Mommy

18-01-2016

8.5

Mommy (DVD)

Steve (Antoine-Olivier Pilon), de zoon van de alleenstaande moeder Diane (Anne Dorval), wordt door de inrichting waar hij verblijft als onhandelbaar beschouwd, omdat hij een kamergenoot brandwonden heeft bezorgd omdat hij diens hoofd in de magnetron heeft gestopt. Diane neemt Steve noodgedwongen weer in huis. De wispelturigheid van Steve is uitermate lastig voor Diane. De ene keer is hij de liefste en meest attente jongen in de wereld, op het andere moment gaat hij door het dolle heen en slaat alles kort en klein. Nadat Diane is ontslagen op haar werk probeert ze her en der schoonmaakwerk te doen. Ze kan Steve echter niet alleen thuislaten. De nieuwe, wat verlegen, buurvrouw aan de overkant van de straat Kyla (Suzanne Clément) ziet wel wat er gaande is in het huis van Diane en biedt aan om af en toe op te passen. Daarbij probeert ze Steve ook nog wat onderwijs te geven. Maar ook richting Kyla is Steve soms onuitstaanbaar. Diane probeert er, samen met Kyla, het beste van te maken, want Steve terugsturen naar een inrichting wil ze niet.

De Canadees-Franse regisseur, acteur, schrijver en producent Xavier Dolan is pas 25 jaar oud als hij in 2014 met de film Mommy de Juryprijs wint op het festival van Cannes. Toch is dit al zijn vijfde speelfilm in vijf jaar. Hij debuteerde als regisseur in 2009 met het aangrijpende J'ai Tue Ma Mère (I Killed My Mother), waarin hijzelf ook de hoofdrol speelde. In Mommy liet hij de hoofdrol over aan de zestienjarige Antoine-Olivier Pilon en die doet dat op voortreffelijke wijze. Dolan kent Pilon van een videoclip, waarin Pilon het slachtoffer is van pesterijen. Dat leverde Pilon de hoofdrol op voor Mommy. Hij speelt Steve, een jongen met een gedragsstoornis die in de inrichting waar hij verblijft onhandelbaar blijkt te zijn en weer naar huis, naar zijn moeder, wordt gestuurd. Daar probeert zijn moeder hem in het gareel te houden, iets wat niet altijd lukt. De rol van moeder is weggelegd voor Anne Dorval (die tevens de rol van moeder vertolkte in Dolans J'ai Tue Ma Mère) en zij doet dat met verve. De onvoorwaardelijke liefde voor Steve, maar tevens haar angst voor hem zorgen voor een breekbaar en teder karakter. De intensiteit van het spel van beiden zorgt voor een gespannen, maar soms ook emotionele sfeer. Dat slaat ook over naar de kijker, waar het hart sneller gaat kloppen of de vochtigheid in de ogen toeneemt. Een film vol emoties dus. Visueel wordt daar ook gebruik van gemaakt. Naast het spel is namelijk ook de presentatie van de film opvallend. Het beeldformaat is vierkant (1:1), iets wat zeer ongebruikelijk is in filmland. Dolan wil met dit beeldformaat de emoties extra kracht geven. Het smalle kader verbeeldt de kleine en krappe wereld waarin Steve en Diane leven. Het versterkt hun onderlinge emoties. Hoewel de film niet autobiografisch is, staat de film wel dichtbij het leven van de regisseur. Hij heeft de opnames zelfs bij hemzelf om de hoek gemaakt. Hij gebruikte zijn eigen jeugdervaringen in het verhaal, maar het karakter van Steve is niet op hemzelf gebaseerd. Het gaat vaak om kleine dingen, die het verhaal persoonlijker maken. Dat maakt ook dat Mommy levensecht overkomt. Het is, ondanks het heftige leven van Steve en moeder Diane, heel herkenbaar. De manier van filmen, met de camera heel direct op de personages, in combinatie met de montage werkt hier ook sterk aan mee. En natuurlijk het aparte beeldformaat, dat de kijker dwingt om rechtstreeks naar de hoofdpersonages te kijken. Ruimte voor afleiding is er niet. Dat zorgt dat de film zo direct is en recht in je gezicht komt. Kortom, Mommy is aangrijpend, emotioneel en direct, waardoor hij nog lang op het netvlies van de kijker zal blijven hangen.

Speelduur: 133 min
Beeldverhouding: 1:1 anamorf
Uitgever: Homescreen
EAN: 8717249483526

Wie de DVD van Mommy afspeelt moet niet schrikken. Nee, er is niets mis met je instellingen. Deze film heeft het zeer ongebruikelijke 1:1 beeldformaat, ofwel; vierkant. Een heel bewuste keuze, zoals je in het commentaar kunt lezen. Filmdistributeur Homescreen heeft onlangs aangegeven zich meer op de beeld- en geluidskwaliteit van hun releases te richten. Mommy is daar een van de eerste resultaten van en het mag gezegd worden: de eerste indrukken zijn uitstekend! Het beeld is scherp, heeft een goed contrast en een prima kleurweergave. Ook qua compressiefouten (een veel voorkomend fenomeen bij oudere Homescreen-releases) valt er weinig te klagen. De belichting is heel natuurlijk, maar soms erg minimaal en vooral in donkere scènes gaat er dan wat detail verloren. De ondertiteling komt, mede door het smalle beeld, wat groot over. Een iets kleiner lettertype had geen kwaad gekund. Maar over de gehele linie genomen is dit een heel aantrekkelijke beeldtransfer en geeft hoop voor de toekomst wat betreft de releases van Homescreen.

Het geluid van Mommy betreft een Dolby Digital 5.1 (448 kb/s) track in de Franse taal. Er is ook nog een Dolby Digital 2.0 (192 kb/s) geluidspoor beschikbaar, ook in het Frans. Het is Canadees-Frans en dat is toch weer wat anders dan 'gewoon' Frans. Diane heeft een flink accent en is daardoor wat lastiger te volgen dan de rest. Maar afgezien daarvan is het geluid prachtig. De dynamiek in de dialogen wordt uitstekend weergegeven. Van hard naar extreem hard tot zacht of fluisterend, het komt allemaal zeer zuiver uit de centerspeaker. Indien nodig is er ook wat overspraak naar de frontspeakers, om tot een meer ruimtelijk geluidsbeeld te komen. Omgevingsgeluiden zorgen voor nog meer ruimtelijkheid, vooral bij buitenscènes. De muziek is passend en staat soms erg hard in de mix. Af en toe komt een bekend popliedje voorbij. Deze geluidstrack is een mooi voorbeeld hoe een zeer natuurlijk klinkend geluid ook heel mooi in balans kan zijn.

Deze uitgave van Mommy wordt uitgegeven in de Award Winning Cinema-reeks Homescreen. Dat betekent een aangepaste hoes. De DVD start met een menu en daar is ook de enige extra te selecteren: de trailer.

Trailer (2 min)
De trailer van de film, ook in 1:1 beeldformaat en met Dolby Digital 2.0 geluid.

De onhandelbare zoon van Diane wordt door de instelling waar hij verbleef weer naar huis gestuurd. Ondanks zijn onvoorspelbare gedrag probeert Diane haar zoon zo goed mogelijk op te voeden. Ze krijgt daarbij help van haar overbuurvrouw. Mommy is een sterk sociaal drama, erg intens gefilmd in een ongebruikelijk beeldformaat. De beeld- en geluidskwaliteit van deze DVD-uitgave zijn dik in orde. De extra's beperking zich helaas tot de trailer van de film.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Homescreen.