Hail, Caesar!

19-02-2016

6.6
Bioscoop

Hail, Caesar! (Bioscoop)

Eddie Mannix (Josh Brolin) is de manager van de grote Capitol Studios in Hollywood. Er wordt gelijktijdig aan diverse filmproducties gewerkt. De vele sterren van de studio hebben allemaal een genre waarin ze uitblinken. Baird Whitlock (George Clooney) speelt een Romeinse legionair in de film Hail, Caesar!. Hobie Doyle (Alden Ehrenreich) is gespecialiseerd in westerns, maar moet opdraven in de nieuwe dramafilm van regisseur Laurence Laurentz (Ralph Fiennes), iets wat hem niet direct goed afgaat. En DeeAnna Moran (Scarlett Johansson) wordt te dik voor haar zeemeerminnenpak, omdat ze zwanger is. Maar dat mag niemand weten, want ze is niet getrouwd. Mannix moet dat allemaal in goede banen leiden. Maar dan verdwijnt Whitlock, terwijl hij de grote eindscène nog moet spelen. Hij zit niet, zoals gebruikelijk, in een of andere bar en ook bij de dames is hij niet gesignaleerd. Hij moet gevonden worden voordat de pers het doorkrijgt, want als er iets moet worden voorkomen, dan is het wel slechte publiciteit.

De begin jaren '50 kunnen als de hoogtijdagen van de Hollywoodfilm worden beschouwd, net voor de komst van televisie. De bezoekersaantallen in de bioscoop waren nog zeer hoog. In enorme studiocomplexen werden films aan de lopende band gemaakt, in elk denkbaar genre. Hail, Caesar! van de gebroeders Joel & Ethan Coen is een hommage aan deze glorietijd van de Hollywoodfilm. Maar de film is meer dan dat, want regelmatig steekt men ook de draak met het pamperen van de sterren en de opkomst van het communisme in de filmbranche. De film lijkt dan soms ook op twee gedachten te hinken; is het een hommage of toch eigenlijk een parodie? Uiteindelijk is het een combinatie van beiden.

Joel en Ethan Coen behoeven geen nadere introductie meer. Ze behoren inmiddels al jaren tot het gevestigde Hollywood-etablissement. Hail, Caesar! is hun 17e productie en de opvolger van Inside Llewyn Davis uit 2013. Je kunt ze niet beschuldigen van voortborduren op voormalig succes, want geen enkele film lijkt op z'n voorganger. Al weten de broers wel telkens hun herkenbare filmstijl in iedere film door te voeren. Zoals vaker citeren ze uit eigen werk. Ook nu weer in Hail, Caesar! waar men weer met een strakke vormgeving, een zeer uitgekiende timing en absurde humor voor de dag komt. Als je het met een Coen-film moet vergelijken, dan zou het O Brother, Where Art Thou zijn. Niet omdat het verhaal vergelijkingen vertoont, maar omdat die film ook qua timing en humor in dezelfde lijn ligt als Hail, Caesar!. Het script van deze nieuwste creatie zit zeer ingenieus in elkaar. In eerste instantie lijken de scènes van de typische jaren '50 films, zoals een musical, waterballet, drama of western, niets met elkaar te maken te hebben. Behalve dan dat het een mooie hommage is aan deze veelal in de vergetelheid geraakte filmgenres. Uiteindelijk is geen enkele scène zonder reden in de film opgenomen. Maar hoewel alles prachtig in beeld is gebracht, grote verrassingen zitten er niet in deze film. Het is, zeker voor een Coen-film, erg braaf. Ook daarmee gaat de vergelijking met een jaren '50 Hollywoodfilm goed op, want ook daar was controverse ver te zoeken. Inmiddels staan sterren in de rij om mee te mogen doen in een film van de gebroeders Coen. Ook nu weer is er een keur aan sterren aanwezig, met vaste waarde George Clooney voorop. Die haalt voor het gemak zijn mimiek uit Intolerable Cruelty weer eens voor de dag. Verder zijn Scarlett Johansson, Tilda Swinton en nieuwkomers Ralph Fiennes en Channing Tatum van de partij, waar deze laatste een leuke rol als tapdanser heeft. De hoofdrol is voor Josh Brolin waarbij hij laat zien dat hij dat heel goed aankan. Maar de verrassing is toch wel Alden Ehrenreich (Beautiful Creatures), die zich met Hail, Caesar! aan het grote publiek laat zien. En toch, de hooggespannen verwachtingen worden niet geheel waargemaakt. Men speelt voornamelijk op safe. Of zijn we inmiddels teveel verwend geraakt door eerdere Coen-films?

Medium: Bioscoop
Genre: Komedie, Mysterie
Jaar: 2016
Speelduur: 108 min
Uitgever: Universal Pictures

Eddie Mannix is de manager van de grote Capitol Studios in Hollywood. Hij moet zorgen dat alles op rolletjes loopt en dat er geen slechte publiciteit naar buiten wordt gebracht. In de vele studio's worden diverse films opgenomen, maar de meeste belangstelling gaat uit naar Hail, Caesar!. Maar dan verdwijnt hoofdrolspeler Baird Whitlock, terwijl de opnames nog niet klaar zijn. Hail, Caesar!, vernoemt naar de belangrijkste film in de film, is de 17e creatie van de gebroeders Joel & Ethan Coen. De film doet erg vertrouwd aan. Eigenlijk een beetje te vertrouwd, want het ontbreekt aan echte verrassingen. Toch is deze film aangenaam vermaak, want de broers weten met voldoende humor en een uitgekiende timing voor de dag te komen.