Slow West

12-01-2016

7.3

Slow West (Blu-ray)

Op zijn tocht door het westen van Amerika, die hem moet leiden naar zijn ware liefde Rose Ross (Caren Pistorious), ontmoet de jonge Jay Cavendish (Kodi Smit-McPhee) de premiejager Silas Selleck (Michael Fassbender). Ze reizen samen waarbij Silas tegen betaling de jonge Jay beschermt. Silas komt erachter dat er een premie staat op het hoofd van Rose en haar vader (Rory McCann), iets wat hij zo lang mogelijk voor Jay verborgen wil houden. Wanneer de twee mannen Silas' oude bende tegenkomen, onder leiding van de louche Payne (Ben Mendelsohn), blijken deze ook op weg zijn naar Rose en blijven de revolvers niet lang in de holsters.

Slow West is de debuutfilm van John Maclean en mede geproduceerd door hoofdrolspeler Michael Fassbender, samen eerder verantwoordelijk voor de prijswinnende korte film Pitch Black Heist. Het is een rustige en prachtig gemaakte western geworden waarbij het voornamelijk draait om de beelden en de sfeer. Op papier lijkt het verhaal vrij simpel zonder weinig nieuws. De reis die de personages ondergaan is echter heel belangrijk. Het eerste deel van de film is zeer rustig waar veel tijd vrij wordt gemaakt voor overdenking en interessante ontmoetingen. Alles komt licht pretentieus over, maar overschrijdt deze lijn nooit door het zo realistisch mogelijk te houden. De aanwezige humor is heel erg zwart, waar kijkers van moeten houden. Er is een mooi contrast tussen de prachtige beelden en de nare daden die verschillende personages begaan/ondergaan, iets wat erg intrigeert. De actie in Slow West is snel, mooi geënsceneerd en zeer indringend. Ondanks het rustige begin zullen weinige kijkers zich vervelen met de laatste scènes van de film en zich verbazen over het einde. Het acteerwerk is vrij ingetogen, maar van een hoge kwaliteit. Michael Fassbender (Prometheus, Hunger, X-Men – Days of Future Past) schittert als de intense maar ook zeer betrokken Silas. Kodi Smit-McPhee (The Road, Dawn of the Planet of the Apes)houdt zich ook goed staande en heeft een mooie chemie met Fassbender waardoor Slow West haast een vader-zoon gevoel krijgt (volgens andere recensenten lijken Smit-McPhee en Fassbender zelfs geliefden). Degene die Kodi's geliefde speelt, Caren Pistorious, maakt ondanks haar korte optreden een prima indruk. Ben Mendelsohn (Lost River, Animal Kingdom) steelt de show als de sluwe Payne die alles naar zijn hand lijkt te kunnen draaien. Concluderend is Slow West een zeer sprake van een mooie western die voor fans van het genre zeker aan te raden is.

Genre: Western
Speelduur: 84 min
Beeldverhouding: 1.66:1 anamorf
  • DTS-HD 5.1 - Engels
Uitgever: Remain In Light
EAN: 9789461874344

Slow West is op deze Blu-Ray Disc-uitgave te bekijken in een anamorf 1.66:1 beeldformaat. De film staat op een enkellaagse 25GB disc. Het beeld heeft een resolutie van 1080p en voor de encoding is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC video-codering. Over het algemeen oogt Slow West zeer fris door de heldere belichting. Vaak wordt er gespeeld met deze belichting, wat verschillende zeer indrukwekkende beelden oplevert. Alle beelden zijn scherp en vol detail. Ook de schaduwen zijn vrij gedetailleerd. Af en toe wordt er bij een close-up aan scherpte ingeboet, maar dit is gelukkig nergens storend. Er is sprake van een hoog contrast waardoor alle kleuren en details van het scherm springen. De kleuren zelf zijn goed verzadigd en er is ook sprake van een hoge zwartwaarde. In de film wordt vooral gebruik gemaakt van bruin en grijstinten in de (aan)kleding, maar details hier en daar doen Slow West echt opleven. Gedurende de gehele film is overduidelijke ruis aanwezig, wat waarschijnlijk een stijlkeuze van de makers is geweest, maar sommige kijkers toch (licht) zal storen. Hierbuiten zijn er geen noemenswaardige artefacten aanwezig. Concluderend is hier sprake van een zeer indrukwekkende beeldkwaliteit.

Het enige geluidstrack op deze Blu-ray Disc-uitgave van Slow West is het originele Engelstalige DTS-HD Audio 5.1-track. Ondanks dat het een vrij ingetogen geluidstrack is, is er veel om van te genieten. Alle stemmen zijn scherp en helder via het middenkanaal te horen. Verschillende personages hebben een behoorlijk accent of mompelen wat, maar dit is gelukkig nergens storend. De geluidseffecten zijn behoorlijk gedetailleerd zorgen via de surroundkanalen (voornamelijk de voorste twee) voor veel sfeer zorgen. De omgevingsgeluiden, ook via de surroundkanalen gepresenteerd, zijn gelaagd maar staan wat zacht in de mix waardoor ze niet heel erg opvallen. De ster van de audiotrack is de zeer sfeervolle instrumentale muziek die de beelden van Slow West ondersteunt en de film een groot deel van zijn karakter geeft. Al met al is er hier dus sprake van een kwalitatief hoge geluidskwaliteit.

Deze Blu-ray Disc-uitgave bevat een stationair menu, waarbij de film integraal of vanaf een bepaald hoofdstuk is af te spelen. Naast promotionele trailers is ook de trailer van Slow West zelf aanwezig.

Trailer (2 min)
De trailer van Slow West focust voornamelijk op actie, terwijl de film zelf ook veel rustige momenten kent.

De jonge Jay reist door Amerika op zoek naar zijn ware liefde samen met de premiejager Silas. Al snel blijkt de reis een stuk intenser dan gedacht. Slow West is een langzame, maar prachtig gemaakte film. Het acteerwerk is vrij goed en de enscenering maakt geregeld indruk.  Alle beelden zijn van een goede kwaliteit, hoewel er wel overal een redelijke ruis aanwezig is. Het geluidskwaliteit is prima, met de indrukwekkende instrumentale muziek als hoogtepunt. Helaas zijn er geen echte extra's op deze Blu-ray Disc-uitgave aanwezig, terwijl de UK-uitgave enkele featurettes en verwijderde scènes bevat. Al met al is Slow West een aanrader voor Western-fans.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Remain In Light.