Publieke Werken

04-04-2016

7.3

Publieke Werken (Blu-ray)

Het is 1888. Het Centraal Station in Amsterdam is in aanbouw. De Duitse architect Henkenhaf (Leon Voorberg) wil een nieuw hotel bouwen, vlak tegenover het nieuwe station. Hij wil dit het Victoria Hotel noemen. Op die plek staan nu een aantal huisjes en werkplaatsen, waaronder dat van vioolbouwer Walter Vedder (Gijs Scholten van Aschat) en zijn buurman, kleermaker Carstens (John Leddy). Vedder ziet een mogelijkheid om snel rijk te worden en vraagt een astronomische prijs voor zijn pand en dat van Carstens. Vedder vertelt het trots aan zijn neef Christiaan Anijs (Jacob Derwig) en diens vrouw Martha (Rifka Lodeizen) uit Hoogeveen als hij bij hen op bezoek is om een oude viool op te halen. Anijs is apotheker en heeft daardoor veel contact met de arme turfstekers uit het veengebied. Daar treedt hij ook als arts op, wat hem door de notabelen van het dorp niet in dank wordt afgenomen. Anijs zoekt naar een mogelijkheid om de turfstekers te helpen en het geld dat Vedder voor zijn huis krijgt komt daarbij goed van pas. De zaken lopen echter anders dan gepland.

Regisseur Joram Lürsen maakte met Alles is Liefde uit 2007 een van de meest succesvolle Nederlandse films sinds de eeuwwisseling. Diens opvoller Alles is Familie deed het ook zeker niet slecht in de bioscopen. De verwachtingen zijn dan ook hoog voor Publieke Werken, gebaseerd op het gelijknamige boek van Thomas Rosenboom uit 1999. Dit dikke boek van Rosenboom moet in een film van twee uur verpakt worden en dat is niet eenvoudig. Dan is het de kunst van het weglaten. Qua verhaal is dat helaas niet helemaal gelukt. Men heeft veel facetten uit het boek in de film willen verwerken en soms zit de kijker daar helemaal niet op te wachten. Lürsen heeft daarmee van Publieke Werken een geëngageerd drama gemaakt dat bij vlagen boeit, maar op momenten stroperig aanvoelt. De cross-montage tussen enerzijds Amsterdam en anderzijds het Drentse platteland werkt niet altijd even goed. Juist in de meest dramatische momenten wordt je letterlijk heen en weer geslingerd tussen twee verhalen. En daardoor raakt geen van beide de diepere ziel van de kijker. En dat is jammer, want het materiaal is er. Men probeert het nog wel door de muziek extra aan te zetten en er een flinke onweersbui aan toe te voegen als het moment van drama het hoogst is, maar dat werkt eerder averechts. Toch is dit helemaal geen verkeerde film en de twee uur zijn zo voorbij. Dat is vooral te danken aan de uitstekende vertolkingen van de twee hoofdrolspelers: Gijs Scholten van Aschat (Walter Vedder) en Jacob Derwig (Christiaan Anijs). Zij geven voldoende diepgang aan hun beider rollen. De rest van de karakters is erg oppervlakkig. John Leddy (Zeg 'ns AAA) komt niet veel verder dan nietszeggende teksten als  "Echt waar, meneer Vedder? Echt waar? Zeker?". Maar Gijs Scholten van Aschat en Jacob Derwig hebben zoveel kwaliteit dat ze de hele film met gemak kunnen dragen.
Visueel is de film sterk, mede door de fraaie cinematografie en de decors. Het is alweer een tijd geleden dat er een periodefilm van deze omvang in Nederland is uitgebracht. Vooral de opnames van het Amsterdam aan het eind van de 19e eeuw zijn indrukwekkend. De moderne technieken maken het mogelijk om een reëel beeld te creëren van het Amsterdam van toen, waar het Centraal Station nog in aanbouw was. Het zorgt ook een beetje voor een hernieuwd historisch besef. En als je in Amsterdam het station aan de voorkant verlaat zul je altijd met andere ogen naar het Victoria Hotel kijken. Vanaf nu zul je in gedachten Walter Vedder op het dak van het door het Victoria Hotel omgeven pandje zien staan.

