Where Hope Grows

25-03-2016

4.5

Where Hope Grows (DVD)

Calvin Campbell (Kristoffer Polaha) is een aan lager wal geraakte voormalig profhonkballer. Hij is werkloos en drinkt te veel. De relatie met zijn dochter Katie (McKaley Miller) is niet zo best, want Calvin heeft meer aandacht voor de fles dan voor haar. Katie zoekt haar heil dan ook liever bij Colt (Michael Grant), maar die is eigenlijk alleen maar uit op seks. In de lokale supermarkt houdt Calvin een praatje met Produce (David DeSanctis), een jongen met het syndroom van Down die werkt op de groetenafdeling. Produce wil niets liever dan werknemer van de maand worden, maar dat lijkt een onhaalbare opgave. Calvin vind Produce een slimme jongen en gaat steeds vaker een praatje met hem maken. Maar ondertussen verslechtert de relatie met zijn eigen dochter. Als hij een mogelijkheid voor een mooie baan als honkbalcoach heeft verknald door drankgebruik moet Calvin toch een keer tot inzicht komen. Anders ziet zijn toekomst er allesbehalve rooskleurig uit.

In Amerika bestaat een bloeiend circuit van religieuze feel-good-films. Films met een christelijke inslag met thema’s als hoop, verdriet, eenzaamheid of onrechtvaardigheid. Where Hope Grows is daar ook een product van. Een film over hoop. Althans, als we de titel mogen geloven. Want uiteindelijk heeft het verhaal niet zo heel veel met hoop te maken. Ja, je mag hopen dan Calvin uiteindelijk een keer de fles laat staan en naar z’n dochter omkijkt. Maar dat is niet wat de titel wil zeggen. Het christelijke element ligt nergens dik op de voorgrond, maar wordt op een subtiele manier gebruikt. De film is dan ook niet moralistisch, maar probeert wel een goede boodschap over te brengen. Ook al zit je in de put, er is altijd wel een uitweg te vinden. Als je maar voor jezelf wilt staan. Die boodschap wordt overgebracht via een vrij onzorgvuldig geconstrueerd melodramatisch verhaal, met veel plotgaten en toevalligheden. Een aantal elementen lijken er met de haren te zijn bijgesleept en voegen weinig toe aan het verhaal. Het acteerwerk is ook niet altijd even geweldig. Vooral hoofdrolspeler Kristoffer Polaha is niet overtuigend genoeg als een aan lager wal geraakte profhonkballer. Hij heeft daarvoor nauwelijks uitstraling. Het beste acteerwerk komt van de jonge garde. McKaley Miller weet een mooie invulling te geven aan de rol van dochter Katie, die graag een goede relatie wil met haar vader. Maar die blijkt onbereikbaar en daardoor richt Katie zich op de macho Colt, die eigenlijk alleen maar uit is op seks. De show wordt in Where Hope Grows gestolen door debutant David DeSanctis, een jonge acteur met het syndroom van Down. Deze jongen speelt niet alleen heel natuurlijk, maar ook bijzonder goed. Hij heeft een ontwapenende, maar ook sterke persoonlijkheid. Hij wil als gelijkwaardig mens gezien worden en geeft je nooit de gelegenheid om hem zielig te vinden, wat een sterk punt aan de film is. De film probeert een ban te breken voor mensen met het syndroom van Down. Een mooi streven, maar nergens wijkt de film af van een standaard woensdagavond-televisiedrama. Het is braaf en voorspelbaar en steekt niet boven de middelmaat uit. Maar het is ook geen sentimentele draak van een film en het is, ondanks de religieuze insteek, zeker geen christelijke preek vol moraal.

