Bon Bini Holland

08-04-2016

5.8

Bon Bini Holland (Blu-ray)

Robertico Florentina (Jandino Aspiraat) is een even kleurrijk personage als zijn naam al doet vermoeden. Hij staat energiek in het leven en humor is voor hem een tweede natuur. Het lachen vergaat hem even wanneer zijn oplichtingspraktijken op Curaçao hem in de problemen brengen. Hij verdient zijn geld met Bon Bini bungalows. Hij verhuurt villa’s aan toeristen zonder toestemming van de eigenaren. Per ongeluk bedriegt hij een gevaarlijke crimineel en die wil een enorme bak geld van hem hebben. Daarop vlucht Robertico naar Nederland in de hoop alsnog aan het geld te komen. Hij ontmoet de mooie Noëlla Maduro (Liliana de Vries) en komt erachter dat haar vader Ken Maduro (Dennis Rudge) de rijke eigenaar van een keten van hotels is. Hij ziet daarin de perfecte kans om de zakenman ervan te overtuigen om te investeren in Bon Bini bungalows. Dit lijkt een makkelijk manier om aan het geld te komen en uit de problemen te raken. Maar de zaken worden gecompliceerder wanneer Robertico verliefd wordt op Noëlla. En Patrick van Zuydewijn (Teun Keulboer) – de rechterhand van Ken Maduro en tevens de vriend van Noëlla – vermoedt dat Robertico de boel probeert te flessen. Zal Robertico deze oplichterij doorzetten of kiest hij er toch voor om eerlijk te zijn?

Je kunt bijna niet om Jandino Aspiraat heen. De extraverte excentriekeling is een veel en graag geziene gast op de vaderlandse TV. Hij heeft zijn eigen show ‘Dino’ en treedt vaak op als presentator en is ook nog eens stand-up komediant. Een multi-talent dus, maar de rode draad is altijd humor. En dan vooral extravagante humor zoals we dat kennen uit de Amerikaanse films met Eddie Murphy. Net als bij Murphy geldt ook voor Aspiraat dat hij veel verschillende typetjes tot zijn handelsmerk heeft gemaakt. De stap naar een speelfilm is dan snel gemaakt en regisseur Jelle de Jonge zag er wel brood in. Hebben we nu niet een keer genoeg gezien van meneer Aspiraat? Het antwoord is gelukkig een volmondig nee. Bon Bini Holland is een wat voorspelbare komedie die een standaard stramien volgt. Het verhaaltje is vooral een excuus voor komische situaties en dan vooral om zoveel mogelijk van Jandino te laten zien. Maar erg is dat niet, want ze zijn gewoon bijzonder geestig. Speciaal voor deze film is ook de blonde PVV-stemmende, uitkeringstrekkende flatbewoonster Gerrie in het leven geroepen. Deze blanke vrouw is eigenlijk ook Aspiraat, maar dan na uren en uren make-up. Diepgang moet je niet verwachten in deze film. De overige personages in de film zijn dan officieel misschien geen typetjes, ze hebben niet meer diepgang dan dat. De romance is leuk, maar niet geheel geloofwaardig. De twee passen eigenlijk niet echt bij elkaar. De beelden hebben verder weinig om het lijf. Het filmen is heel standaard en neemt daarmee geen aparte rol in. De wisseling van omgeving tussen Curaçao en Nederland werkt wel verfrissend. Bon Bini Holland heeft het vanaf het eerste idee nooit in zich gehad om een meesterwerk te worden, maar het had wel een heel slechte film kunnen worden. Dit is gelukkig niet het geval. Wellicht komt dit wel doordat Bon Bini Holland laat zien het hart op de juiste plaats te hebben. Verstand op nul en gaan met die banaan!

Genre: Komedie
Speelduur: 88 min
  • DTS-HD MA 5.1 - Nederlands
Ondertiteling: Engels
Uitgever: Entertainment One
EAN: 8713045246976

• Making of

De Blu-ray Disc-uitgave van Bon Bini Holland heeft de originele beeldverhouding van 2.35:1. Het High Definition beeld heeft een 1080p/24p resolutie. Dit betekent dat het beeld progressief is opgebouwd uit 1920*1080 beeldpunten en dat de beeldsnelheid 24 beelden per seconde is (de originele filmsnelheid). Voor de encodering is gebruik gemaakt van de VC-1 video codec. Deze Blu-ray Disc-uitgave bestaat uit een 25 GB enkellaagse disk.

Het beeld van Bon Bini Holland is behoorlijk gecomprimeerd. Dit is er helaas soms ook aan af te zien. Er is sprake van redelijk wat ruis, vooral in de meer donkere scènes. Ook het detail is lang niet altijd optimaal. Over de hele linie gemeten is het beeld echter wel ruim voldoende. De kleuren zijn mooi natuurlijk en op Curaçao krijgen we – toepasselijk – een nog wat meer kleurrijk en zonnig pallet voorgeschoteld. Het zwart is niet altijd even zwart, maar nauwkeurig genoeg. Het schaduwdetail is ruim voldoende. Afgezien van genoemde ruis zijn er geen defecten. Deze uitgave van Bon Bini Holland heeft geen perfecte, maar een ruim voldoende beeldkwaliteit.

Bon Bini Holland wordt op deze BD-uitgave ondersteund door een DTS-HD Master Audio 5.1-audiotrack (16bit/48kHz) in de originele Nederlandse taal. Je moet soms wel je best doen om alles te verstaan. Helaas is er alleen Engelse ondertiteling beschikbaar, dus dat werkt ook niet optimaal samen. Het geluid valt vooral op doordat de dialogen echt uitstekend op de voorgrond worden gezet. Ook de meer basale effecten zijn mooi gepresenteerd. Overige omgevingseffecten zijn er eigenlijk nauwelijks. Ook worden de achterste speakers maar beperkt gebruikt. Wel wordt de subwoofer adequaat ingezet om de momenten dat dit van belang is. Net als het beeld is deze geluidspresentatie niet uitstekend, maar verdient het wel een ruime voldoende.

Vanuit het hoofdmenu is een korte making of te bekijken. Deze heeft HD beeldkwaliteit en Dolby Digital 2.0 (192kb/s) audio. Er is geen ondertiteling bij beschikbaar.

Making of (9 min.)
In de making of krijgen we enig inzicht in het maken van de film. Vanwege de korte speelduur wordt er niet echt diepgang bereikt. Ook heeft het een hoog ‘complimenten geven over en weer’-gehalte. De makers hebben hier een kans laten liggen en hadden beter meer materiaal rondom de typetjes kunnen plaatsen als extra. Hier ontbreekt het helaas aan.

Robertico is een vrolijke gast met het hart op de juiste plaats. Hij doet zijn zaakjes echter niet helemaal eerlijk en raakt daardoor in de problemen. Maar hoe raakt hij uit de problemen? Kiest hij daar uiteindelijk voor eerlijkheid of gaat hij opnieuw anderen oplichten? Bon Bini Holland is een vrij recht-toe-rechtaan komedie met een standaard verhaal en weinig karakterontwikkeling. De kracht zit echter in hoofdrolspeler Jandino Aspiraat en zijn hilarische typetjes. Deze dragen de film en maken het eigenhandig de moeite waard. De BD-uitgave heeft een ruim voldoende beeld- en geluidskwaliteit en als extra is er een korte making of bijgevoegd.