gezegd wordt. De enige opmerking is eigenlijk dat de geluidsmix soms wat onevenwichtig is. Heb je net het goede volume gevonden om de achtergrond duidelijk te horen, begint een scène met een gillend varken dat wel heel hard klinkt. Of men zich hier erg aan stoort is zeer persoonlijk. Concluderend is er sprake van een prima geluidskwaliteit.

Na enkele promotionele trailers kom je als kijker in het geanimeerde hoofdmenu van Ixcanul terecht. Hier is de film integraal of vanaf een van de negen hoofdstukken af te spelen en kun je als kijker de ondertiteling wijzigen of uitzetten. Op deze DVD-uitgave zijn verder twee extra's aanwezig.

Trailer (2 min)
De trailer van de film, die een vrij goed beeld geeft van Ixcanul.

Ixcanul op Berlinale (11 min)
Een korte reportage over de reis van de cast en regisseur van Ixcanul naar Berlijn voor het festival, sommigen hadden nog nooit in een vliegtuig gezeten, en de overweldigende reacties die ze kregen op de film. Jayro Bustamente praat vol trots over 'zijn' actrices en het ongeloof na het winnen van de Zilveren Beer. Leuk om een keer te bekijken.

Maria is een 17-jarige meisje dat droomt van een leven buiten de koffieplantage van haar ouders. Maar je aan je lot ontworstelen gaat niet zonder slag of stoot. Ixcanul is een kleine, maar zeer innemende film uit Guatemala die vooral een blik werpt op het dagelijks leven en het verstikkende gevoel dat dit met zich mee kan brengen. Het acteerwerk is goed, evenals het camerawerk, maar de film heeft wel een erg rustig tempo. Het beeld op deze DVD-uitgave is af en toe wat donker en met ruis. Qua geluid is er niet veel op aan te merken. De extra's zijn helaas gering in kwantiteit. Concluderend is Ixcanul een mooie keuze voor fans van rustige en intiemere films.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Twin Pics/Cineart.