Dheepan

25-01-2016

8.3

Dheepan (DVD)

Tijdens de oorlog in Sri Lanka vertrekt een soldaat van de Tamil Tijgers (Antonythasan Jesuthasan) samen met een onbekende vrouw (Kalieaswari Srinivasan) en kind (Claudine Vinasithamby) naar Frankrijk. Bij de immigratiedienst doen zij zich voor als Dheepan, zijn vrouw Yalini en hun dochter Illayaal. Ze vestigen zich in een banlieue. Dheepan wordt conciërge, Illayaal gaat naar school en Yalini gaat aan de slag als werkster. Alles lijkt goed, maar het leven in de banlieue is zwaar en vol criminaliteit in de vorm van verschillende bendes zoals die van Brahim (Vincent Rottiers). Terwijl Dheepan zich steeds meer een Fransman lijkt te voelen, hebben Yalini en Illayaal dit totaal niet. Ze willen weg, liefst zo snel mogelijk. Wanneer de lokale bendes vlak voor hun deur met elkaar op de vuist gaan en een oorlog zoals in Sri Lanka wordt ontketend, lijkt vertrekken geen optie meer.

Na Un Prophète en De Rouille et D'os levert regisseur Jacques Audiard met Dheepan wederom een zeer sterke film af, die terecht de Palme D'Or van 2015 gewonnen heeft. Dheepan beschrijft het leven van een vluchteling die zich probeert te vestigen in 'Fort Europa'. Volgens hoofdrolspeler Antonthasan Jesuthasan, zelf een voormalig kindsoldaat bij de Tamil Tijgers, is de film 50% autobiografisch. Het verhaal is gelaagd en stelt veel thema's aan de kaak zonder deze uitgebreid uit te lichten. Naast een overduidelijk sociaal commentaar op het vreemdelingenbeleid en de sociale omstandigheden in Frankrijk is Dheepan vooral een extreem persoonlijk drama. Als kijker leef je mee met Dheepan, die het meeste in beeld komt, maar ook Yalini en Illayaal zijn uitgediepte karakters met eigen verlangens en dromen. De dynamiek tussen de drie is erg goed waardoor je je als kijker echt kunt verplaatsen in hun situatie en meeleeft met alles wat hen overkomt. De angst, de blijdschap, de woede, de humor en de wanhoop wordt op een rauwe en natuurlijke manier gebracht, zodat inleven als vanzelf gaat. Niets voelt geforceerd of overdreven. Het einde van de film laat wellicht iets te wensen over, maar dit weegt niet op tegen het zeer sterke verhaal van ervoor. De enscenering is vrij simpel in Dheepan, wat de focus sterk op de karakters en het verhaal houdt. Het acteerwerk in Dheepan is klein, maar zeer indringend. De drie hoofrolspelers geven zich helemaal en verdienen niets dan lof, maar ook alle bijfiguren zetten sterke realistische rollen neer. Vincent Rottiers speelt een innemende crimineel en heeft met Kalieaswari Srinivasan een paar mooie en intense scènes. Concluderend is Dheepan een zeer sterke en indringende dramafilm met sterk acteerwerk en sociaal commentaar. De film is een absolute aanrader.

Speelduur: 115 min
Verpakking: Keepcase in Slipcase
  • Dolby Digital 5.1 - Tamil/Frans
Uitgever: Lumière
EAN: 5425019009557

Dheepan is op deze DVD-uitgave te bekijken in het originele 2.35:1 beeldformaat. De film maakt op enkele flashbacks en enkele korte scènes na vooral gebruik van erg simpele realistische belichting. Alles oogt erg simpel en gewoontjes, wat waarschijnlijk ook de bedoeling van de filmmakers geweest is. Alle kleuren zijn goed verzadigd hoewel er voornamelijk gebruik gemaakt wordt van fletse, ingetogen kleuren. Het contrast is redelijk hoog wat een vrij hoge zwartwaarde met zich meebrengt. Soms oogt een scène iets te flets. Er is sprake van een redelijke scherpte en alles oogt redelijk gedetailleerd, hoewel er af en toe wel licht sprake is van edge-enhancement. Hiernaast zijn er af en toe compressieblokken en ruis te bespeuren, hoewel nergens storend. Al met al is er sprake van een redelijke videokwaliteit.

Op deze DVD-uitgave wordt Dheepan gepresenteerd met een Dolby Digital 5.1 audiotrack (448 kb/s). Het gesproken woord wordt zoals gebruikelijk via het middenkanaal ten gehore gebracht. Alle stemmen zijn duidelijk te verstaan en staan relatief hard in de mix, wat erg fijn is bij een 'praatfilm' zoals deze. De geluidseffecten zijn niet al te gelaagd, maar afdoende. De omgevingsgeluiden, gepresenteerd via de surroundkanalen zijn stukken gelaagder en geven de film veel sfeer. Een scène waarin Dheepan wordt uitgejouwd vanaf het dak maakt hierdoor extra veel indruk. Af en toe is er begeleidende muziek te horen, maar de meeste muziek uit Dheepan vindt direct in de film plaats (een personage zet bijvoorbeeld muziek aan) wat een zeer natuurlijk gevoel meebrengt. Hoogtepunt hierbij zijn de scènes waarin Dheepan voluit liederen uit Sri Lanka begint (mee) te zingen waarin zijn heimwee en pijn te voelen is. Een prima geluidskwaliteit.

In het geanimeerd menu op deze DVD-uitgave kan Dheepan integraal afgespeeld worden en zijn er de verschillende extra's te selecteren. Het uit- en aanzetten van de Frans- of Nederlandstalige ondertiteling en het selecteren van een specifiek hoofdstuk moet via de afstandsbediening van de speler zelf gebeuren. Naast promotionele trailers zijn er twee extra's op deze disc aanwezig. In tegenstelling tot wat op de DVD-hoes aangegeven staat, duurt de film geen 109, maar 115 minuten.

Deleted Scenes (7 min)
Een serie aaneengeschakelde deleted scenes die ogenschijnlijk omwille van tijd uit de film zijn verwijderd. Helaas kennen de deleted scenes geen ondertiteling en zijn ze voor het grootste deel in het Tamil, waardoor zelden duidelijk is wat er wordt gezegd.

Trailer (2 min)
Een trailer die het drama uit Dheepan wat aandikt, maar daarbuiten vrij goed laat zien wat de film inhoudt.

Een soldaat van de Tamil Tijgers vlucht uit Sri Lanka met een vrouw en kind die niet zijn vrouw en kind zijn. Eenmaal in Frankrijk probeert doen zij zich voor als een gezin en proberen zij er het beste van te maken. Als een vluchteling in een banlieue is dit moeilijker gezegd dan gedaan. Dheepan is een indringend en innemend drama en sociaal commentaar waarin het leven van een vluchteling prachtig in beeld wordt gebracht. Het acteerwerk is sterk waardoor alles keihard aankomt en ontroert. Op deze DVD-uitgave is er sprake van een redelijke beeldkwaliteit. Qua geluid is er niet veel te klagen. Het paar extra's is interessant voor een keer maar niet heel toereikend. Concluderend is Dheepan een regelrechte aanrader. Laat je ontroeren.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Lumière.