Genre: Drama, Historie
Speelduur: 111 min
Verpakking: Blu-ray Keep Case in Slipcase
Beeldverhouding: 2.35:1 niet anamorf
  • DTS-HD MA 5.1 - Nederlands
Uitgever: September Film
EAN: 8718836862465

• Fotogalerij
  • Special Effects
  • Boekje

Publieke Werken heeft op deze Blu-ray Disc een HD1080p beeldtransfer in 2.35:1 formaat. De disc betreft een 50GB dubbellaags disc, maar voor de film is slechts 21GB gebruikt. De totaal gebruikte discruimte is 29GB. Voor de codering is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC codec. De film heeft erg fraai camerawerk. Elk shot is mooi om naar te kijken. Het beeld heeft een vrij warme uitstraling, iets wat in de bioscoop minder was. Het beeld is goed scherp, heeft een goed contrast en prachtig schaduwdetail. Alle details zijn uistekend te onderscheiden. Er zijn veel special effects gebruikt, vooral in de achtergrond. Deze gaan naadloos over in de rest van de opnames en zo wordt op overtuigende wijze het Amsterdam van eind 19e eeuw gecreëerd. Dat komt ook uitstekend over in deze beeldtransfer, waar weinig op aan te merken valt.

Er staat één geluidstrack op deze Blu-ray Disc-uitgave van Publieke Werken en dat betreft een lossless DTS-HD Master Audio 5.1-track in de Nederlandse taal. Het geluid richt zich erg op de voorste kanalen. De surroundkanalen komen alleen met muziek en omgevingsgeluiden in het spel voor. De dialogen klinken heel natuurlijk en zijn prima te volgen. Maar er had wat meer pit in het geluid mogen zitten. Zo had bij de close-up van de heipaal het geluid tegen het rood moeten knallen, maar het blijft nu heel keurig binnen de norm. Wat meer accenten had het geluid levendiger en dynamischer gemaakt. Dit wil niet zeggen dat het geluid slecht is. Integendeel. Maar er had best wat meer mee gedaan kunnen worden. Het klinkt nu allemaal wat braaf.

De Blu-ray Disc van Publieke Werken wordt uitgebracht als Special Edition, inclusief een kartonnen sleeve om de standaard keepcase. Er is ook een Special Edition 2-DVD uitgebracht, naast een standaard 1-DVD-uitgave. De extra's zijn HD-resolutie en hebben DD 2.0 geluid.

Making Of (54 min)
Een wat knullig gemaakte Making Of, gepresenteerd door Isolde Hallensleben (voormalig Jakhals DWDD), die via aparte blokken wel alle aspecten van het opnameproces doorloopt. Maar technisch is een rommeltje met matig camerawerk en slecht geluid. Dat doet wel afbreuk van de verder interessante informatie die tot je komt. Er is geen Nederlandse ondertiteling beschikbaar (voor de sporadisch Engelse gesprekjes) en de blokken hebben ook geen hoofdstukindeling, zodat het wat zoeken is naar de verschillende hoofdstukjes.

Het audiocommentaar wordt ingesproken door regisseur Joram Lürsen en editor Peter Alderliesten (de vaste editor van Lürsen). Vooral de regisseur is aan het woord, waarbij Alderliesten af en toe wat aanvult en een opmerking maakt. Men maakt vooral een vergelijking tussen de structuur van het boek en de film. Die van de film is namelijk nogal anders dan die van het boek.

Fotogalerij (3 min)
Twee blokjes met foto's, die weinig of niets met de film zelf te maken hebben. Het eerste blokje foto's is van de rode loper tijdens de première en het tweede blokje is van een boekpresentatie met schrijver Thomas Rosenboom van de nieuwe (film)editie van Publieke Werken.

Special Effects (4 min)
Terwijl je het mag verwachten dat in een periodefilm tegenwoordig veel special effects zitten zijn het er in Publieke Werken wel heel veel. Zonder dat ze echt opvallen, overigens. Het gaat voornamelijk om achtergronden, die als de beelden van eind 19e eeuw zijn ingevoegd. In dit item zien we een overzicht van de setopnames en hoe die er in de film uitzien. Het gaat wel heel snel, dus goed opletten!

Boekje
In de verpakking zit een klein, zes pagina's tellend boekje met foto's en een verslag van schrijver Thomas Rosenboom van zijn setbezoek in Hongarije.

Walter Vedder denkt rijk te worden van de verkoop van zijn pandje, recht tegenover het in aanbouw zijnde Centraal Station van Amsterdam. Een architect wil op die plek namelijk een groot hotel bouwen. Voordat Vledder een cent heeft gezien is hij al bezig met allerlei plannen om de arme bevolking van de Drentse turfgronden te helpen. Publieke Werken is een bij vlagen boeiende, op andere momenten erg stroperige film van regisseur Joram Lürsen. Twee uitstekende hoofdrolspelers en het bijzonder fraaie uiterlijk van de film maken deze film tot een goed bestede twee uur. De beeldtransfer op deze Blu-ray Disc-uitgave is van uitstekende kwaliteit. Het geluid is ook prima, maar wel wat braaf. De nodige extra's zorgen ervoor dat deze uitgave de benaming Special Edition meekrijgt. Maar niet alle extra's zijn even interessant.