Stonewall

20-05-2016

5.5

Stonewall (DVD)

Danny Winters (Jeremy Irvine) woont in een klein dorpje in Indiana, waar zijn vader (David Cubitt) docent is op zijn middelbare school. Danny wil graag naar de Columbia universiteit om te gaan studeren. Er is echter een probleem. Danny is homo en na gesnapt te zijn met een jongen uit het dorp wordt hij door zijn ouders het huis uit geschopt. Danny vertrekt naar New York, waar hij al snel in Christopher street terecht, tussen de homo's, drag queens en transgenders. Daar leert hij Ray (Jonny Beauchamp) kennen, een transgender die tippelt om aan geld te komen. Danny heeft nauwelijks geld en slaapt op straat. Samen met zijn nieuwe vrienden bezoekt hij regelmatig de Stonewall-bar, waar homo's samenkomen. Regelmatig wordt daar een inval gedaan door de politie, want die vindt homofilie verschrikkelijk. Er komt een moment dat de homo's de discriminatie niet meer accepteren. Danny weet niet of hij de dialoog wil aangaan of wil protesteren via geweld.

Roland Emmerich staat vooral bekend als regisseur van grote spektakelfilms. Hoe groter, hoe beter. Dat heeft hij bewezen met bijvoorbeeld Independence Day, The Day After Tomorrow en 2012. Maar met zijn vorige film Anonymous draaide hij 180 graden om en maakte hij een film over Shakespeare. En met Stonewall bewandelt Emmerich het pad van het sociaal drama. Een film over de homobeweging uit New York aan het eind van de jaren '60, die de grondlegger was van wat later de Gay Pride-mars zou worden. Het verzamelpunt van de homo's, lesbiennes, transgenders en drag queens was de Stonewall-bar in Christopher street in New York. Op een gegeven moment was men de invallen van de discriminerende politie zat en braken er drie dagen van rellen uit. In de film worden de rellen slechts als voetnoot gebracht, en pas tegen het eind van de film. Terwijl het eigenlijk juist om de rellen zou moeten gaan. Op de hoes wordt Stonewall aangeprezen als een film over de politieke ontwikkeling van de jonge Danny (redelijk gespeeld door Jeremy Irvine). Maar Danny is daar helemaal niet mee bezig. Het gaat in deze film vooral om de onderlinge relaties tussen de (voornamelijk) mannen en hoe Danny daarin zijn seksualiteit weet te ontplooien (of niet).
Technisch weet Emmerich heel goed hoe hij een film moet maken. Het ziet er allemaal strak en gelikt uit, met mooie camerabewegingen en interessante shots. Maar inhoudelijk is Stonewall een behoorlijk ongenuanceerde film. Volgens Emmerich is bijna elke burger in New York homo of lesbienne en is elke politieagent corrupt. De meeste van Danny's nieuwe vrienden proberen zich zo nichterig mogelijk te gedragen. Maar alleen Jonny Beauchamp slaagt erin om ook echt inhoud aan zijn karakter te geven. Deze jongen speelt vol overtuiging de transgender Ray, die tippelt om aan geld te komen. De rest van de cast bestaat voornamelijk uit karikaturen. Inclusief de wat grotere namen in deze film als Ron Perlman (maffiose pooier) en Jonathan Rhys Meyers (pacifistische homo-activist). De bedoelingen van Emmerich zijn goed. Aandacht voor deze, voor de homobeweging zo belangrijke, gebeurtenis rond de Stonewall-bar is zeker op z'n plaats. Maar het schort danig aan de uitvoering en het had een betere film verdiend dan dit Stonewall. Als coming-of-age-film is dit op zich best een interessante film, maar de nuancering ontbreekt volledig. Roland Emmerich kan zich maar beter weer op aktiefilms gaan richten. Daar is de nuance meer van ondergeschikt belang.

Genre: Drama, Gay
Speelduur: 124 min
Uitgever: Lumière Home Entertainment
EAN: 5425019009984

Op de DVD van Stonewall wordt de film vertoond in het originele 2.35:1 anamorfe beeldformaat. Roland Emmerich weet wel hoe hij een visueel een film moet maken. Het camerawerk is prachtig en dat komt prima over op deze DVD-transfer. Opvallend zijn de sterk verzadigde kleuren. Dat zorgt voor een warme en broeierige sfeer. Scherpte, contrast en detaillering zijn allemaal prima, zonder direct uitmuntend te zijn. Dat komt met name door de continue aanwezige lichte ruis. Het zwartniveau is wat wisselend van karakter. Door de hoge bitrate en het gebruik van een dubbellaags disc zijn er nauwelijks tot geen compressiefouten aanwezig. We hebben hier dan ook met een prima beeldtransfer van doen.

Op de DVD van Stonewall staat één geluidstrack en dat betreft een Engelstalig Dolby Digital 5.1-track. Het geluid richt zich bij deze film veelal op de voorste kanalen. Bij de buitenscènes in Christopher street worden de achterste kanalen ook goed gebruikt, waardoor een levendig geluidsbeeld ontstaat. Maar bij de scènes in de Stonewall-bar is in de achterste kanalen bijna alleen maar muziek aanwezig en nauwelijks geluid van de mensen in de bar. Voor het overige bevat het geluid veel mooie, soms verfijnde details, waarbij dialogen altijd prima prioriteit krijgen. Dialogen staan daarbij niet teveel op de voorgrond en komen hoofdzakelijk het middenkanaal. Al met al een fraaie geluidstrack, waar iets meer met de surroundkanalen gedaan had kunnen worden.

De DVD heeft een statisch menu en bevat slechts maar een magere extra, namelijk de trailer.

Trailer (1½ min)
De bioscooptrailer van de film. De speech van president Obama die gebruikt wordt in de trailer is niet aanwezig in de film.

Danny wordt door zijn ouders het huis uit gezet omdat hij homo is. Hij vertrekt naar New York, waar hij in de homoscene rond de Stonewall-bar in Christopher street terechtkomt. Stonewall, van regisseur Roland Emmerich, gaat over de grondleggers van de beroemde Gay Pride-mars. Maar het mist de nuancering die bij zo'n film hoort. In plaats van een tijdsdocument over deze belangrijke gebeurtenis voor de homobeweging is het meer een coming-of-age-film. De DVD-uitgave heeft een prima beeld- en geluidskwaliteit, maar ontbeert extra's, op een trailer na.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Lumière.