We Are Twisted Fucking Sister!

06-04-2016

9

We Are Twisted Fucking Sister! (DVD)

De oorsprong van de Amerikaanse (hard)rock-band Twisted Sister ligt in 1972 bij de groep Silver Star, dat een tegenhanger was van The New York Dolls. Met de komst van gitarist Jay Jay French wordt de naam veranderd in Twisted Sister en de stijl van de band wordt meer rock. In de beginjaren speelde men alleen maar covers, onder meer van Led Zeppelin en The Kinks. Pas in 1976, als de band op sterven na dood is, komt zanger Dee Snider bij de band en begint men originele, eigen songs te schrijven. Als extra gimmick begint Dee Snider zich in vrouwenkleren te hullen en gaat make-up gebruiken. De kleding wordt ontworpen door zijn vrouw, Suzette Snider. Twisted Sister wordt de huisband van een muziekbar in Long Island, waar men boven de zaak woont. Ze spelen vijf avonden in de week en bijna altijd is het volle bak. Een platencontract wordt echter niet gescoord, om diverse redenen. Is het niet dat de platenbaas de dag van de contractondertekening een hartaanval krijgt, dan is het wel dat het label failliet gaat. Na de release van een paar singles duurt het tot 1982 voordat Twisted Sister dan uiteindelijk toch hun eerste elpee uit kan brengen.

Twisted Sister is - letterlijk - een heel kleurrijke rockband uit Long Island, New York. Kleurrijk vanwege de make-up die de band in hun beginjaren is gaan gebruiken. Het leverde hen een uniek imago op. Maar met alleen een imago red je het niet. Daarvoor moet je ook keihard werken. En dat deed Twisted Sister als geen ander. Spelen, spelen en nog eens spelen. En daarmee veroverden ze een schare trouwe fans. Een documentaire over Twisted Sister is dan ook terecht en zal voor velen een eerste kennismaking met deze periode van deze unieke band zijn. Na het succes van The Story of Anvil zijn er vaker documentaires over (hard)rock-bands gemaakt, maar lang niet alles is even interessant. We Are Fucking Twisted Sister is dat inhoudelijk wel, omdat het uitsluitend over de periode gaat voordat de band in 1984 doorbrak met hun succesvolle videoclips en het album Stay Hungry. Dan bestaat Twisted Sister al meer dan tien jaar! Jaren van keihard werken en veel tegenslagen. Bandleden die gaan, platenmaatschappijen die failliet gaan of eigenaars die een hartaanval krijgen. Het cynisme begint langzamerhand de kop op te steken bij bandleider Jay Jay French en zanger Dee Snider. Zij zijn de twee die het meest aan het woord zijn en veel anekdotes weten te vertellen. De overige bandleden komen sporadisch aan het woord, voornamelijk om wat dingen aan te vullen. Ook oud-bandleden, zoals Ken Neill, die in de beginjaren de bassist van de band was, maar door de vele alcohol niet langer te handhaven was.
We Are Twisted Fucking Sister geeft zeer gedetailleerd de geschiedenis van Twisted Sister weer. Regisseur Andrew Horn heeft heel goed research gedaan, want de betrokkenen vullen elkaar heel goed aan. Horn wist dus welke vragen hij moest stellen en geeft de bandleden ruim de tijd om de verhalen uit de doeken te doen. Jammer is dat de filmstijl niet altijd even consequent is gedaan. Jay Jay French en Dee Snider zijn in een uitgelichte (zij het niet identieke) setting gefilmd, maar de rest is veel meer uit de losse pols gefilmd. Visueel is het dan niet altijd even gelijkmatig. De vele oude live-opnames van Twisted Sister zijn daar doorheen gemonteerd. Het is toch wel bijzonder dat van een band die nog geen platencontract had al zoveel live-opnames gemaakt werden. Tegenwoordig wordt alles wat los en vast zit gefilmd, maar in de jaren '70 was dat vrij uniek. Laat staan van een 'onbekende' rockband, die alleen lokaal bekendheid genoot. De kwaliteit van de opnames is helaas niet altijd even geweldig.
Regisseur Horn kent Twisted Sister vanwege zijn vorige documentaire The Nomi Song uit 2004. Ondanks dat hij geen fan is van de muziek van Twisted Sister vond hij de bandleden interessant genoeg om ze verder te blijven volgen. Het duurt dan nog tien jaar voordat de film uiteindelijk klaar was, maar in november 2014 was er de première van We Are Fucking Twisted Sister op het IDFA-festival in Amsterdam. Je verwacht in eerste instantie een film over de gehele geschiedenis van de band, maar na ruim anderhalf uur is men nog steeds niet bij de release van het eerste album aangekomen. Dan besef je dat de succesperiode vanaf 1984 helemaal niet aan bod gaat komen. Dat wordt bewaard voor een volgende film, is de bedoeling. Of die er ooit gaat komen is nog niet zeker, maar We Are Fucking Twisted Sister is in ieder geval een uitgebreid en informatief begin.

