Star Wars Episode VII: The Force Awakens

21-04-2016

8.4

Star Wars Episode VII: The Force Awakens (Blu-ray)

Het is circa dertig jaar na het vernietigen van The Death Star en het vallen van The Empire. Han Solo (Harrison Ford) en Chewbacca (Peter Mayhew) reizen het hele heelal rond op zoek naar hun geliefde Millenium Falcon. Luke Skywalker (Mark Hammil), de laatste levende Jedi, is spoorloos verdwenen. Uit de resten van The Empire is The New Order opgestaan, die koste wat kost Skywalker in handen wil krijgen om de Jedi voorgoed te vernietigen. Prinses Leia (Carrie Fisher), nu de leider van The Rebellion, is erop gebrand haar broer als eerste te vinden. Leia's beste piloot Poe (Oscar Isaac) heeft net nieuwe informatie in handen gekregen wanneer hij de kwade Kylo Ren (Adam Driver) tegen het lijf loopt en hij zich genoodzaakt voelt de informatie in BB-8 te verstoppen. De simpele Rey (Daisy Ridley) wil meer avontuur in haar leven en komt de droid bij toeval tegen. Samen met de mysterieuze Finn (John Boyega) komt ze in een avontuur terecht dat veel groter is dan haar stoutste dromen.

Sinds 1977 is Star Wars een gigantisch fenomeen. Na de vrij teleurstellende prequel-trilogie leek het lange tijd onvoorstelbaar dat er nog een film zou komen, hoe succesvol ook. Maar toen George Lucas in 2012 zijn Star Wars-rechten verkocht aan Disney kwam er nieuwe hoop. De eerste film onder de Disney-vlag is Star Wars Episode VII: The Force Awakens, geregisseerd door J.J. Abrams, die eerder al de Mission: Impossible en Star Trek-filmreeksen nieuw leven inblies. Kort gezegd is The Force Awakens alles waar fans van Star Wars op gehoopt hebben. Een simpel, maar goed in elkaar gezet verhaal met driedimensionale karakters, prachtige beelden en indrukwekkende actiescènes. Alle special effects zijn van de bovenste plank en het is een groot genot om John Williams nog steeds als componist van Star Wars te hebben. Het is Abrams en zijn team goed gelukt om alle bekende Star Wars-elementen in de film te verweven zonder dat dit ergens geforceerd overkomt. Hierdoor is de film ook voor diegenen die geen fan zijn van de filmreeks zeker de moeite waard. Gelukkig is hiernaast rekening gehouden met de Star Wars-mythe en zitten er verschillende subtiele verwijzingen in The Force Awakens die niet iedereen (gelijk) zal opvallen. Ondanks het simpele verhaal en het hoge tempo is er in The Force Awakens voldoende ruimte voor diepgang en enkele dramatische scènes, wat de film echt een avontuur maakt met voelbaar risico. De befaamde humor is gelukkig ook weer teruggekeerd en dan vooral door de fantastisch acterende Harrison Ford, de constant enthousiaste John Boyega en de innemende BB-8. Daisy Ridley houdt zich prima staande tussen alle mannen en toont zich stoer en vindingrijk. Adam Driver is erg enigmatisch en heeft verschillende indrukwekkende scènes. Domhnall Gleeson geeft zich helemaal, hoe klein zijn rol ook is. Carrie Fisher krijgt helaas vrij weinig te doen hoewel het leuk is haar weer op het zilveren scherm te zien. Wanneer kijkers iets kritischer kijken, zullen ze snel opmerken dat een groot deel van het verhaal uit The Force Awakens vooral leentjebuur speelt bij de originele Star Wars-trilogie en niet heel veel nieuws brengt. De karakters zijn anders en het perspectief is verschoven, maar sommige delen van de film doen wel erg denken aan wat eerder is geweest. Het ligt aan het soort fan of dit veel of weinig stoort, maar het laat de vraag open of de vervolgfilms ook een gemaskeerde herhaling van zetten zullen zijn. Op dit moment is het vooral genieten geblazen dat er een nieuwe echte Star Wars-film is, eentje die fans van alle leeftijden zeker zal vermaken.

Genre: Actie, Avontuur, Fantasy, Science fiction
Speelduur: 136 min
  • DTS-HD MA 7.1 - Engels
  • Dolby Digital 5.1 - Hindi
  • DTS-HD HR 5.1 - Frans
Ondertiteling: Nederlands, Arabisch, Engels, Frans, En vele andere
Uitgever: Walt Disney Company Benelux
EAN: 8717418475338

• Geheimen van The Force Awakens: Een reis door de film
  • Het verhaal ontwaakt: De eerste leessessie
  • Wezens en vakwerk
  • BB-8
  • Blauwdruk van een strijd: Gevecht in de sneeuw
  • ILM: De visuele magie van de Force
  • John Williams: De zevende symfonie
  • Deleted scenes
  • Force for Change

De Blu-ray Disc-uitgave van The Force Awakens heeft de originele beeldverhouding van 2.35:1. Het High Definition beeld heeft een 1080p/24p resolutie. Dit betekent dat het beeld progressief is opgebouwd uit 1920*1080 beeldpunten en dat de beeldsnelheid 24 beelden per seconde is (de originele filmsnelheid). Voor de encodering is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC video codec. Deze Blu-ray Disc-uitgave bestaat uit een 50 GB dubbellaagse disk.

