Fortitude - seizoen 1

Laurens van der Molen
10-02-2016

9

Fortitude - seizoen 1 (DVD)

Het fictieve stadje Fortitude ligt afgezonderd van de rest van de wereld in het uiterste noorden van Noorwegen. Er gebeurt nooit iets in het altijd koude stadje en alle inwoners kennen elkaar. Dit verandert echter wanneer er een gruwelijke moord wordt gepleegd. Wie is de moordenaar en hoe goed kennen de inwoners elkaar eigenlijk? Detective Eugene Morton (Stanley Tucci) wordt ingevlogen om de moord te onderzoeken. Hiervoor moet hij samenwerken met de sheriff van Fortitude, Dan Anderssen (Richard Dormer), die ook zo zijn eigen geheimen blijkt te hebben. Ondertussen probeert  gouverneur Hildur Odegard (Sofie Grabol) de kalmte te bewaren en de economie van Fortitude te redden door een hotelcomplex te laten bouwen. Een zeldzame vondst van professor Charlie Stoddart (Christopher Eccleston) kan hierbij echter weleens roet in het eten gooien.

De serie Fortitude is een Engelse productie met een Europese topcast. Zo zien we acteurs als Richard Dormer, Sofie Grabol en Stanley Tucci schitteren in de hoofdrollen. Ook Michael Gambon speelt een prachtige rol. Door de locatie voelt de serie aan als een echte Noorse thriller zoals The Killing. Ook bij Fortitude wordt het verhaal langzaam verteld en worden de hoofdkarakters stuk voor stuk uitgediept. Ook liefhebbers van de klassieke serie Twin Peaks zullen Fortitude kunnen waarderen, want ook daarvan heeft de serie veel weg. Fortitude mag dan wel wat lijken op de genoemde eerdere series, de serie verdient zeker zijn eigen plek. De acteerprestaties zijn geweldig en met name Stanley Tucci steelt de show. Erg leuk om hem ook eens in een serie te zien. Een trend die we de laatste jaren steeds meer zien is dat ‘filmacteurs’ ook in series spelen, wat de kwaliteit van series alleen maar ten goede komt. Los van de acteerprestaties is ook het verhaal erg sterk en spannend. Hoewel je als kijker even tijd nodig hebt om in het verhaal te komen, merkte ik dat ik na twee episodes de karakters in mijn hart had gesloten en verder wilde kijken om te weten hoe het af zou lopen. De serie is geschoten in IJsland en ziet er werkelijk prachtig uit. De makers laten een heel mooi contrast zien tussen de veilige locaties binnen en de grote en mysterieuze leegte buiten. Fortitude is geen serie voor kijkers die niet goed tegen bloed kunnen, de serie schuwt namelijk geweld niet en gaat hier een aantal keren best ver mee. Deze scènes zijn gelukkig nooit lang en een paar seconden wegkijken is genoeg om ze te ontwijken. De serie bevat erg veel personages, wat soms wat verwarrend kan zijn en waardoor enkele bijpersonages een beetje in de vergetelheid raken. Wellicht dat deze een grote rol in seizoen 2 krijgen, want dit is namelijk al aangekondigd voor later dit jaar. Fortitude is een absolute aanrader voor iedereen die van goede thrillerseries houdt. Hoewel het een Engelse productie is, voelt de serie erg Scandinavisch aan. Voor mensen die de taalbarrière in die series te groot vonden, is Fortitude dan ook een goed alternatief.

Genre: Televisie, Thriller
Speelduur: 600 min
Verpakking: Keepcase in Slipcase
Uitgever: Warner Home Video Benelux
EAN: 5051888221167

• About the Show
  • Filming in Iceland
  • On the Glacier
  • From Script to Screen
  • Rogue Secrets
  • The Set Tour
  • Let it Snow
  • Beware the Bear
  • Reflection of Reality
  • Killer Revealed
  • Recipe for Blood
  • Graphic Content

Het beeld van de DVD-uitgave van Fortitude seizoen 1 wordt weergegeven met een beeldverhouding van 1.78:1 en is in het oorspronkelijke beeldformaat anamorf op de DVD gezet. De kwaliteit is prima. De locaties waar de serie geschoten is, zijn prachtig en leveren dan ook erg mooie beelden op. Wel is het tijdens de nachtscènes weleens wat aan de donkere kant, waardoor het af en toe iets moeilijker te volgen is. De kleuren zijn mooi vol en het contrast is ook prima. Het beeld bevat geen storende fouten. De DVD-uitgave van Fortitude seizoen 1 heeft optionele Nederlandse ondertiteling, die duidelijk in beeld is weergeven.

