Creed

24-05-2016

8.1

Creed (Blu-ray)

Rocky Balboa (Sylvester Stallone) is nu echt een oude baas geworden. Ooit was hij de wereldkampioen in zwaargewicht boksen. Nu leidt hij een teruggetrokken bestaan. Dit rustieke leven wordt danig opgeschud wanneer Rocky opeens oog in oog komt te staan met niemand minder dan Adonis Johnson (Michael B. Jordan). Deze jongeman is de zoon van de beroemde, maar inmiddels overleden bokskampioen Apollo Creed. Adonis werd geboren na de dood van zijn vader en wil nu in zijn voetstappen volgen en professioneel boksen. Nu staat Adonis bij Rocky voor de deur met de vraag om hij hem wil coachen. Aanvankelijk voelt Rocky hier niets voor, maar uiteindelijk gaat hij toch overstag. Met de hulp van Rocky hoopt Adonis dat hij zo mogelijk nog sterkere tegenstanders dan zijn vader zal kunnen verslaan. Maar het is nog onduidelijk of Adonis het echt in zich heeft om zo goed te worden. De weg naar succes is lang en zwaar. Daar komt nog bij dat de heren het niet altijd eens zijn en dat ook Rocky een forse tegenslag te verduren krijgt gedurende hun voorbereidingen. De grote vraag is of het Adonis zal lukken om met de hulp van Rocky zijn ambitieuze doelen te bereiken?

De Rocky-films behoren tot de meest befaamde uit de filmgeschiedenis. Het is ook een van de langste en langstlopende. Het begon in 1976 met Rocky. Nieuwe delen volgde in respectievelijk 1979, 1982, 1985 en 1990 elkaar vrij kort op. Na een iets langere pauze was er Rocky Balboa in 2006 en in 2015 was er Creed. Voor 2017 is Creed 2 al aangekondigd. Dat zou dan dus het achtste deel uit de reeks worden. Creed is tevens de eerste film waarbij geen Rocky in de titel voorkomt. Menigeen zal het – als je je niet hebt ingelezen – misschien geen eens weten dat deze onderdeel is van de reeks. De grote vraag is of er na al die jaren en delen uit de reeks nog steeds nieuwe verhalen te vertellen zijn? Het antwoord is ja en nee. Er wordt feitelijk niet echt een nieuw verhaal verteld. Creed blijft heel dicht bij de roots van de oorspronkelijke films en dan vooral het eerste deel. Het feit dat Sylvester Stallone op 69-jarige leeftijd nog steeds van de partij is helpt ook enorm voor de nostalgische waarde. Maar Creed is veel meer dan nostalgie. Het is een goed gemaakte film die ook op zichzelf zou kunnen staan. De context is duidelijk het Rocky-universum, maar er wordt een ander verhaal vertelt met een andere hoofdrolspeler. Rocky zelf staat, letterlijk, langs de zijlijn. Michael B. Jordan neemt de hoofdrol op zich en doet dit met verve. Hij staat zowel zijn mannetje in de ring als tijdens de meer emotionele scènes. De makers hebben ook duidelijk hun best gedaan om ook iets van zijn jeugd en liefdesleven in beeld te brengen, waardoor hij echt van vlees en bloed wordt. Tijdens het onvermijdelijke en ellenlange gevecht aan het einde, leef je als kijker inmiddels echt met hem mee. Ook het boksen zelf is heel goed in beeld gebracht. De rake klappen komen echt binnen. Bovendien is het gevecht oprecht spannend. Om die spanning erin te houden zullen we de uitkomst hier niet verklappen… Niet alles is goed aan Creed. Het script is honderd procent volgens het boekje. Zelfs de verplichte montage van beelden van het trainen zit erin. Als je één sportfilm hebt gezien, dan heb je ze qua verloop van het verhaal allemaal gezien. Creed is hierop geen uitzondering. Toch is het mooi om te zien dat regisseur Ryan Coogler (Fruitvale Station) en natuurlijk ook Sylvester Stallone (die als geen ander betrokken is bij deze reeks) niet alleen maar hebben willen cashen met deze film. Er is zichtbaar passie gestoken in de film en dat zie je terug in het eindresultaat.

