Heroes Reborn

02-05-2016

6

Heroes Reborn (Blu-ray)

In de nabije toekomst leven mensen en Evo's (geëvolueerde mensen) vredig samen, zo is althans de droom. Noah Bennet (Jack Coleman) organiseert een conferentie voor beide groepen om elkaar beter te leren kennen en van elkaar te kunnen leren. Een gigantische aanslag op de conferentie kost duizenden het leven. Wanneer een Evo wordt aangewezen als de dader beginnen mensen naar Evo's te kijken met angst en haat. Overal ter wereld worden geëvalueerde mensen geregistreerd, opgejaagd en uit het publieke leven verbannen, iets waar de jonge Evo Tommy (Robbie Kay) erg mee worstelt. Er blijken er ook steeds meer te verdwijnen, hoewel niemand behalve 'El Vengador' (Ryan Guzman) hier iets aan lijkt te willen doen. Noah probeert na de aanslag een normaal leven op te bouwen, maar raakt er door complottheorie-expert Quentin (Henry Zebrowski) al snel van overtuigd dat er meer speelde tijdens de aanslag dan iedereen toegeeft.

Heroes Reborn is een dertiendelige miniserie (of 'event-series') die dient als het vervolg op het populaire Heroes, wederom bedacht en geschreven door Tim Kring. Sommige personages uit de eerdere serie maken een comeback, maar de focus ligt vooral op nieuwelingen. Het verhaal van Heroes Reborn is simpel en effectief, maar vol plotgaten, verschikkelijk langdradig en (zeker in het begin) erg onsamenhangend. Er worden maatschappelijk kritische vragen gesteld, maar nergens wordt hier naar tevredenheid antwoord op gegeven. Alles gebeurt in een kalm tempo, terwijl er geregeld gezegd wordt dat er bijna geen tijd meer is en er snel gehandeld moet worden. Als het een tiendelige serie was geweest, was alles waarschijnlijk een stuk strakker gemonteerd en indringender geweest. De sfeer van de serie is hiernaast vrij luchtig, wat niet altijd strookt met de nare dingen die gebeuren. Halverwege Heroes Reborn zijn er enkele zeer sterke afleveringen met een verhaal waar kijkers zich in kunnen vastbijten. Helaas is het verdere verloop erg cliché en nergens echt vernieuwend of vermakelijk. The Matrix, X-Men, Interstellar zijn enkele films waar de serie geregeld leentjebuur van speelt, verhalend of beeldend. Heroes Reborn kent zeer veel personages waarvan maar enkelen enigzins worden uitgediept of een ontwikkeling doormaken. Dit is jammer, omdat degenen die wel worden ontwikkeld gelijk iets interessanter worden. De meesten zijn desalniettemin vermakelijk en intrigerend om naar te kijken, met name de mysterieuze Casper (Pruitt Taylor Vince) en duistere Phoebe (Aislinn Paul). Het acteerwerk is redelijk, hoewel soms wat over de top. Verschillende acteurs uit Heroes komen in de serie voor en dienen een duidelijk doel. Nergens worden ze ontwikkeld en sommigen verschillen (te) veel van hun personages in Heroes, maar het is leuk ze weer te zien. Helaas is Heroes Reborn een redelijke poging een succesvolle serie nieuw leven in te blazen, maar lukt het nergens om echt indruk te maken. Ondanks een cliffhanger zijn er (voorlopig) geen plannen om Heroes Reborn een vervolg te geven.

Genre: Actie, Science fiction, TV
Regio: 0
Speelduur: 720 min
Ondertiteling: Nederlands, Deens, Engels, Fins, Frans, Noors, Spaans
EAN: 5053083063733

• Heroes Reborn: Reliving the Legacy
  • Heroes Reborn: Dark Matters

De Blu-ray Disc-uitgave van Heroes Reborn heeft de originele beeldverhouding van 1.78:1.Voor de encodering is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC codec. De discs uit deze BD-uitgave zijn 50 GB dubbellaagse discs, die vrijwel volledig zijn beschreven. Er is sprake van een prima beeldkwaliteit. De serie bestaat voornamelijk uit bruin- en grijstinten met geregelde kleuraccenten. Het contrast is vrij hoog waardoor er sprake is van een relatief hoge zwartwaarde. Alles oogt erg scherp en voor het grootste deel gedetailleerd. In de donkere scènes is er duidelijk ruis te zien en raakt er veel detail verloren. Qua belichting oogt alles vrij standaard en wordt er weinig visueel uitdagende beelden neergezet. Geregeld wordt er wel gebruik gemaakt van blauwe filters bij de futuristische en labscènes, wat voor enige diversiteit zorgt. Special effects zien er redelijk goed uit, hoewel ze wat goedkoop ogen. Vooral de animatiescènes zijn wat simpel.