Genre: Drama, Religie
Speelduur: 94 min
Ondertiteling: Nederlands, Arabisch, Deens, Engels, Fins, En vele andere
Uitgever: Sony Picture Home Entertainment
EAN: 8712609604528

• Casting David DeSanctis
  • Stop the “R” Word

Where Hope Grows heeft een anamorf beeldformaat van 2.35:1. De kwaliteit is redelijk, maar ook niet meer dan dat. Het beeld oogt namelijk wat flets, wat te maken heeft met een matig zwartniveau en slap contrast. De kleuren springen er ook niet echt uit. Het beeld is voldoende scherp en heeft geen vervelende artefacten. Maar doordat alles een beetje futloos oogt is het nu niet direct een heel aansprekende beeldtransfer geworden.

Er staan diverse geluidstracks op de DVD van Where Hope Grows, maar de belangrijkste is een Dolby Digital 5.1 (348 kb/s) track in de Engelse taal. Opvallend is dat het geluid vrij ruw is opgebouwd, met vrij veel slordigheden. Men heeft niet overal de foutjes uit de setopnames weggepoetst en ze ‘gewoon’ in de eindmix laten zitten. Dat zorgt niet alleen voor wat onbalans in volumes, maar geeft ook het genoemde ruwe karakter aan het geluid. Dialogen zijn ten allen tijde goed te volgen. In het geval van Produce eigenlijk zelfs wat te goed. Men heeft alle dialogen van Produce van de setopnames gebruikt, maar ze zijn wat harder dan de rest van de dialogen. Ook hier geldt weer die onbalans. Dat het daarbij ook wat dof klinkt nemen we op de koop toe. De surroundwerking is prima, maar niet echt opzienbarend. Waar mogelijk heeft men gebruik gemaakt van de achterste kanalen voor omgevingsgeluiden en muziek. Het LFE-kanaal wordt niet echt in het spel betrokken. Als eindoordeel kunnen we stellen dat het geluid voldoende is, maar niet zonder fouten.

De DVD van Where Hope Grows heeft een aantal extra’s, die voorzien zijn van Nederlandse ondertiteling.

Regisseur Chris Dowling en acteur David DeSanctis spreken samen het audiocommentaar in. Dowling vindt alles fantastische en DeSanctis is heel goed in het herhalen van de dialogen uit de film. Af en toe vallen er wat stiltes, maar regelmatig krijgen we wat extra achtergrondinformatie en anekdotes van de set. Geen vervelend commentaar, maar en zijn er die meer informatief zijn.

Deleted Scenes (10 min)
Acht scènes die niet in de film terecht zijn gekomen. De meeste zijn inderdaad overbodig, een paar zijn op zich wel interessant, maar wijken teveel af van de hoofdlijn van het verhaal.

Casting David DeSanctis (3 min)
Een kort item waarin David DeSanctis wordt geïntroduceerd, een acteur met het syndroom van Down. Zijn ouders komen aan het woord, net als de rest van de cast en crew. De meest diepgaande woorden zijn van collega Kristoffer Polaha.

Stop the “R” Word (1½ min)
Mensen van verschillende organisaties die zich inzetten voor mensen met het syndroom van Down zetten zich in om het woord “Retard” (Achterlijk) niet meer te gebruiken. Ook op de set werd iedereen van de cast en crew een contract voorgelegd waarin stond dat ment het woord “Retard” niet mocht gebruiken.

De aan lager wal geraakte profhonkballer Calvin ligt overhoop met zijn dochter. Hij heeft meer aandacht voor drank dan voor haar. Een regelmatige ontmoeting in de supermarkt met de jongen Produce, die lijdt aan het syndroom van Down, laat Calvin tot andere inzichten komen. Where Hope Grows is een matig uitgewerkte film over veranderingen in je leven die je zelf in de hand hebt. Mensen met het syndroom van Down zijn niet achterlijk, maar in staat om voor zichzelf te zorgen. Dat is de boodschap van deze christelijk religieuze film. De DVD-uitgave krijgt een krappe voldoende voor beeld en geluid en bevat ook een paar korte extra’s.