Genre: Drama, Sport
Speelduur: 133 min
  • DTS-HD MA 7.1 - Engels
  • Dolby Digital 5.1 - Japans
Uitgever: Warner Home Video Benelux
EAN: 5051888220702

• Know the Past, Own the Future
  • Becoming Adonis

De Blu-ray Disc-uitgave van Creed heeft de originele beeldverhouding van 2.35:1. Het High Definition-beeld heeft een 1080p/24p resolutie. Dit betekent dat het beeld progressief is opgebouwd uit 1920*1080 beeldpunten en dat de beeldsnelheid 24 beelden per seconde is (de originele filmsnelheid). Voor de encodering is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC video codec. Deze Blu-ray Disc-uitgave bestaat uit een 50 GB dubbellaagse disk.

Deze film is digitaal geschoten met een uitstekend hoeveelheid details. Van de groeven in het gezicht van Stallone tot de verschillende stedelijke omgevingen, overal zijn de details goed te onderscheiden. De kleuren zijn nergens overdreven, maar mooi realistisch en passend bij de omgevingen. Ook tijdens wat moeilijke lichtomstandigheden houdt de transfer prima stand. Er is soms wat digitale beeldruis te zien, maar die draagt vooral bij aan de sfeer en hiermee gaat geen detail verloren. Er zijn geen defecten in het beeld te ontdekken. Een prima transfer dus.

Creed wordt op deze BD-uitgave ondersteund door een DTS-HD Master 7.1 audiotrack (24bit/48kHz) in de originele Engelse taal. Er wordt uitstekend gebruikt gemaakt van de surroundomgeving. Vooral tijdens de gevechten kan het geluid echt helemaal los gaan en dan komen de effecten gericht uit alle richtingen. De mix daarvan met de dialogen is ook altijd goed, waardoor deze prima verstaanbaar blijven. Ook de prominent aanwezig soundtrack komt mooi en kleurrijk uit de speakers. Zowel qua muziek, effecten als dialogen doet deze track precies wat het moet doen.

Qua extra’s moeten we het doen met een beperkt pakketje van 3 stuks. Deze worden hieronder omschreven. Ze zijn in HD beeldkwaliteit, hebben Dolby Digital 2.0 (192kb/s) audio en zijn voorzien van Nederlandse ondertiteling.

Know the Past, Own the Future (15 min.)
Deze extra bestaat uit een combinatie van interviews met onder andere de beide hoofdrolspelers en de regisseur. Het is een interessante beschouwing die vooral over het verhaal van Creed gaat.

Becoming Adonis (6 min.)
Het onderwerp van deze extra is hoeveel Michael B. Jordan heeft moeten trainen om zich voor te bereiden op deze fysiek veeleisende rol.

Deleted Scenes (20 min.)
Er zijn in totaal 11 scènes die automatisch allemaal achter elkaar worden afgespeeld. Voor de echte liefhebber is dit leuk om te zien, maar het is doorgaans wel duidelijk waarom ze de film niet gehaald hebben.

Creed gaat over Adonis, de zoon van de beroemde bokser Apollo Creed, die nu ook wereldfaam wil vergaren in deze sport. Daarbij roept hij de hulp in van Rocky om zijn coach te worden. Samen gaan ze deze uitdaging aan, maar dat verloopt niet zonder slag of stoot. Creed is alweer het zevende deel uit de Rocky-filmreeks, maar weet toch nog onderhoudend te zijn. De film is weinig origineel, maar er hier sprake van een prima gemaakte film met goed acteerwerk en sterk in beeld gebrachte gevechten. De BD-uitgave heeft een prima beeld en geluidskwaliteit en een beperkt aantal extra’s.