Terug Naar Morgen

Laurens van der Molen
23-02-2016

8.5

Terug Naar Morgen (DVD)

In de nabije toekomst is Viktor (Koen De Graeve) gelukkig met zijn vrouw Lena (Karina Smulders) en verwachten ze hun eerste kind. Toen de twee nog kinderen waren, is Lena betrokken geweest bij een auto-ongeluk waardoor ze geen gevoel meer heeft in beide benen. Viktor is een wetenschapper en ontdekt samen met zijn assistent Titus (Robrecht Vanden Thoren) een manier om met het verleden te communiceren via e-mail.  De twee wetenschappers bedenken wat ze allemaal kunnen voorkomen met deze uitvinding. Maar bedenken ook dat er grote gevaren aan zitten, want een verandering in het verleden, hoe klein ook, verandert de toekomst. Wanneer Viktor echter opnieuw merkt hoe moeilijk Lena het nog steeds heeft met haar handicap, besluit hij toch een e-mail naar het verleden te sturen. Alleen, wat zijn hiervan de gevolgen?

Terug Naar Morgen is een echt liefdesverhaal met een vleugje science fiction. De film is goed te vergelijken met The Butterfly Effect, een film die ook kijkt naar de gevolgen van tijdreizen.  Het verhaal is erg sterk, wat voor een groot deel te danken is aan de opbouw en de manier waarop er wordt gecommuniceerd met het verleden. Om deze reden ga ik in deze recensie dan ook niet te diep in op het verhaal, omdat je dit als kijker moet beleven. De acteerprestaties zijn uitstekend. In de hoofdrollen zien we Koen De Graeve en Karina Smulders. De twee hebben een sterke chemie, zowel als stel als elkaars beste vrienden. Naast de hoofdverhaallijn is er ook nog een ander verhaal dat wordt verteld. Hierin speelt Matteo Simoni de hoofdrol als het karakter Tom. De twee verhaallijnen zijn uitstekend verweven. Terug naar Morgen is een Vlaamse productie, maar het is ook een uitstekende film voor het internationale publiek. De DVD-uitgave houdt hier rekening mee, door naast Nederlandse ook Engelse en Franse ondertiteling aan te bieden. Als ik dan toch een negatief puntje over de film moet melden, dan is het de ouderdommake-up van Tom. Dit karakter zien we 25 jaar later en dit is opgelost door zijn haar grijs te verven en hem een ouderdoms make-over te geven. Dit leidt af, omdat hij er ondanks alles nog steeds jonger uit ziet dan Viktor, die in werkelijkheid 15 jaar jonger zou moeten zijn. Dit is schrijver en regisseur Lucas Bossuyt, wiens eerste film dit is, echter vergeven, want hij heeft verder een prachtige film neergezet die zich kan meten met zijn grotere Hollywood-broers. Een aanrader voor iedereen die van romantische films houdt. Laat je niet afschrikken door het science fiction-aspect van het verhaal, want Terug Naar Morgen is vooral een film over karakters.

Speelduur: 85 min
Beeldverhouding: 2.39:1 anamorf
  • Dolby Digital 5.1 - Vlaams
EAN: 8715664117156

Het beeld van de DVD-uitgave van Terug Naar Morgen wordt weergeven met een beeldverhouding van 2.35:1 en is in het oorspronkelijke beeldformaat op de DVD gezet. De kwaliteit is prima. De kleuren zijn mooi vol. Ook tijdens de donkere scènes is alles goed te volgen. Het zwartniveau en het contrast zijn prima. De film is opgenomen in Leuven en is door de prachtige omgevingshots een echte reclame voor de stad. De DVD-uitgave bevat optionele Nederlandse, Engelse en Franse ondertiteling, die, indien hiervoor wordt gekozen, netjes onderin het beeld wordt weergegeven.

De DVD-uitgave van Terug Naar Morgen bevat een Dolby Digital 5.1 (448kb/s) Vlaams audiospoor. Dit is van een uitstekende kwaliteit. De dialogen zijn voornamelijk door de voorste speakers te horen en zijn duidelijk verstaanbaar. Er zijn veel omgevingsgeluiden, die allemaal duidelijk te horen zijn door de daarvoor bestemde luidsprekers. De subwoofer wordt weinig gebruikt, maar is bijvoorbeeld te horen bij het optreden waar Viktor en Lena naar toe gaan. Terug Naar Morgen heeft een prachtige instrumentale soundtrack die uitstekend past bij de sfeer van de film.

De DVD-uitgave van  Terug Naar Morgen begint met een aantal promotietrailers en komt vervolgens in een statisch menu, waarin kan worden gekozen voor de ondertiteling. De DVD bevat helaas geen extra’s.

In de nabije toekomst vinden wetenschappers Viktor en Titus een manier om door middel van e-mail te communiceren met het verleden. Elke verandering in het verleden kan echter grote gevolgen hebben voor de toekomst. Iets wat de heren helaas in hun eigen leven zullen ondervinden. Terug Naar Morgen is een Vlaamse liefdesfilm met een vleugje science fiction. Het verhaal en de acteerprestaties zijn uitstekend en zorgen ervoor dat de film zich kan meten met zijn grote Hollywood-broers. De DVD-uitgave heeft een uitstekende beeld- en geluidskwaliteit, maar bevat helaas geen extra’s. Aanrader voor iedereen die de Vlaamse/Nederlandse film een warm hart toedraagt.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Dutch FilmWorks.