Genre: Documentaire
Regio: 0
Speelduur: 134 min
Verpakking: Digipack
Ondertiteling: Nederlands, Deens, Fins, Frans, Spaans, En vele andere
Uitgever: Monoduo Films
EAN: 4260458310014

• Twisted Philosophy and Attitude
  • Stage Craziness
  • The Clubs
  • The Fans
  • Music and the Music Business
  • The Marketing Machine
  • Personal Stories
  • In the UK
  • Twisted Afterword
  • Summing Up

De interviews van We Are Twisted Fucking Sister zijn allemaal in 1.78:1 anamorf beeldformaat gedraaid en als zodanig ook op de DVD gezet. Er zijn ook veel oude live-opnames gebruikt en die zijn in 1.33:1 beeldformaat, waardoor ze met zwarte balken aan de zijkant in de documentaire te zien zijn. De recente opnames zijn nogal wisselend van filmstijl, wat de eenheid niet ten goede komt. En de oude beelden zijn soms van erbarmelijke kwaliteit. Maar daar mogen we de transfer niet op afrekenen. De beeldkwaliteit is over de gehele linie ruim voldoende, zonder opvallende mankementen. Wel storend is de Nederlandse ondertiteling. Een zin van de ondertiteling blijft altijd 'hangen' totdat de volgende zin in beeld komt. Dus als er een tijdje niets te vertalen valt blijft de laatste zin in beeld staan, wat erg vervelend is. Ook bevat de ondertiteling een flink aantal typefouten. Een kleine smet op het kijkplezier als je de ondertiteling nodig hebt.

De DVD van We Are Twisted Fucking Sister bevat twee geluidstracks: een Dolby Digital 5.1 (448 kb/s) en een Dolby Digital 2.0 (192 kb/s) geluidstrack. De documentaire bestaat eigenlijk maar uit twee elementen: interviews en oude live-opnames. Bij het DD 5.1-geluid zijn de interviews in de centerspeaker te horen en de livemuziek komen uit alle kanalen, ook de surroundkanalen. Uit elke kanaal komt dezelfde muziek, want het originele materiaal is mono. Maar hierdoor krijgt het live-geluid wat meer leven, hoe onnatuurlijk het eigenlijk ook klinkt. De interviews zijn verder prima van kwaliteit en prima te volgen, ook de opnames die in de auto zijn gemaakt. Opzienbarend is het niet, maar degelijk is het wel.

De DVD-uitgave van We Are Twisted Fucking Sister is een mooie 2-disc digipack, waarbij de meeste extra's op de tweede schijf staan. Het zijn voornamelijk meer interviews, die blijkbaar niet interessant genoeg waren voor de film zelf. De extra's zijn in Dolby Digital 2.0 geluid en zijn voorzien van enige ondertiteling.

Disc 1

Ondanks dat er al heel veel informatie over Twisted Sister in de documentaire aan bod komt heeft regisseur Andrew Horn ook nog een commentaartrack ingesproken. Horn praat honderduit en geeft veel tekst en uitleg, voornamelijk over zijn eigen leven, gerelateerd aan de periode waarin de film zich afspeelt. Hij praat veel over hoe hij tot bepaalde keuzes in de montage kwam. Hij is geen fan van de band, maar vond ze wel interessant genoeg voor een film.

Disc 2

Twisted Philosophy and Attitude (13 min)
Dee Snider en Jay Jay French vertellen in vijf blokjes nog meer over Twisted Sister en hoe zij nog meer de aandacht van het publiek konden krijgen.

Stage Craziness (16 min)
Zeven blokjes waarin men dieper ingaat op datgene wat er op en voor het podium gebeurde. Soms was dat vrij onschuldig, maar soms ging het ook heel ver. Tussendoor zijn live-opnames gemonteerd die niet in de film zitten.

The Clubs (34 min)
Veel korte stukjes over de vele clubs waar Twisted Sister gespeeld heeft.

The Fans (15 min)
Een item waar de fans aan het woord komen, of waar over de fans gesproken wordt. Een aantal fans komen ook in de film aan het woord, maar niet allemaal. Vooral het stukje van Danny Stanton, voormalig fan en huidig tourmanager van de band, is interessant.

Music and the Music Business (12 min)
Diverse onderdelen van muziek maken en de muziekindustrie komen hier aan bod. Van het spelen van covers, van onder meer Led Zeppelin, tot de slechtste platendeal van de wereld.

The Marketing Machine (4 min)
Hoe verkoop je meer en meer merchandise? De band weet hier wel raad mee.

Personal Stories (19 min)
De titel zegt het al, de bandleden vertellen een aantal persoonlijke herinneringen aan die tijd. Jay Jay vertelt over z'n tijd als een ober en Dee Snider bekent dat hij op een gegeven moment een nieuwe naam nodig had.

In the UK (10 min)
Twisted Sister ging naar de UK om een TV-show te doen en om een plaat op te nemen. Hier vertelt men over het gebrek aan goede radiostations voor promotie en de producer van de plaat.

Twisted Afterword (15 min)
Een aantal verhalen die niet in een andere categorie thuishoren, zoals een concert eerder dan gepland beginnen, de tourauto die regelmatig stuk ging of het anders voordoen dan je bent, omdat de plaats waar je bent het niet op heeft met glambands. Of hoe voorprogramma Anvil de hoofdact Twisted Sister totaal van het podium speelde.

Summing Up (10 min)
Jay Jay French en Dee Snider vatten de geschiedenis van Twisted Sister even heel kort samen.

De Amerikaanse rockband Twisted Sister, rond gitarist Jay Jay French en zanger Dee Snider, bestaat al sinds 1972, maar breekt pas echt door in 1984. De documentaire We Are Twisted Fucking Sister beschrijft aan de hand van interviews en live-materiaal uitgebreid de beginperiode van de band. Het wordt heel gedetailleerd verteld, waardoor het af en toe ook wat langdradig wordt. Maar Twisted Sister is een kleurrijke en hardwerkende band en deze documentaire geeft daarvan op een boeiende manier een impressie van. De filmstijl is nogal wisselend en de oude live-beelden zijn soms van erg slechte kwaliteit, maar de beeldtransfer is ruim voldoende, net als het geluid. Er is een 2e DVD aanwezig in deze mooie digipack-uitgave met veel bonusmateriaal. De echte fans weten hier wel raad mee, de niet-kenner zal zich blijven afvragen wat voor vreemde band Twisted Sister eigenlijk is.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Pink Moon.