Heimat - Eine Deutsche Chronik

04-05-2016

8.1

Heimat - Eine Deutsche Chronik (Blu-ray)

Het is 1919, kort na de Eerste Wereldoorlog, als Paul Simon (Michael Lesch) vanuit krijgsgevangenschap in Frankrijk terugkeert in het gehucht Schabbach, in de streek Hunsrück. De familie Simon heeft na de oorlog, net als de rest van de inwoners van Schabbach, langzaam de draad van het leven weer opgepakt. Men geniet van de vrijheid, maar er zijn ook wat strubbelingen onderling. Paul trouwt met Maria (Marita Breuer), maar hij kan z'n draai niet vinden in het dorp en vertrekt met de noorderzon naar Amerika. In de jaren '30 komt het Nazisme opzetten en wordt er onder de leiding van Otto Wohlleben (Jörg Hube) een snelweg aangelegd, waardoor er weinig mensen meer door het dorp komen. De Tweede Wereldoorlog treft de Hunsrück zwaar en de onderlinge verhoudingen in de familie staan regelmatig op scherp. En niet iedereen overleeft de strijd. Na de oorlog wordt gewerkt aan de wederopbouw en de drie zonen van Maria zijn succesvol in zaken of weten een goede carrière op te bouwen. In het begin van de jaren '80 heeft Maria Schabbach nog nooit verlaten, maar er is daar door de jaren heen veel gebeurd.

In 1984 veranderde de standaard voor dramaseries voor televisie toen de Duitse regisseur Edgar Reitz met Heimat - Eine Deutsche Chronik op de proppen kwam. Een prachtige serie over het wel en wee van de familie Simon en de inwoners van het gehucht Schabbach door de jaren heen. Reitz zat eind jaren '70 in een creatieve crisis, maar wist daar op overtuigende manier uit te geraken met deze serie. De basis legde hij in een vakantiehuisje van vrienden, waar hij verbleef om over zijn toekomst na te denken. De rest is geschiedenis. Letterlijk, want Heimat, zoals de serie ook wel ingekort wordt, heeft geschiedenis geschreven. Het verhalende karakter over de gewone mensen van Schabbach creëerde als het ware een nieuwe nationale identiteit bij de Duitsers. Er keken 25 miljoen mensen naar deze serie, bijna de helft van de toenmalige Duitse bevolking. Het was herkenbaar voor iedereen en men kon zich makkelijk identificeren met de karakters. De kroniek omvat meer dan zestig jaar, waarbij de belangrijke historische gebeurtenissen van Duitsland vanuit het oogpunt van de bewoners van Schabbach wordt verteld. Van het interbellum, de opkomst van het Nazisme, de oorlog en de wederopbouw tot aan de opkomst van de industrie in de jaren '60 en '70. Aan het begin van elke aflevering vertelt de plaatselijke dronkaard Glassisch aan de hand van foto's de voorbije geschiedenis. Ook op deze nieuwe Blu-ray Disc/DVD-uitgave zijn deze herinneringen aanwezig. Het originele aantal van elf afleveringen is op Blu-ray Disc/DVD ingekort tot zeven, maar dat is doordat soms twee afleveringen zijn samengevoegd. De totale speelduur is daardoor een half uur minder dan de originele uitvoering, maar dat komt doordat aftitelingen en openingscredits zijn ingekort of weggelaten. Er ontbreken in ieder geval geen scènes uit de serie zelf.
Heimat is al eerder op DVD uitgebracht, ook in Nederland. Maar deze nieuwe uitvoering is volledig gerestaureerd, onder supervisie van Edgar Reitz zelf. In 2005 kreeg hij vanuit Italië de vraag of er een bioscoopversie van de serie beschikbaar was. Het originele materiaal was echter te veel beschadigd of versleten om op dat moment te kunnen vertonen. Reitz heeft daarna zelf het restauratieproces in gang gezet, wat zo'n vijf jaar heeft geduurd. Ook heeft Reitz de nieuwe montage gemaakt, waardoor Heimat ook geschikt werd voor bioscoopvertoning. Wie meer wil weten over het restauratieproces moet het boekje eens lezen dat bij deze nieuwe uitgave is bijgevoegd. In 2015 ging Heimat opnieuw in première, in hetzelfde theater in München waar het precies 31 jaar daarvoor ook voor het eerst werd vertoond aan het publiek. Na al die jaren heeft de serie nog nauwelijks aan kracht ingeboet. Het tempo ligt naar huidige maatschaven wat laag en scènes worden wat lang uitgesmeerd. Maar de impact en kracht is nog bijna net zo groot als in 1984.