De DVD-uitgave van Fortitude seizoen 1 bevat een Dolby Digital 5.1 (448kb/s) Engels audiospoor. Dit is van een uitstekende kwaliteit. De dialogen zijn duidelijk te verstaan vanuit de centerspeaker en waar nodig door de andere twee voorste speakers. Deze twee worden samen met de achterste twee ook gebruikt voor de omgevingsgeluiden. De dialogen zijn altijd goed te verstaan, ook wanneer er harde omgevingsgeluiden te horen zijn, zoals bijvoorbeeld in de haven. De subwoofer wordt weinig gebruikt, voornamelijk in scènes waar muziek te horen is op de achtergrond. De serie heeft een prachtige soundtrack met zowel instrumentale als vocale nummers die perfect de sfeer van de serie pakken.

De DVD-uitgave van Fortitude seizoen 1 bevat maar liefst twaalf extra’s. Helaas blijken deze allemaal tussen de één en drie minuten te duren. Vanuit een statisch menu kan worden gekozen om een specifieke episode of alles af te spelen, op de derde DVD kan er ook worden gekozen voor de extra’s. De serie is verdeeld over drie DVD’s, op alle drie de DVD’s staan vier episodes van 47 minuten.

About the Show (3 min.)
De cast en crew vertellen iets over de serie en hun ervaringen. Leuk voor een keertje.

Filming in Iceland (2 min.)
Interessant stukje over het filmen in IJsland waarin de cast en crew vertellen over hun tijd daar.

On the Glacier (2 min.)
De crew vertelt over hoe ze de scènes op de Glacier hebben gefilmd.

From Script to Screen (3 min.)
De maker van de serie vertelt waarom hij heeft gekozen voor de locatie en de karakters.

Rogue Secrets (2 min.)
Een korte extra waarin drie karakters worden uitgelicht door de acteurs die ze vertolken.

The Set Tour (3 min.)
Een kijkje op de gebouwde set, waarin duidelijk wordt hoeveel details de makers hebben toegevoegd.

Let it Snow (2 min.)
Een grappig stukje waaruit blijkt dat het in IJsland helemaal niet sneeuwde tijdens het opnemen van de serie.

Beware the Bear (1 min.)
Een stukje over hoe de beer in beeld is gebracht in de serie.

Reflection of Reality (2 min.)
Een interessant stukje over een belangrijk element uit de serie. Het beste te kijken na afloop van de serie, want het bevat spoilers.

Killer Revealed (1 min.)
Ook dit is een stukje dat het beste pas kan worden gekeken na afloop van de serie.

Recipe for Blood (1 min.)
De serie bevat behoorlijk wat bloed. In deze extra leggen ze uit hoe ze dit hebben gemaakt.

Graphic Content (2 min.)
Bij het maken van series komt veel kijken. Welke merken worden er gebruikt, wat zijn de namen van de winkels. Deze extra gaat over hoe dit proces is gegaan.

Het fictieve stadje Fortitude ligt afgezonderd van de rest van de wereld in het uiterste noorden van Noorwegen. Er gebeurt eigenlijk nooit iets in het altijd koude stadje en alle inwoners kennen elkaar. Dit verandert echter wanneer er een gruwelijke moord wordt gepleegd. Er komt een detective van buitenaf en het blijkt dat alle inwoners hun eigen geheimen hebben. Fortitude is een Engelse serie die zich afspeelt in Noorwegen met een Europese sterrencast. De thrillerserie komt wat traag op gang, maar is tot het laatste moment spannend. De DVD-uitgave is goed, met een goede beeld- en een uitstekende geluidskwaliteit. Hoewel de DVD-uitgave veel extra’s bevat, is de totale speelduur van deze extra’s slechts 24 minuten. Fortitude seizoen 1 is een aanrader voor iedereen die houdt van een goede thrillerserie, met name liefhebbers van Scandinavische series zouden deze serie zeker een kans moeten geven.