Grandma

21-03-2016

7

Grandma (Blu-ray)

Elle (Lily Tomlin) heeft niet een van haar beste dagen achter de rug. Ze heeft net haar relatie van vier maanden met de jonge en mooie Olivia (Judy Greer) verbroken. Ze heeft haar vorige vrouw verloren na een relatie van meer dan dertig jaar en daar blijkt zo toch nog niet overheen te zijn. De dag van Elle blijkt echter nog meer drama te bieden wanneer haar kleindochter Sage (Julia Garner) onverwachts op de stoep staat. Sage is ongewenst zwanger geraakt en wil het kind niet houden. Ze heeft al een afspraak voor een abortusingreep gemaakt. Er is echter een klein addertje onder het gras. De operatie kost 600 dollar en die heeft ze niet. Elle heeft net een aantal schulden afbetaald en heeft nu ook geen cent meer te makken. De dames gaan daarom samen op pad om onaangekondigde bezoekjes af te leggen bij familie, vrienden, bekenden en oude vlammen. Het doel is om voor het einde van de dag, wanneer de afspraak voor Sage al gepland staat, het felbegeerde bedrag bij elkaar te hebben. Maar onderweg leiden de ontmoetingen tot een rollercoaster aan emoties en onthullingen van geheimen.

Een prima film hoeft niet veel te kosten of een groot project te zijn. Dat bewijst Grandma wel. Het filmen was gereed na slechts 19 dagen en het budget was slechts 600 duizend dollar. Voor Hollywood begrippen is dit zeer beperkt. Regisseur en schrijver Paul Weitz wist echter precies wat hij voor ogen had en kon dus gericht te werk gaan. Hij schreef de hoofdrol zelfs met Lily Tomlin daarbij al in gedachten als degene die deze zou moeten gaan vullen. En zo geschiedde. Tomlin is de onbetwiste ster van Grandma en haalt alles uit de cast. Er zijn leuke bijrollen van onder andere Sam Elliott en Marcia Gay Harden, maar het is Tomlin die de show steelt. De kreeg er zelfs een Golden Globe-nominatie voor, al mocht ze deze helaas niet verzilveren. De plot van Grandma lijkt verraderlijk eenvoudig. Verraderlijk, want het simpele verhaal heeft in de uitwerking meer te bieden dan je zou denken. Dit zit in het natuurlijk en sterke acteren van vooral Tomlin maar ook de rest van de cast. Ook de dialogen verlopen soepel en natuurlijk en zijn uit het leven gegrepen. De combinatie is een succesvol recept voor enkele zeer sterke drama scènes. Voor het overige moet je van deze film niet teveel verwachten. Het camerawerk en de montage en de algehele uitstraling van de film zijn een beetje TV-film achtig. Weinig inspirerend of opvallend. Maar dit is niet eens per se een nadeel, omdat hierdoor nog meer de nadruk op het acteren en het menselijk drama komt te liggen. Grandma is een klein filmpje dat aanvankelijk weinig te bieden lijkt te hebben en al na 80 minuten weer voorbij is. Maar hier onder verscholen ligt een sterke dramafilm die je bij momenten zeker weet te raken. Echt beklijven zal het niet en de film blinkt ook niet echt uit, maar is zeker de moeite waard om eens gezien te hebben.

Genre: Drama, Komedie
Speelduur: 79 min
Beeldverhouding: 1.85:1 HD niet anamorf
  • Dolby Digital 5.1 - Audiodescriptie
  • DTS-HD MA 5.1 - Spaans
Ondertiteling: Nederlands, Frans, Spaans, En vele andere
EAN: 8712609647891

• Q&A
  • A Family Portrait: Making Grandma
  • Previews

De Blu-ray Disc-uitgave van Grandma  heeft een beeldverhouding van 1.85:1. Dit is een beperkte afwijking op de originele verhouding van 1.78:1. Het High Definition beeld heeft een 1080p/24p resolutie. Dit betekent dat het beeld progressief is opgebouwd uit 1920*1080 beeldpunten en dat de beeldsnelheid 24 beelden per seconde is (de originele filmsnelheid). Voor de encodering is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC video codec. Deze Blu-ray Disc-uitgave bestaat uit een 25 GB enkellaagse disk.

Het beeld bij deze BD-uitgaven van Grandma is prima verzorgd. Het hoeveelheid detail is constant en altijd van hoog niveau. Details dichtbij én ver weg zijn altijd uitstekend te onderscheden. De kleuren vallen niet echt op maar zijn naturel. Dit geldt ook voor het bescheiden contrast. Maar dit past eigenlijk prima bij deze film. Tijdens nachtelijke of interieur scènes zijn de schaduwen in een mooi diep zwart, maar blijft er ook voldoende schaduwdetail zichtbaar. Dit is een prima transfer.

Grandma wordt op deze BD-uitgave ondersteund door een DTS-HD Master 5.1 audio track (16bit/48kHz). Deze film draait vrijwel geheel om dialogen en dit alleen maakt al dat het geluid niet echt indrukwekkend is. Genoemde dialogen zijn wel altijd kraakhelder en keurig verstaanbaar. Verder is er eigenlijk weinig te benoemen. Af en toe is er sprake van muziek en deze wordt dan mooi ruimtelijk en met voldoende impact weergegeven. Subtiele omgevingsgeluiden maken het af tot een prima geheel. Er zijn defecten te bespeuren.

Vanuit het hoofdmenu zijn een aantal extra’s te bekijken. Deze worden hieronder nader besproken. De extra’s zijn in HD, hebben Dolby Digital 2.0 (192 kb/s) audio en zijn Nederlands ondertiteld.

Dit commentaar is ingesproken door acteurs Lily Tomlin, Sam Elliott, Julia Garner en regisseur Paul Weitz. Er is Nederlandse ondertiteling bij beschikbaar. Het commentaar is zeer gevarieerd qua inhoud en biedt veel leuke en interessante inzichten.

Q&A (21 min.)
Deze Q&A is met acteurs Lily Tomlin en Sam Elliott en regisseur Paul Weitz. Leuk is dat de vragen niet standaard reclamemateriaal zijn, maar écht diepgang hebben.

A Family Portrait: Making Grandma (25 min.)
We gaan hier echt de diepte in op het maken de film, het ontstaan van het script, de casting, belangrijke scènes, het budget en nog veel meer zaken. Als je maar één extra kijkt, dan moet het deze zijn.

Trailer (2 min.)
Trailer van de hoofdfilm.

Previews (2 min.)
Het meervoud in de titel blijkt misleidend. Het betreft hier één trailer van een andere film.

Elle is een lesbische vrouw die enige tijd haar vrouw uit een relatie van tientallen jaren heeft verloren en net haar nieuwe relatie van vier maanden heeft verbroken. Diezelfde dag staat haar kleindochter op de stoep met de mededeling dat ze ongewenst zwanger is en moeten de twee dames op pad om nog voor het einde van de dag 600 dollar te verzamelen voor de abortus ingreep. Grandma is een kleine film met een ogenschijnlijk klein plot. Op subtiele wijze is dit echter zo geschreven dat er best wat oprechtheid en emotionele diepgang in het verhaal zit, waarbij het uitstekende acteren van vooral Tomlin maar ook de rest van de cast zeker helpt. De BD-uitgave is goed verzorgd met een technisch goede beeld- en geluidskwaliteit en een pakket aan extra’s dat klein in aantal is, maar wel veel diepgang heeft.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Sony Pictures Home Entertainment.