Genre: Drama, TV
Jaar: 1984
Speelduur: 890 min
Verpakking: Boxset
Resolutie: 1920 x 1080i
Beeldverhouding: 1.66:1 niet anamorf
  • DTS-HD MA 1.0 - Duits
Uitgever: Lumière
EAN: 50407003480177

• Boekje

Het beeld op de Blu-ray Disc-uitgave van Heimat is een 1080i/50p transfer in 1.66:1 formaat. Dat wijkt daarmee af van het originele 4x3 beeldformaat. Regisseur Edgar Reitz heeft hier tijdens de restauratie zelf bewust voor gekozen. De restauratie is prachtig gedaan en het beeld is sterker en beter dan ooit tevoren. Bijna niet meer te vergelijken met de DVD-uitgave van een aantal jaren geleden. Vooral de zwart-wit-beelden doen weinig onder voor hedendaagse opnames. Reitz heeft de serie, ongebruikelijk voor televisieseries, op 35mm-film opgenomen. Dat verklaart ook de hoge kwaliteit van deze beelden. Het contrast is mooi en het schaduwdetail is uitstekend. De kleurbeelden bevatten iets meer ruis, maar zien er nu ook prima uit. De detaillering is echter een stuk minder in de kleurbeelden dan in het zwartwit-materiaal. Het aantal beschadigingen beperkt zich tot een minimum, maar geheel afwezig zijn ze niet. Toch is een hoge waardering terecht, al was het maar voor de enorme moeite die men heeft gedaan om het beeld op z'n hoogst mogelijke kwaliteit op disc te krijgen.

Er staat een geluidstrack op deze uitgave van Heimat en dat is het originele Duitstalige mono-geluid in DTS-HD Master Audio 1.0-formaat. Al het geluid komt dus uit de centerspeaker. Het is geheel kraak- en ruisvrij. Qua geluidsbeeld is het vrij kaal. Omgevingsgeluiden en effecten zijn minimaal. Het zijn voornamelijk de opnames van de set die gebruikt zijn, met slechts een beperkt aantal toevoegingen. Af en toe is er muziek gebruikt, die inmiddels behoorlijk gedateerd klinkt. Dialogen klinken natuurlijk, maar zijn soms moeilijk te volgen, omdat er een Duits dialect wordt gesproken. De lastige verstaanbaarheid komt dus niet door de kwaliteit van het geluid, maar puur door de uitspraak. Niet alles wordt ondertiteld en soms mis je wat informatie, maar niet in die mate dat je verhaal niet meer kunt volgen. Dit is geen opzienbarende geluidstrack, maar men heeft gelukkig wel voor het originele geluidsspoor gekozen en geen truckjes uitgehaald om er kunstmatig meerkanaals geluid van te maken.

De Blu-ray Disc-uitgave van Heimat 1 bevat vijf discs, die allemaal een statisch menu hebben. De enige extra van deze uitgave staat niet op een van de discs, maar is een bijgevoegd boekje.

Boekje
Een tweetalig boekje (Nederlands & Frans) van 21 pagina's per taal, waarin regisseur Edgar Reitz uitgebreid ingaat op het restauratieproces van de serie, dat ruimt vier jaar heeft geduurd. Daarnaast is een complete samenvatting van de zeven delen bijgevoegd.

In Heimat - Eine Deutsche Chronik volgen we bijna 65 jaar het wel en wee van de Duitse familie Simon. Van kort na de Eerste Wereldoorlog tot aan begin jaren '80. Heimat is de afgelopen jaren volledig gerestaureerd onder supervisie van regisseur Edgar Reitz. De beeldkwaliteit van de HD-transfer op deze Blu-ray Disc-uitgave is prachtig. De enige kleine smet is de aanpassing van originele 4x3 beeldformaat naar breedbeeld. Het geluid is mono gebleven en is prima, maar niet uitzonderlijk. Als extra is een interessant boekje bijgevoegd. Op de disc staan geen extra's. Een prachtige uitgave die deze mooie serie eer aan doet.