Testament of Youth

Laurens van der Molen
23-05-2016

8

Testament of Youth (DVD)

Het is 1914 en de eerste wereldoorlog staat op het punt van uitbreken. Vera Brittain (Alicia Vikander) komt uit een rijk gezin en besluit Engelse literatuur te gaan studeren. De zomer voordat haar studie begint, ontmoet ze Roland Leighton (Kit Harington), een vriend van haar broer. De twee worden verliefd en maken plannen voor de toekomst. Dan breekt echter de oorlog uit en moeten zowel Roland als de broer van Vera naar het front. Vera moet kiezen om haar studie te gaan volgen of zich in te zetten voor haar land door zich op te geven als verpleegster. Vera kiest voor het laatste. Wat ze als verpleegster meemaakt, zal haar voor altijd vormen.

Testament of Youth is de verfilming van het gelijknamige boek, dat geschreven is door Vera Brittain zelf en wordt gezien als één van de persoonlijkste boeken over de eerste wereldoorlog. De hoofdrol wordt vertolkt door Alicia Vikander, ook bekend van films als Ex-Machina en The Danish Girl. Ze zet de rol uitstekend neer en laat goed zien wat de oorlogsjaren met Vera doen. Haar vriend Roland wordt gespeeld door Kit Harington, die vooral bekend is als John Snow uit Game of Thrones. Ook hij zet zijn rol goed neer en er is een duidelijke chemie tussen de twee acteurs. Bijrollen zijn er voor Emily Watson, Hayley Atwell, Colin Morgan en Dominic West. Iedereen is goed gecast en past uitstekend in de film. Wat de film erg goed doet, is het verhaal van één vrouw vertellen vlak voor en tijdens de Eerste Wereldoorlog. Waar films over de oorlog vaak inzoomen op soldaten en grote veldslagen, gaat het hier vooral om de thuisblijvers. We zien de volledige oorlog door de ogen van Vera en dit werkt erg prima. Zeker de scènes waarin ze zich als verpleegster inzet aan het front zijn erg indrukwekkend. De spanning wordt goed opgebouwd. Aan het begin van de film zien we nog hoe goed het leven van Vera en haar familie is en hoe enthousiast haar broer en zijn vrienden zijn om hun land te dienen tijdens de oorlog. Langzaam maar zeker slaat dit steeds meer om in wanhoop en de scène waarin Vera een krant opent waarin een lijst staat met duizenden soldaten die zijn gesneuveld aan het front, is één van de meest indringende scènes van de film. De film duurt ruim twee uur, maar voelt nergens langdradig aan. Voor mensen die het boek hebben gelezen, bevat de film geen verrassingen, want het is een vrij getrouwe verfilming. Indien je het boek echter niet hebt gelezen, bevat de film een aantal verrassende en schokkende gebeurtenissen. Liefhebbers van kostuumdrama’s kunnen deze film met een gerust hart oppikken, maar ook voor liefhebbers van oorlogsfilms is dit wellicht een interessante film om de oorlog eens van een andere kant te bekijken.

Genre: Drama, Oorlog, Romantiek
Speelduur: 124 min
Uitgever: Cineart
EAN: 5051083095020

Het beeld van de DVD-uitgave van Testament of Youth wordt weergegeven met een beeldverhouding van 2.35:1 en is in het oorspronkelijke beeldformaat anamorf op de DVD gezet. De kwaliteit is prima. Het zwartniveau is goed, de kleuren zijn mooi verzadigd, en het beeld bevat geen storende compressiefoutjes. De film bevat een aantal prachtige locaties die erg mooi in beeld zijn gebracht. Een goed voorbeeld hiervan is het landhuis waar Vera met haar familie woont. Daarnaast zijn de scènes aan het front bewust een stuk grauwer, wat erg goed bij de sfeer past. De DVD-uitgave bevat optionele Nederlandse ondertiteling, die duidelijk onderin het beeld wordt weergegeven.

De DVD-uitgave van Testament of Youth  bevat een Dolby Digital 5.1 (448kb/s) Engels en Frans audiospoor. Voor de recensie is er geluisterd naar het Engelse audiospoor. Dit is van een goede kwaliteit. De dialogen zijn duidelijk te verstaan door de daarvoor bestemde speakers en worden nooit overstemd door de omgevingsgeluiden. Deze omgevingsgeluiden zijn uitstekend en voegen erg veel toe aan de sfeer van de film. Dit is zowel in het rustige bos wanneer je zachtjes vogeltjes hoort fluiten en bladen hoort ritselen, als aan het front waar je gewonde soldaten hoort kreunen en op de achtergrond schoten worden gelost. De subwoofer wordt weinig gebruikt, maar dit zou ook niet bij de film passen. De film bevat een prachtige instrumentale soundtrack, die op de juiste momenten te horen is.

De DVD-uitgave van Testament of Youth begint met een aantal promotietrailers. Vervolgens kan er in een statisch menu worden gekozen voor de audiotaal en ondertiteling, een specifieke scène of om de gehele film af te spelen. Als enige extra staat op deze DVD-uitgave van Testament of Youth de trailer.

Trailer (2 min)
De Europese bioscooptrailer van de film.

Het is 1914 en de Eerste Wereldoorlog staat op het punt van uitbreken. Vera Brittain ontmoet in de zomer voor haar studie Roland Leighton, een vriend van haar broer. De twee worden verliefd en maken plannen voor de toekomst. Dan breekt de oorlog uit en moeten zowel Roland als de broer van Vera naar het front. Vera moet kiezen om haar studie te gaan volgen of zich in te zetten voor haar land door zich op te geven als verpleegster. Testament of Youth is een verfilming van het gelijknamige boek van het hoofdpersonage, dat prachtig wordt neergezet door Alicia Vikander. De film vertelt het indrukwekkende verhaal van de Eerste Wereldoorlog door de ogen van één jonge vrouw. De DVD-uitgave heeft een uitstekende beeld- en geluidskwaliteit, maar bevat alleen een trailer als extra. Testament of Youth is een aanrader voor iedereen die van kostuumdrama’s houdt, maar ook liefhebbers van oorlogfilms zouden de film een kans moeten geven om deze oorlog eens vanuit een ander perspectief te zien.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Twin Pics/Cineart.