Tessa

10-03-2016

4.9

Tessa (DVD)

Tessa (Thekla Reuten) geeft Nederlands op een middelbare school, hoewel ze eigenlijk niet meer weet waarom ze dat is gaan doen. Ze heeft een fysieke relatie met de directeur (Guido Pollemans) en een bloedhekel aan de vertrouwenspersoon Helga (Lies Visschedijk) die altijd de pik op haar lijkt te hebben. Het plezier haalt ze uit haar leerlingen en collega Hanneke (Esmee van Kampen), hoewel ze betweterige Rosa (Hendrikje Nieuwerf) het liefst de klas uittrapt. Haar helden zijn haar kinderen; Rico (Niels Gomperts) heeft grootste plannen om met zijn vriendin Barbara (Bo Maertens) te gaan trouwen en een broodjeszaak te beginnen, Danielle 'Daan' (Stefanie van Leersum) vindt het maar lastig om een toekomst op te bouwen en Jasper (Joes Brauers) zet zijn eerste voorzichtige stappen als homoseksueel. Alles lijkt aardig onder controle, maar dan ken je Tessa nog niet.

Tessa is een Nederlandse 'carbon copy' van de Deense serie Rita met Thekla Reuten als het vrijgevochten en eigenzinnige titelpersonage. Binnen de Nederlandse media is er een redelijke discussie ontstaan over de serie aangezien er veel geld is neergelegd voor een slaafse remake in plaats van een productie van Nederlandse bodem terwijl de Publieke Omroep alleen maar moet bezuinigen. Hieronder zal Tessa, uitgebracht als 2 disc DVD-set, op haar eigen kunnen worden beoordeeld. Kort gezegd is de serie een vrij luchtige middenmotor. Er wordt een zeer beknopt en gestileerde versie van een school neergezet dat leunt op typetjes in plaats van de werkelijkheid. De interactie tussen Tessa en verschillende leerlingen is een stuk herkenbaarder, zij het tot op zekere hoogte. De familieperikelen van Tessa en haar kinderen vormt het leeuwendeel van Tessa, dat niet veel nieuws laat zien, maar hier en daar zeker vermaakt en bij vlagen zelfs ontroert. Ondanks dat de afleveringen af en toe wat overlap hebben, staat elke aflevering op zichzelf. Veel zaken die in een aflevering worden besproken worden in andere afleveringen helaas nauwelijks meer aangekaart of opgevolgd. Hierdoor blijft Tessa behoorlijk op de oppervlakte terwijl er genoeg ruimte is om de diepte in te gaan. Dit werkt bijvoorbeeld goed bij Tessa's moeder, innemend gespeeld door Beppie Melissen, die in verschillende afleveringen voorkomt. Veel van de personages zijn niet meer dan eendimensionaal hoewel alle acteurs hun rollen erg goed neerzetten. Joes Brauers, die Jasper speelt, heeft een intrigerend verhaal en ook Bo Maertens, de verloofde van Rico, speelt heel mooi stijf/netjes en liefdevol. Niemand kan echter tippen aan Thekla Reuten die als enige een groot acteerbereik heeft kunnen laten zien. Al met al is Tessa een aardige serie, maar ook weer snel vergeten. Er zijn verschillende open eindjes aan het eind van dit eerste seizoen en geruchten van een vervolg. De tijd zal het leren. Ondertussen heeft het Deense Rita drie seizoenen.

Genre: Drama, Komedie, TV
Jaar: 2016
Speelduur: 336 min
Verpakking: Keepcase in Slipcase
Uitgever: Just Entertainment
EAN: 8717344757997

Alle acht afleveringen van Tessa zijn te bekijken in het originele 1.85:1 beeldformaat. De serie oogt vrij fris. De belichting zelf is vrij neutraal waarbij alleen in een paar scènes met de belichting wordt gespeeld. Er is sprake van een hoog contrast waardoor het zwart en alle kleuren goed naar voren komen. Vooral Tessa's rode haar en blauwe ogen springen er keer op keer uit. Tessa oogt scherp, hoewel de serie op deze DVD-uitgave niet heel veel detail kent. Af en toe is een scène iets te flets, maar voor het grootste deel ziet het er prima uit. Naast ruis en lichte compressieblokken zijn er geen artefacten te bespeuren. Al met al is er dus sprake van een prima beeldkwaliteit. Er is op deze DVD-uitgave geen ondertiteling aanwezig.

Op deze DVD-uitgave kent Tessa een Nederlandstalig Dolby Digital 5.1-audiotrack (448 kb/s). Al vrij snel blijkt er sprake van een vrij matige 5.1-track, Het gesproken woord wordt scherp en helder via het middenkanaal gepresenteerd en de voorkomende geluidseffecten – niet heel erg gelaagd – klinken vooral via de twee frontkanalen. Omgevingsgeluiden worden hier en daar gebruikt, maar maken weinig indruk. De achterste twee kanalen en het LFE-kanaal zwijgen. In Tessa wordt gebruik gemaakt van zowel instrumentale muziek en verschillende popliedjes. De popliedjes zijn vaak sfeervolle deuntjes die prima aansluiten op de beelden, maar niet erg subtiel worden ingezet/gebruikt. De instrumentale muziek en dan vooral de opgewekte openingstune van Tessa is regelmatig te horen, wat als extreem ongepast/ongevoelig overkomt wanneer het vlak na een ontroerende of dramatische scène wordt ingezet. Al met al een matige geluidskwaliteit.

Vanuit het stationaire hoofdmenu kunnen de op disc 1 en disc 2 van deze DVD-uitgave achter elkaar of afzonderlijk worden afgespeeld. Wanneer kijkers een aflevering afzonderlijk afspelen, kent deze aan het begin een korte samenvatting van de voorgaande afleveringen en aan het einde een preview van de volgende aflevering. Op deze DVD-uitgave zijn geen extra's aanwezig.

Tessa is een eigenzinnig en vrijgevochten lerares die maling heeft aan elke regel maar wel haar uiterste best doet voor haar leerlingen en kinderen. Dit gaat niet zonder horten of stoten. Tessa is een redelijk vermakelijke serie die te luchtig en te cliché overkomt om lang bij te blijven. Het acteerwerk, vooral van Thekla Reuten, is het eens kijken wel meer dan waard. De hier beoordeelde DVD-uitgave kent een vrij matige audiotrack die een beetje aanvoelt als een geconverteerd 2.0-track. Qua beeldkwaliteit is het redelijk op orde. Helaas zijn er geen extra's aanwezig. Tessa is leuk voor kijkers die tussen andere (zwaardere) series in iets lichts willen bekijken.