Deze beeldpresentatie is niets minder dan indrukwekkend. De scherpte en detaillering zijn ongekend. Deze transfer kun je zonder meer inzetten als demonstratiemateriaal. Het beeld is op het best wanneer de scènes buiten zijn en er bijvoorbeeld mooie landschappen en vergezichten zijn. Maar ook in kleine en donkere ruimtes houdt het beeld uitstekend stand. Er is dan prima schaduwdetail en goed zwartniveau. De kleuren en het contrast zijn meestal redelijk neutraal en ingetogen, maar passend bij wat de scène vraagt. De uitstraling van het beeld is op alle fronten uitstekend, nergens laat men een steekje vallen. Van defecten is geen sprake. Deze presentatie van The Force Awakens verdient dan ook niets minder dan de volle score.

The Force Awakens wordt op deze BD-uitgave ondersteund door een DTS-HD Master 7.1-audiotrack (24bit/48kHz) in de originele Engelse taal. Het enige nadeel dat je nog kunt noemen is dat er geen Dolby Atmos of DTS: X track is bijgevoegd. Want verder is deze audiopresentatie uitmuntend te noemen. De film zit vol met actie en dat biedt kansen voor het geluid om alles uit de kast te halen. Dit is ook zeker het geval met veel dynamiek en een prachtige surroundwerking. De laserschoten vliegen je om de oren en ondertussen trilt de grond onder je door goed gebruik van de subwoofer. Binnen al dit geweld krijgen de dialogen de juiste prioriteit en deze zijn en blijven altijd goed verstaanbaar. Afgezien van genoemde dat niet de nieuwste technieken zijn gebruikt qua formaat, is ook op het geluid eigenlijk niets aan te merken.

De extra’s staan op disk 2 en hebben HD beeldkwaliteit en Dolby Digital 2.0 (320kb/s) audio. Er is ondertiteling bij beschikbaar. De extra’s worden hieronder afzonderlijk besproken.

Disk-2

Geheimen van The Force Awakens: Een reis door de film (69 min.)
Dit is de belangrijkste extra van allemaal en heeft ongeveer speelfilmlengte. In vier delen komt zo ongeveer elk onderwerp voorbij. Van verhaal, casting en regie tot meer specifieke zaken als de scène in de kantine met vreemde wezens en de indrukwekkende en emotionele scène aan het eind van de film. Als je één extra kijkt, laat het dan deze zijn.

Het verhaal ontwaakt: De eerste leessessie (4 min.)
Dit betreft niet het totale lezen van het script, maar slechts een kleine compilatie hiervan. Dit voegt niet heel veel toe.

Wezens en vakwerk (10 min.)
Hier staan alle vreemde buitenaardse wezens uit de film centraal.

BB-8 (6 min.)
Deze droid speelt een belangrijke rol in de hoofdfilm en krijgt daarom een eigen extra met meer achtergronden en uitleg over dit personage.

Blauwdruk van een strijd: Gevecht in de sneeuw (7 min.)
We krijgen hier uitleg over deze belangrijkste scène uit de film en hoe deze gemaakt is.

ILM: De visuele magie van de Force (8 min.)
We krijgen hier een snel algemeen beeld van hoe de rol van special effects is in The Force Awakens.

John Williams: De zevende symfonie (7 min.)
De muziek heeft altijd een grote rol gespeeld in de Star Wars-films en dat is hier niet anders. We zien hier maestro John Williams aan het werk, die ook voor alle eerdere Star Wars-films de muziek componeerde.

Deleted scenes (4 min.)
Een zestal scenes zijn los of achter elkaar af te spelen. Ze zijn erg kort en het voegt eigenlijk niet heel veel toe.

Force for Change (3 min.)
Vanuit deze film is vrijwilligerswerk ontstaan. Als je daar meer over wilt weten moet je deze extra kijken.

Dertig jaar na het vallen van The Empire is er een nieuwe vijand ontstaan voor de goede Jedi om te bestrijden. Maar daarvoor moeten onze welbekende vrienden en enkele nieuwelingen eerst Luke Skywalker vinden en dat is makkelijker gezegd dan gedaan. The Force Awakens is het langverwachte nieuwe Star Wars-deel dat gelukkig niet teleurstelt. De film is trouw aan haar roots en degelijk gemaakt. Wellicht wat voorspelbaar, maar van begin tot eind onderhoudend. De BD-uitgave is heel compleet met uitstekende beeld- en geluidskwaliteit en een vrij compleet pakket aan extra’s.