Hunger Games: Mockingjay - Part 2, The

01-04-2016

6.6

Hunger Games: Mockingjay - Part 2, The (Blu-ray)

De oorlog in Panem bereikt het hoogtepunt. De strijd escaleert steeds meer en leidt tot de vernietiging van totale districten. Katnis Everdeen (Jeniffer Lawrence) is de leider van de rebellen. Zij moet een leger bijeenbrengen dat de almachtige president Snow (Donald Sutherland) kan verslaan. Daarbij zet ze alles op het spel. Niet alleen de wereld waarin ze leeft, maar ook lijf en leden van iedereen die haar lief is. Sommigen zullen al nooit meer zichzelf zijn. Zoals haar geliefde Peeta Mellark (Josh Hutcherson), die gevangen werd genomen door president Snow. Hij is daar gehersenspoeld, waardoor nu onduidelijk is aan wiens kant hij staat. De enige manier om snel een einde aan de strijd te maken is door president Snow om te brengen. Maar om dat te doen moeten Katnis en haar strijdgenoten zich een weg banen door de hoofdstad. Deze ligt bezaaid met mijnen en andere gevaren, die soms van binnenuit komen… Lukt het haar om dit ultieme doel te bereiken? En wie brengt het er levend van af?

In drie jaar tijd is The Hunger Games: Mockingjay – Part 2 (vanaf nu Mockingjay 2) alweer het vierde en laatste deel in de reeks. Het begon in 2012 nog relatief kleinschalig, maar is nu een waar epos geworden. Daarbij wordt in hoofdlijnen de boekenreeks van Suzanne Collins gevolgd, maar de schrijver en regisseur permitteren zichzelf ook de nodige artistieke vrijheid. Regisseur Francis Lawrence keert weer terug. Hij regisseerde eerder al deel 2 en 3. Menigeen zal signaleren dat er maar drie boeken zijn en toch vier films. Hiermee neemt de studio de nodige commerciële vrijheid. Twee delen brengen nu eenmaal meer op. De kijker kan zich namelijk niet aan de indruk onttrekken dat het creëren van een extra deel in de reeks voor het verhaal niet strikt noodzakelijk was. In onze recensie van het vorige deel is al te lezen dat er verrassend weinig actie te bespeuren was. Er werd de hoop uitgesproken dat dit in dit vierde deel anders zou zijn. Helaas is dit niet het geval. Er is wederom heel veel sprake van dialoog en karakterontwikkeling, waarbij actie duidelijk op de tweede rang komt. Als er dan actie is, dan is deze doorgaans wel spectaculair. Betreffende scènes worden echter zichtbaar gedomineerd door computereffecten en dat heeft zijn weerslag op het realisme. Een positieve uitzondering is een scène in donkere tunnels. Deze is oprecht spannend en goed gemaakt. Dialogen voeren dus de boventoon, maar zijn deze dan de moeite waard? Helaas niet echt. Het verhaal biedt legio mogelijkheden om behoorlijk diepgang op te zoeken, maar het blijft allemaal tamelijk aan de oppervlakte. Ook de kwaliteit van het acteerwerk is zeer wisselend van persoon tot persoon. Aan de kijker om te plaatsen die hier positief dan wel negatief in opvalt. De conclusie bij Mockingjay 2 is dan ook niet heel veel anders dan die bij het vorige deel. De fans krijgen wat ze verwachten en zeker niet teleurgesteld zijn. Voor ieder ander is dit een film die niet heel veel te bieden heeft.

Genre: Actie, Science fiction
Speelduur: 137 min
Verpakking: Blu-ray Keep Case in Slipcase
3D: Ja
  • Dolby Atmos - Engels
Uitgever: Belga Films
EAN: 5412370812995

• Panem on Display: The Hunger Games: The Expedition
  • The Hunger Games: A Photographic Journey
  • Welcome to the 76th Hunger Games: On Location in Atlanta, Paris & Berlin
  • Becoming Tigris
  • Underground Terror: Battling the Lizard Mutts
  • Making of
  • Cinna’s Sketchbook: Secrets of the Mockingjay armor
  • Going rogue: The Cast

De Blu-ray Disc-uitgave van Mockingjay 2 heeft een beeldverhouding van 2.40:1. Het High Definition beeld heeft een 1080p/24p resolutie. Dit betekent dat het beeld progressief is opgebouwd uit 1920*1080 beeldpunten en dat de beeldsnelheid 24 beelden per seconde is (de originele filmsnelheid). Voor de encodering is gebruik gemaakt van de VC-1 video codec. Deze Blu-ray Disc-uitgave bestaat uit 3 BD-disks en een DVD. De film in 2D en in 3D staan op een dubbellaagse disk.

2D
Het beeld maakt niet zoveel indruk. Dit komt vooral doordat de film zich goeddeels in het donker afspeelt. Het schaduwdetail is daar niet altijd even optimaal. Er is simpelweg te weinig in beeld te zien en details zijn niet altijd te onderscheiden. De kleuren zijn ook behoorlijk bewerkt, waarbij vooral blauw heel veel de boventoon voert. Dit zorgt ervoor dat de beeldervaring niet altijd even optimaal is. Op momenten dat er meer daglicht aanwezig is, laat het beeld een betere kwaliteit zien. Vooropgesteld geldt wel dat de kwaliteit van de transfer altijd aan de normen voor een voldoende voldoet. Ook is er geen sprake van defecten.

