Regression

13-04-2016

5.9

Regression (Blu-ray)

In een klein stadje in Minnesota geeft John Gray (David Dencik) zichzelf aan op het politiebureau omdat hij zijn 17-jarige dochter Angela (Emma Watson) seksueel heeft misbruikt. Zelf herinnert hij zich daar niets meer van, maar Angela bevestigt het gedrag van zijn vader. Inspecteur Bruce Kenner (Ethan Hawke) neemt de zaak op zich en roept de hulp in van professor Kenneth Raines (David Thewlis), een wetenschapper die zich bezighoudt met een experimentele techniek om herinneringen op te halen. Daar komt uit dat Angela's vader niet alleen was, er waren meerdere personen bij het misbruik betrokken. Kenner komt er al snel achter dat er duistere spelletjes worden gespeeld. Hij trekt het zich allemaal zo erg aan dat hij steeds meer verstrengeld raakt in de zaak. Daardoor weet hijzelf fantasie en werkelijkheid nauwelijks meer uit elkaar te halen. Hij zal de zaak snel moeten oplossen, anders gaat hij er zelf aan onderdoor.

De Spaanse regisseur Alejandro Amenábar had grote creatieve successen in z'n thuisland met Abre Los Ojos en (vooral) Mar Adentro. Films die ook internationaal hoog gewaardeerd zijn. Met Agora leek hij toch iets te hoog gegrepen te hebben, wat ook voor zijn meest recente film Regression geldt. Qua thematiek is Regression het meest te vergelijken met Amenábars The Others. Alleen zijn de geesten nu vervangen door mysterieuze, satanische elementen. Amenábar wilde in eerste instantie een horrorfilm maken, naar het voorbeeld van Rosemary's Baby of The Exorcist. Maar Regression is geen horrorfilm, het is een psychologische thriller met een mysterieus tintje. Amenábar wilde namelijk een film maken die meer realisme bevatte dan in horrorfilms het geval is. Dat werd ritueel misbruik vanuit satanisch oogpunt, een fenomeen dat eind jaren tachtig in Amerika nogal eens in het nieuws kwam. De film claimt dan ook op ware gebeurtenissen gebaseerd te zijn. Amenábar probeert de werking van het menselijk brein te integreren in een speelfilm. En dan moet je van goeden huize komen om het interessant te houden. En dat is dan ook maar slechts gedeeltelijk geslaagd. Het thrillergedeelte is best interessant. Heeft de man werkelijk zijn dochter misbruikt? En de dochter zoekt haar heil in de kerk, waar ze opgevangen wordt door de plaatselijke dominee. Geloof en wetenschap komen in deze film samen, waar die in Agora nog tegenover elkaar stonden. De wetenschap wordt vertegenwoordigd door professor Raines, vertolkt door David Thewlis (Harry Potter). Via hypnose probeert hij verborgen herinneringen tevoorschijn te halen. Dat is belangrijk voor het onderzoek van politie-inspecteur Kenner. Ethan Hawke heeft die rol op zich genomen en doet dat prima. Het probleem is alleen dat Amenábar de nadruk teveel legt op het  psychologische gedeelte van de thriller. Het gegeven van seksueel misbruik vanuit satanisch oogpunt is op zich best interessant en ook hoe men wetenschappelijk probeert de herinneringen terug te halen. Maar waar het verhaal spaak loopt is de persoonlijke angst van Kenner. Zijn nachtmerries en angsten maken het verhaal warrig en onsamenhangend.
De film is stilistisch wel in orde. Het is stijlvol en duister gefilmd en ook de muziek geeft een indringende sfeer aan het geheel. Maar dat is niet voldoende om de volle lengte geboeid te blijven kijken.

Genre: Mysterie, Thriller
Speelduur: 106 min
Beeldverhouding: 2.35:1 niet anamorf
Uitgever: Entertainment One
EAN: 8713045245665

Op deze Blu-ray Disc-uitgave wordt Regression vertoond in een 2.35:1 beeldformaat. Het beeld heeft een resolutie van 1080/24p en voor de encodering is gebruik gemaakt van de VC-1 videocodering. De film staat op een enkellaags disc, die voor ruim 20GB is beschreven. De VC-1 codec staat niet bekend als de beste coderingsmethode voor Blu-ray Disc, maar bij de beeldtransfer van Regression is daar weinig van te merken. Het beeld ziet er namelijk strak uit, met een uitstekende scherpte, mooi hoog contrast en een prima schaduwdetail. De kleuren zijn wat ingetogen, maar dat is een bewuste keuze van de makers en verhoogt de duistere sfeer van de film. Compressiefouten beperken zich tot een absoluut minimum en daarmee kunnen we dit als een uitstekende beeldtransfer bestempelen.

Er staat één geluidstrack op de Blu-ray Disc-uitgave van Regression en dat betreft een lossless DTS-HD Master Audio 5.1-track. In het begin heeft men iets bijzonders met het geluidsbeeld gedaan. Je zit volledig in het hoofd van John Gray, de man die bekend zijn dochter te hebben misbruikt. De ademhaling van Gray is duidelijk hoorbaar en vanuit alle richtingen. De rest van het geluid is onderdrukt, op een aantal belangrijke elementen na. De aparte aanpak van het geluid wordt daarna nauwelijks meer gedaan en dat is op zich jammer. Maar dit is nog steeds een prima geluidstrack met goed verstaanbare dialogen, mooi omgevingsgeluiden en een breed geluidsbeeld. De achterste kanalen worden veelvuldig gebruikt en incidenteel is het LFE-kanaal ook actief. Een prima geluidstrack dus al had er meer gebruik gemaakt mogen worden van de ideeën zoals in de openingsscène.

De Blu-ray Disc start met een aantal promotietrailers, waarna de film automatisch begint te spelen. Er is geen menu en er staan ook geen extra's op deze uitgave.

Een man bekend, zonder dat hij zich er iets van kan herinneren, het seksuele misbruik van zijn dochter. Inspecteur Bruce Kenner komt er al snel achter dat er satanische rituelen aan te pas zijn gekomen. Omdat de man zich niets kan herinneren roept Kenner de hulp in van een professor die regressietherapie toepast. Regression is een mysterieuze psychologische thriller van regisseur Alejandro Amenábar, maar het verhaal is een beetje stuurloos en gaat alle kanten op. Daardoor mist het focus. De Blu-ray Disc-uitgave heeft een prima beeld- en geluidskwaliteit, maar bevat geen enkele extra.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Entertainment One.