Gedurende de serie is er ondertiteling (bijvoorbeeld bij de scènes in het Japans), waarbij de tekst direct in de buurt van het sprekende personage verschijnt. Een leuk visueel truucje, dat op den duur wel wat vermoeiend wordt. De Nederlandse ondertiteling op deze BD-uitgave bevat helaas vaak vertaal- en regelrechte spelfouten.

Heroes Reborn wordt op deze BD-uitgave ondersteund door een DTS-HD Master 5.1-audiotrack (24bit/48kHz) in de originele Engelse taal, naast een Frans- en Engelstalige Dolby Digital 5.1 audiotrack (448 kb/s). Hieronder wordt het eerstgenoemde audiotrack behandeld.

Het geluid van Heroes Reborn is op deze BD-uitgave iets boven gemiddeld. Het gesproken woord is scherp en helder door het middenkanaal te horen. Via de surroundkanalen zijn geregeld omgevingsgeluiden te horen, maar ze zijn niet heel erg gelaagd en staan soms wat zacht in de mix. De geluidseffecten, tevens via de surroundkanalen gepresenteerd, zorgen voor afdoende dynamiek, maar zijn niet heel divers waardoor bijvoorbeeld het geluid van schoten soms erg op elkaar lijkt. Tijdens sommige actiescènes zwelt het geluid aan wat voor enkele indringende momenten zorgt, maar helaas blijft dit bij deze enkele momenten. De begeleidende muziek is prima, maar nergens indrukwekkend.

Deze Blu-ray Disc-uitgave van Heroes Reborn bestaat uit drie discs. Na enkele promotionele trailers is er een simpel stationair hoofdmenu waarin de afleveringen afzonderlijk of integraal af te spelen zijn, naast de optie om de audio en ondertiteling in te stellen. Op elke disc zijn er extra's aanwezig.

Disc 1
Deleted Scenes (11 min.)
Per aflevering gesorteerde verwijderde scènes zonder duidelijke context, die voor het grootste deel omwille van tijd lijken te zijn weggelaten

Disc 2
Deleted Scenes (5 min.)
Wederom een serie verwijderde scènes, dit maal voor het grootste deel een stuk korter

Disc 3
Heroes Reborn: Dark Matters (45 min.)
In zes videos wordt de wereld van Heroes Reborn en sommige personages op interessante wijze uitgediept. Oorspronkelijk ontworpen als introductie voor de mini-serie, is het aan te raden om de Webseries te kijken voordat kijkers aan Heroes Reborn beginnen.

Heroes Reborn: Reliving the Legacy (10 min.)
Eerder een promotioneel filmpje dan een Making Of waarin verschillende acteurs en de bedenker van de serie vertelt wat het doel is van de serie en welk personage ze spelen.

Deleted Scenes (2 min.)
Twee korte verwijderde scènes zonder duidelijke context, waarvan de tweede voor een duidelijk emotionele impact zorgt.

Na een gigantische aanslag heeft de wereld het vertrouwen in Evo's opgegeven. Noah Bennet probeert te achterhalen wat er op de dag van de aanslag echt gebeurd is en de naam van Evo's te zuiveren. Al snel krijgt ontrafelt hij meer geheimen dan hem lief is. Heroes Reborn is een redelijke poging om de serie Heroes nieuw leven in te blazen, maar brengt op zichzelf niets nieuws met zich mee om echt indruk te maken. Het verhaal kabbelt en is vrij voorspelbaar, naast een grote school personages waarvan maar enkelen echt worden ontwikkeld. Het beeld op deze Blu-ray Disc-uitgave is prima, hoewel er ruis te bespeuren is en de special effects er wat simpel uitzien. Qua geluid is er niet veel te klagen, zij het een vrij gemiddelde audiotrack. De aanwezige extra's zijn leuk om een keer te zien. Concluderend maakt Heroes Reborn ondanks enkele interessante elementen helaas weinig indruk.