3D
Voor 3D op deze uitgave heeft men een onbegrijpelijke keuze gemaakt. De beeldverhouding is aangepast naar 1.78:1. Dit is een heel forse afwijking op de originele beeldverhouding. Dit komt de ervaring niet ten goede en maakt dat de visie van de regisseur onvoldoende tot recht komt. Afgezien hiervan is de 3D wel goed gegaan. Er is veel dieptewerking in het beeld, maar dan wel op een natuurlijk manier. Dus geen gimmick-effecten, maar echt integratie van de 3D in het geheel. Het beeld komt wel iets donkerder over dan de 2D-versie, maar kleuren en scherpte zijn prima. De kritiek op het donkere karakter van het beeld en het gebrek aan schaduwdetail, zoals genoemd bij de 2D-versie, geldt ook onverkort voor de 3D-variant.

Mockingjay 2 wordt op deze BD-uitgave ondersteund door een Dolby Atmos-track die afgespeeld wordt als een Dolby TrueHD 7.1-track (24bit/48kHz). Bij hele grote blockbusters als deze verwacht je normaal gesproken het nodige bombastische geluidsgeweld. Dat is hier maar beperkt het geval, doordat zoals eerder genoemd de actie relatief beperkt is. Binnen die kaders is het geluid wel niets minder dan excellent. Er is sprake van een goed gespreid geluidsbeeld. Op het moment dat er wel actie is, dan klinkt dit heel dynamisch. Binnen al dit geweld krijgen ook zaken als de dialogen en de muziek de juiste prioriteit in de mix. Prima verzorgd dus. De Dolby Atmos-track biedt net iets meer openheid in de geluidstrack. De scènes waar vliegtuigen over je heen vliegen maken dan ook best indruk net zoals enkele andere actiescènes. Over het algemeen is het geluid net iets beter in de ruimte geplaatst en heeft meer definitie wat de track zeker ten goede komt ten opzichte van de reguliere Dolby TrueHD-track.

Deze uitgave bestaat uit maar liefst vier disks. Op de eerste staat de film in 3D. Op de tweede de film in 2D en een deel van de extra’s. Op de derde disk staan nog meer extra’s en tenslotte is als vierde disk de film op DVD bijgevoegd. Hieronder worden de extra’s op disk 2 en 3 besproken. Vanuit het hoofdmenu zijn deze extra’s te bekijken. Deze worden hieronder nader besproken. De extra’s zijn in HD, hebben Dolby Digital 2.0 (192 kb/s) audio en zijn Nederlands ondertiteld.

Disk 2

Dit commentaar is verzorgd door regisseur Francis Lawrence en producent Nina Jacobson. Er is geen ondertiteling bij beschikbaar.

Panem on Display: The Hunger Games: The Expedition (2 min.)
Deze extra heeft (per abuis?) geen Nederlandse ondertiteling maar alleen Franse. Het is een heel korte extra over een tentoonstelling met voorwerpen uit de films.

The Hunger Games: A Photographic Journey (10 min.)
We zien hier een hoop mooie plaatjes van achter de schermen, gemaakt door fotograaf Murray Close.

Welcome to the 76th Hunger Games: On Location in Atlanta, Paris & Berlin (14 min.)
Zoals de titel al verklapt gaat het hier over het filmen op locatie.

Becoming Tigris (11 min.)
We komen in deze extra meer te weten over dit personage en hoe deze zo op het scherm is getoverd.

Underground Terror: Battling the Lizard Mutts (13 min.)
In deze extra staan de enge gemuteerde wezens genaamd ‘Mutts’ centraal.

Trailers (7 min.)
Trailers van de hoofdfilm.

Disk 3

Making of (142 min.)
Dit betreft een zeer lange making of die in totaal uit maar liefst 8 delen bestaat. Deze kunnen allemaal achter elkaar worden afgespeeld of afzonderlijk worden aangeklikt vanuit het hoofdmenu. Daar zijn ze allemaal met titel aangegeven, zodat je de voor jou meest interessante eruit kunt kiezen. Onderwerpen die onder andere voorbijkomen zijn de casting, de computereffecten en het omzetten van het boek naar een filmscript.

Cinna’s Sketchbook: Secrets of the Mockingjay armor (9 min.)
Deze extra gaat vooral over het kostuum van Katnis en daarnaast over het creëren van de kostuums in het algemeen.

Going rogue: The Cast (9 min.)
Hier staat de casting van de omvangrijke cast voor deze film centraal.

Mockingjay 2 is het vierde en laatste deel in de Hunger Games-reeks. Katnis Everdeen moet het opnemen tegen president Snow en daarbij komt alles wat ze kent en lief heeft in gevaar. Net als het derde deel is deze film langdradig en kent het te weinig actie. Voor de fans valt er wellicht nog genoeg te genieten, maar voor de andere kijker is dit een lange zit. De BD-uitgave heeft in 2D een redelijke beeldkwaliteit, voor de 3D-variant is het beeldformaat helaas significant aangepast. Het geluid is dan wel weer van hoog niveau. Tenslotte bevat deze uitgebreide uitgave de film op DVD en daarnaast een heel uitgebreid en compleet pakket aan extra’s, waaronder een making of van speelfilmlengte. De liefhebbers kunnen deze uitgave gerust in huis halen, als je het bijgesneden 3D-beeld op de koop toe kunt nemen tenminste.