Shaun Het Schaap - Lentekriebels & Zomervakantie

Laurens van der Molen
05-04-2016

8

Shaun Het Schaap - Lentekriebels & Zomervakantie (DVD)

De hond Bitzer is door de boer verantwoordelijk gemaakt voor de kudde schapen op de boerderij. Een makkelijke klus  zou je denken, maar niets is minder waar. Wanneer de boer namelijk niet oplet, doet de kudde de gekste dingen. Vooral het schaap Shaun maakt het leven van Bitzer elke dag weer tot een avontuur, waarbij hoe nooit weet wat hij moet verwachten. Bitzer wil niets aan de boer laten merken en doet er dus alles aan om het kattenkwaad van Shaun en zijn kudde voor hem te verbergen.

De twee nieuwste DVD’s van Shaun Het Schaap, Lentekriebels en Zomervakantie, bevatten ieder tien afleveringen. Samen vormen ze het derde seizoen van de populaire serie van Aardman Animations, de makers van o.a Wallace & Gromit. Net als bij die serie zijn de karakters allemaal van klei gemaakt en wordt er gebruik gemaakt van stop-motion om het verhaal te vertellen. Dialogen bevat de serie niet en het verhaal wordt verteld door middel van gebaren, gezichtsuitdrukkingen en dierengeluiden. Dit werkt goed en de serie ziet er prachtig uit. De uitzendingen duren ongeveer zeven minuten per stuk en zijn los van elkaar te kijken. Om deze twee DVD’s te bekijken hoef je dus niet de eerdere seizoenen gezien te hebben. Net als Wallace & Gromit is de serie leuk voor zowel  jong als oud. Kinderen zien de grappige avonturen van een schaap en een hond, terwijl volwassenen kunnen genieten van de subtielere humor die de serie bevat. De keuze van uitgever Lumière om het seizoen op twee DVD’s uit te geven zonder duidelijk te vermelden dat het seizoen 3 betreft, is jammer, maar we zien dat vaker bij jeugdDVD’s. Series als Spongebob en Turtles doen dit ook al jaren. De episodes zijn uitstekend te bekijken als tussendoortje, maar de DVD bevat ook een optie om alle episodes achter elkaar af te spelen. Dit is vooral leuk voor kinderen, want voor volwassenen worden de filmpjes als je er veel achter elkaar kijkt wat eentonig. Bij een paar per dag heb je daar geen last van. Hoewel alle filmpjes erg leuk zijn om te zien, sprong één filmpje er echt uit. Dit was Red Onze Schuur, waarin de boer de schuur waarin de schapen wonen wil ombouwen tot een deel van zijn huis. De samenwerking tussen de schapen om te voorkomen dat ze hun huis kwijtraken is erg goed uitgewerkt en laat zien hoe menselijk Aardman de verschillende schapen heeft gemaakt. De serie is een aanrader voor liefhebbers van ander werk van Aardman, zoals Wallace & Gromit en Chicken Run, maar kan ook een mooie introductie zijn voor mensen die hun werk nog niet kennen.

Regisseur

Richard Starzak

Acteurs

Genre: Animatie, Jeugd, Televisie
Jaar: 2016
Speelduur: 140 min
Uitgever: Lumière
EAN: 5425019010188

Het beeld van de DVD-uitgave van Shaun Het Schaap seizoen 3 wordt weergegeven met een beeldverhouding van 1.78:1 en is in het oorspronkelijke beeldformaat anamorf op de DVD gezet. De kwaliteit is goed. Het beeld heeft geen last van storende fouten en bevat mooie volle kleuren. Het zwartniveau en het contrast zijn ook prima. De karakters zijn gemaakt met klei en er is vervolgens gebruikt gemaakt van stop-motion om het verhaal te vertellen. Dit ziet er prachtig uit, maar heeft uiteraard niet de scherpte en de details die we zien bij de gemiddelde CGI-film. Dit is echter onderdeel van de charme van de serie en voor liefhebbers dus ook geen probleem.

De DVD-uitgave van Shaun Het Schaap seizoen 3 bevat een Dolby Digital 5.1 (448kb/s) Engels audiospoor. Het geluid is van een uitstekende kwaliteit. De serie bevat geen spraak; alleen in het introfilmpje wordt in het Engels gezongen. Het verhaal wordt vervolgens verteld door gezichtsuitdrukkingen en dierengeluiden. De instrumentale muziek die de serie bevat zorgt voor de sfeer. Alle speakers worden gebruikt voor de daarvoor bestemde geluiden en het is in elke uitzending weer erg duidelijk dat het verhaal zich op een boerderij afspeelt. Of het nu koeien of varkens op de achtergrond zijn of de boer op de tractor, alles is goed op de achtergrond te horen. De subwoofer wordt nauwelijks gebruikt, maar dat hoeft ook niet bij deze serie.

De DVD-uitgave van Shaun Het Schaap seizoen 3 bevat helaas geen extra’s. Beide dvd’s openen op een statisch menu waar kan worden gekozen voor één van de tien episodes of om alles af te spelen.

Ook in dit derde seizoen van Shaun Het Schaap halen de schapen weer veel kattenkwaad uit en is het aan de hond Bitzer om het allemaal weer op te lossen. Dit derde seizoen is verdeeld over twee dvd’s, Lentekriebels en Zomervakantie, en bevat in totaal twintig episodes. Het zijn allemaal op zichzelf staande uitzendingen, dus de dvd’s zijn geschikt voor zowel nieuwe als oude kijkers. De serie bevat genoeg leuke avonturen voor de jonge kijkers, maar ook een extra laag voor volwassenen die meekijken. Liefhebbers van ander werk van Aardman, zoals Wallace & Gromit en Chicken Run, zullen zeker genieten van de serie. Maar Shaun Het Schaap seizoen 3  is ook een uiterst geschikte introductie tot het werk van de studio. De DVD-uitgave is goed, met een prima beeld- en geluidskwaliteit. Helaas bevatten de DVD’s geen extra’s.